Divendres, 20/1/2017
3322 lectures

Hispano Igualadina: Un problema de governança

Recentment, l' empresa Monbus (Hispano Igualadina) ha passat a fer-se càrrec de l' explotació del servei de bus interurbà entre Manresa i Barcelona.

Recordem que el servei de bus entre aquestes dues ciutats, donat que és un recorregut interurbà, és competència de la Generalitat de Catalunya. Aquesta, fa sis anys, va convocar un concurs públic per tal d’adjudicar el servei a l' empresa que presentés la millor oferta.  La Generalitat va adjudicar el contracte a la UTE “Bages Express”, però la Hispano Igualadina, que també s’havia presentat al concurs, va recórrer ja que creia que la seva oferta no havia estat valorada prou bé. L’any 2016 el tribunal suprem va donar la raó a Hispano Igualadina, de tal manera que ara la seva passava a ser la millor oferta. D’aquesta manera,  a finals de 2016 Bages Express ha hagut de traspassar el servei a la Hispano Igualada.

A Igualada tenim un historial molt ampli de queixes dels usuaris sobre el servei d’aquesta companyia. Fins i tot ha sorgit l' aplicació #hispanofail per mirar de canalitzar-les.

En aquest context, és normal que hi hagi gent que es pregunti sobre la conveniència d' adjudicar contractes de servei de bus interurbà a aquesta empresa.

Però més enllà de l' empresa adjudicatària en cada cas, el problema estructural seria la governança, és a dir, com l'administració supervisa el contracte d’explotació i el fa acomplir. Per què l'empresa Monbus o la que sigui explota un servei que segueix sent “propietat” i responsabilitat de la Generalitat.

Aquestes adjudicacions es fan per concurs. Guanya la millor oferta, sigui quina sigui l' empresa. Es valora l' oferta. Per tant, la clau de tot plegat és la qualitat del seguiment i la fiscalització del contracte per part de l’administració titular. La governança d’aquest servei públic.

Tots els contractes amb l’administració inclouen unes clàusules de penalitats, lleus,  greus i molt greus. I en aquestes clàusules es recullen les sancions que s’interposen a l'empresa contractada segons els incompliments de contracte que es puguin donar. També, queda recollit ens quins casos es pot rescindir el contracte.

D’aquí, trobo important tres coses:

  1. Fer públic el contracte. La pagina de transparència de la generalitat hauria de permetre accedir al contracte, de tal manera que els usuaris de l’hispano, la ciutadania, cada cop que se sentís perjudicada per aquesta empresa pogués comprovar quina clàusula s’estaria incomplint. Això permetria també muntar un petit observatori ciutadà de seguiment del contracte, si fes falta.
  2. Caldria  aclarir com presentar les queixes davant de la generalitat. Quan jo era usuari, les queixes les presentava en paper a la seu de PTOP al c/ Josep Tarradelles, o per mail a la gent de mobilitat de PTOP. Però seria interesant que a totes aquelles parades (marquesines, etc.) propietat de la generalitat es poguessin consultar les instruccions per presentar la queixa. A vegades el malestar dels usuaris no cristal·litza en una queixa. És d’agrair la iniciativa #Hispanofail, però crec les queixes s’han de poder presentar per vies oficials i amb registre d’entrada, per tal de poder aplicar amb seguretat jurídica les penalitats del contracte. Per queixar-se de la RENFE la Generalitat si que ho ha facilitat http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJava/convocatoriavw/132547/ca/generalitat-presenta-nova-app-consum-recolliran-incidencies-usuaris-rodalies-catalunya.do
  3. I sobretot, és absolutament essencial que la generalitat dediqui els recursos adients per tal de poder fer el seguiment del contracte a totes les seves línies licitades. La generalitat ha de poder fer inspeccions regulars i continuades per comprovar el nivell de compliment del contracte i penalitzar la empresa adjudicatària si cal, més enllà de les queixes dels usuaris. La fiscalització tècnica, el seguiment del contracte i fer acomplir els plecs és una de les garanties del bon funcionament d’un servei com aquest.


Les línies que explota l' empresa Monbus segueixen sent competència de la Generalitat per molt que la cara visible sigui la de l' empresa que executa el servei. Cal una bona governança i si cal, aplicar penalitats i rescindir contractes.

2 Comentaris

j

juan

21 de gener 2017.12:16h

Respondre

La culpa no es de la Generalitat, la culpa, es de los ciudadanos que lo utilizan, por no tener, coche.

A

Anonim

Igualada

12 de maig 2017.02:23h

En serio... La culpa es de la generalidad.. Ayuntamiento y de la misma empresa ... Es increíble que obtengamos un servicio de transporte público de calidad con la de impuestos que pagamos ...... Llegir més Menos independencia y más inversión en lo importante

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.