//Plugins sense CDN ?>
El grup Poble Actiu, hem votat en contra dels pressupostos municipals del 2024 de l’Ajuntament d’Igualada. Tenim molts motius, moltes propostes que ens semblen fonamentals no les veiem reflectides en aquests pressupostos.
Ens centrarem en cinc d’aquestes propostes de futur, per la seva importància i per ser propostes compartides en campanya amb els altres dos grups d’oposició: propostes del grup Esquerra Republicana i propostes del grup Igualada Som-hi.
Seguidament argumentaré cadascun d’aquests cinc punts en desacord amb els pressupostos i d’acord amb els grups de l’oposició.
El nou POUM
Poble Actiu hem votat en contra d’aquests pressupostos perquè no inclouen cap partida destinada a l’elaboració d’un nou POUM.
La redacció del POUM no pot esperar més, ja vam anunciar que era necessari que s’inclogués una partida inicial en els pressupostos del 2024 per començar el procés de contractació, l’elaboració del document i el corresponent concurs participatiu. No comptar amb aquesta partida vol dir que durant aquest mandat no s’avançarà en aquesta direcció i el futur ordenat i sostenible que tots volem per a Igualada, haurà d’esperar. No volíem deixar perdre l’oportunitat de ser a l’oposició per condicionar un govern en minoria, el POUM havia de ser una realitat en els pressupostos de l'any 2024 perquè el projecte s’executés durant aquest mandat.
I ja és gros que sigui el nostre grup que insisteixi en la necessitat d’un nou pla urbanístic, quan justament tothom sap que no ens defineix la necessitat de construir, ni tenim la febre del formigó ni de traçar polígons al Parc Agrari. Però sí que ens defineix la necessitat de regularitzar.
La planificació urbanística és una eina per poder decidir quin model de ciutat volem. Igualada disposa d’un Pla d’Ordenació Urbanística del 1986 que ha quedat obsolet. Les necessitats de la Igualada del 1986 no tenen res a veure amb les necessitats actuals. Els planejaments urbanístics de les ciutats europees han canviat, les actuacions s’han d’orientar a una ciutat més saludable (saludable de veritat, de salut), accessible, que inclogui la perspectiva de gènere i que estigui preparada per fer front a l’emergència climàtica.
Necessitem deixar de decidir actuacions a la ciutat que no tenen una reflexió profunda sobre cap on van, que improvisen en l’urbanisme i els eixos de la ciutat. Necessitem regular aquesta porta esbalandrada a la possibilitat de requalificar la ciutat al gust de qui mana de torn.
És necessari que quan es planegi un carril bici se sàpiga com seguirà i si serà eficient per a la mobilitat en bicicleta, amb quins nous futurs carrils bici enllaçarà i si la despesa haurà estat profitosa.
Darrera d’un POUM es regulen molts altres temes que en depenen, moltes qüestions que ens preocupen i que el nou pla actuaria com a garantia de protecció. La mobilitat dins la ciutat i a la conca, els nous usos dels barris, la vianalització dels carrers, el comerç, l’habitatge social, les escoles, els camins segurs cap a les escoles, els espais d’oci, les instal·lacions culturals, les instal·lacions esportives, les zones verdes, les voreres amb ombres, els horts, els aparcaments, la línia del bus urbà, la recollida d’aigües pluvials, l’aprofitament de les aigües freàtiques, la transició energètica i altres, són temes que estan esperant un nou POUM.
És important i urgent regularitzar el barri del Rec, protegir aquest espai singular. El nou POUM hauria de ser una oportunitat per decidir com poden conviure els diferents usos del barri: indústria, habitatge, empresa, equipaments, cultura, arquitectura, patrimoni, coneixement, oci i comerç, sense perdre el tret distintiu que fa únic el barri. I, sobretot, és necessari i molt urgent un nou POUM perquè aquest barri no esdevingui un parc especulatiu que fomenti l’immobilisme.
El nou pla també ha de permetre definir nous usos residencials a La Roixela, a fi d’augmentar l’habitatge de la zona del Pla de la Massa i Sant Jaume. També cal pensar la continuïtat urbana dins tota la Conca d'Òdena, que per la seva proximitat geogràfica ha de preveure la mobilitat a peu i en bicicleta.
Parlar d’un nou POUM és preocupar-se per la ciutat a nivell global, és pensar la ciutat per a totes les ciutadanes sense excepció i sense exclusió, les del present i les del futur. Actualitzar el POUM, per a Poble Actiu significa comptar amb la participació ciutadana durant tot el procés d’elaboració.
L'habitatge
Poble Actiu hem votat en contra d’aquests pressupostos perquè no inclouen cap partida destinada a habitatge.
Trobem a faltar una partida destinada a l’habitatge per a joves. Igualada es vanagloria de ser ciutat universitària però no té espais per a residir les universitàries que provenen d’altres poblacions.
Els 12 pisos de lloguer assequible que venim arrossegant des del passat mandat no són la solució al problema de l’habitatge a Igualada. Seran 12 pisos de lloguer assequible però de construcció ruïnosa. La falta d’intervencions en habitatge assequible fa que, en aquests moments, des de l’administració local no es pugui donar una resposta de qualitat i planificada a les necessitats que hi ha, i s’hagi optat per polítiques d’emergència, que no transformen la situació. Dos pisos de masoveria, dos pisos pont i un habitatge cooperatiu, son promeses del passat mandat, creiem que son insuficients per una ciutat de l’envergadura d’Igualada.
Les ajudes econòmiques pels deutes de lloguer de la població més fràgil, perpetuen i segueixen generant lucre al sector privat. Es confon l’assistencialisme amb la justícia social i la redistribució i s’oblida que l’habitatge és un pilar fonamental de l’estat del benestar. La manca d’habitatge social i de lloguer comporta un augment de desnonaments i condemna persones i famílies a viure en la precarietat. Constatem que les polítiques municipals en aquest àmbit han estat clarament insuficients i no sembla que es vulgui sortir d’aquí.
La municipalització de l'aigua
Poble Actiu hem votat en contra d’aquests pressupostos perquè no inclouen cap partida destinada a la municipalització de l’aigua.
Tots tres grups que ara formem l’oposició a l’Ajuntament d’Igualada vam signar el Pacte Social i Municipal per l’Aigua, tots tres! Aquest any més que mai hem pres consciència que l’aigua és un bé preuat, sobretot si és escàs o amenaça ser-ho. L’aigua és un servei de titularitat municipal. No ens podem permetre de fer-hi negoci. Més de 70 municipis a tota Catalunya gaudeixen de la gestió municipal de l’aigua. Municipalitzar l’aigua vol dir oferir serveis més equitatius, més transparents, més eficients, amb més qualitat i més sostenibles a llarg termini. Per garantir un bon servei a un preu just, creiem que és necessari que l’Ajuntament n’assumeixi la gestió directa. Només així es garanteix la participació de les ciutadanes, la transparència i fiscalització. Desapareix el benefici i el lucre empresarial i es garanteix la inversió en millores de la xarxa, aqüífers, aigües freàtiques, fonts, pous i el riu.
La llar d'infants El Rusc
Poble Actiu hem votat en contra d’aquests pressupostos perquè no inclouen cap partida destinada al trasllat de la llar d’infants El Rusc.
Actualment, la llar es troba en una ubicació temporal i cal que la nova ubicació definitiva tingui espais amplis, aules lluminoses, i un pati de terra propi, amb ombra d’arbres i un mínim contacte amb la natura. Aquest requisit esdevé legalment necessari el curs 2020-2021, moment en què aquesta llar d’infants deixa de ser concertada i passa a formar part de la xarxa pública
Com ja vam dir en el ple de setembre, Poble Actiu aportem una proposta valenta i realista de trasllat a les antigues piscines del Casal, per poder quedar-se a prop de l’escola de l’Ateneu, que és la referent d’El Rusc, poder disposar d’àmplies zones de pati i natura, i donar un ús a l’actual solar abandonat des de fa tants anys. La nostra proposta de trasllat va associada a la possibilitat d’ampliar la llar a dues línies, assegurant una bona oferta de places públiques al centre de la ciutat.
Com a tota resposta, l’alcalde Marc Castells va burlar-se de la proposta i va fer un seguit de queixes i lamentacions envers la gestió de la llar d’infants que no responien a la pregunta feta per Poble Actiu i no tenien cap altra intenció més que fugir d’estudi (mai més ben dit) del tema real del trasllat.
Poble Actiu ja vam fer públic a l’inici de curs que una partida per al trasllat de la llar havia de ser un punt indispensable en el pressupost de l’any 2024.
Transició energètica
Poble Actiu hem votat en contra d’aquests pressupostos perquè no inclouen cap partida destinada a la transició energètica.
El 2024 tornarem a pagar una quantitat monstruosa per l’electricitat dels edificis municipals. El mateix alcalde, en el darrer ple, va justificar la pujada d’impostos per l’alt cost de l’energia, posant com a exemple la despesa que suposa l’electricitat a les escoles, sense fer gens d’autocrítica que aquesta despesa creix per la pèssima gestió en la transició energètica.
Amb la meitat del preu d’aquest consum es podria dotar d’energia fotovoltaica a centres cívics, escoles, instal·lacions esportives,... reduint-ne el cost.
Només per posar un altre exemple, l’electricitat pressupostada per a l’edifici de l’Escorxador és de 24.500 €, en un edifici on aparentment no hi ha activitat, 2000€ cada mes.
L’actual crisi energètica ens evidencia que és urgent accelerar el canvi cap a un model autosuficient, reduint el consum, augmentant l’eficiència i produint l’energia per a les mateixes intal·lacions municipals o per a altres. El Pla d’Acció per a l’Energia Sostenible 2017-2030 ens aixafa els talons. Cal facilitar l’assessorament i participació de la ciutadania, el comerç i la indústria, tal com està passant en els municipis més avançats en l’ús d’energies renovables, sense excloure la població més vulnerable.
A mode de conclusió, repetiré, que moltes de les preocupacions que té el nostre grup no es veuen reflectides en aquests pressupostos.
No estem parlant de preocupacions capritxoses, estem parlant de temes que afecten a molta gent i que tenen a veure amb poder viure una vida digna.
Hem centrat el nostre argumentari en aquests cinc punts, cinc aspectes amb què coincidim amb els grups que fem oposició a l’ajuntament d’Igualada. Els vam triar amb l’objectiu de fer força cap a aquesta direcció que és una direcció comuna de tota l’oposició i que podria condicionar l’actual grup de govern. Seguirem treballant per fer que sigui possible.
Elisabet Farrés i Cobeta
Regidora de Poble Actiu a l'Ajuntament d’Igualada
Es pot dit més alt però no més clar.
Només puc aportar una dada, a l’ajuntament on treballo, a Rubí, hi ha una política d’estalvi energètic i funciona! Fa uns 10-12 anys es va començar... Llegir més a implantar el projecte d’Estalvi i eficiència energètica 50-50 a les escoles i amb les escoles. Es parteix d’un registre de dades reals per a cada centre i es s’apliquen mesures partint del concepte d’eficiència i de la observació dels punts de fuita.
El resultat es calcula anualment i es calcula que l’estalvi es reparteix a parts igual en diners entre l’escola que pot decidir què fer-ne i l’ajuntament que es compromet a reinvertir en l’escola per augmentar la eficiència.
Vull felicitar la Bet Farrés per l’argumentació del text, per l’aposta valenta i el seu sentit social. Finalment la ciutadania la formen totes les persones que vivim ja sigui a Igualada, a Barcelona o arreu. I això que sona tant evident és pels que no tenen sentit de pertinença, sí que ens ha de preocupar com es gasten els diners públics.
Antoni
Igualada
15 de novembre 2023.14:35h
Molt correctes les explicacions. Però si un pressupost comporta uns ingressos i unes despeses, vostès fam cinc propostes de més despesa (tampoc les quantifiquen), però estaria bé que:
1l que... Llegir més quantifiquessin aquestes propostes
2) que diguessin i quantifiquessin les despeses que no farien per poder encabir les seves propostes al pressupost de despesa
3) si no són capaços de fer el punt 2, que diguin quin impost apujarien
Tot i això, srs de la CUP els agraeixo que facin propostes, ni que només sigui en lletres.Altres, molt cridar, i ni arriben a això