TORNAR

Una reforma laboral basada en el model Austríac

Dimecres, 28 abril 2010. 03:00. Joaquim Roca Martí - Secretari d'Economia de les JSC-Igualada

Ja fa temps que el govern va llençar a l’aire una mesura per a reformar el mercat de treball. Aquesta, consisteix en el fet que les empreses creïn una provisió per l’acomiadament i així evitar totes les dificultats que puguin tenir, aquestes basades en el cost de l’acomiadament, l’assessorament legal així com el malestar general i la inquietud de la plantilla. Sabent que les empreses contracten per produir i créixer. D’altra banda, l’acomiadament es produeix quan la situació s’ha deteriorat, la caixa està exhausta, pel descens de vendes, comandes, és a dir, per la falta de treball i pel context generalitzat de crisi. Així doncs, els empresaris recorren a les entitats financeres en busca de liquiditat per fer front al problema que se’ls presenta, però aquestes no cedeixen els diners. En no fer-ho, posen en una situació molt difícil als empresaris, ja que no poden fer front a l’elevat cost que això suposa. És per aquest motiu, que l’aplicació del model austríac permetria una flexibilització dels acomiadaments, un cost nul (però si un cost d’oportunitat). Alhora, permetria al treballador cobrar la seva indemnització al moment i no haver d’esperar-se que l’empresa i Fogasa (Fons de Garantia Salarial) paguin, o ni això. A més a més, la realització de la provisió suposaria una reducció del benefici a declarar, ja que la provisions podrien sortir dels beneficis abans d’impostos.

Al model austríac, les provisions s’assignen a la persona i no al total de la plantilla, i aquesta se la pot emportar en situació de canvi de treball voluntari (en cas que la provisió surti del salari del treballador). Les modalitats de provisió són moltes i totes elles discutibles. Es fan per a cada persona o un percentatge dels treballadors totals? La provisió s’ha de quedar dins de l’empresa o s’ha d’externalitzar en forma de dipòsit, inversió o deute públic? Són moltes preguntes a debatre i per reflexionar. Pot ser un tema llarg de discutir, però per sortir de la crisi actual és necessària una reforma laboral i aquesta és una proposta igualment vàlida. És temps de meditar cap on orientem la economia nacional. Una economia verda? Social? Tot això no ho podrem portar a terme sense reformes ja siguin de caire laboral, fiscal, amb reduccions de processos burocràtics... etc.

En definitiva, trobo que la proposta podria ajudar als empresaris a trobar una solució als acomiadament i als treballadors, que estarien més tranquils ja que si les coses no funcionen sempre podran cobrar la seva indemnització amb tranquil·litat.


28 Comentaris

e

eRIC

Igualada

12 de maig 2010.20:12h

Respondre

Retallar el sou dels funcionaris de base (mileuristes), congelar les pensions, retallar ajudes a les persones dependents, retallar el pressupost d’I+D+i, etc. aquesta és la reforma que proposa en... Llegir més ZP ?

J

Josep M.

10 de maig 2010.11:39h

Respondre

Més que pluralitat dels mitjans, com expressen els anterior comentaris, jo parlaria de mitjans de comunicació (quasi tots) massa posicionats en uns partits i no en unes idees econòmiques de... Llegir més futur.

Quim, tal i com vas fer en l’article, al fer els comentaris també hauries d’utilitzar el corrector ortogràfic automàtic.

J

Joaquim Roca Martí

9 de maig 2010.19:47h

Respondre

Certament cert Pau, però m’agrada’t que fessin un esment del que vaig dir. M’atindràs sempre l’anonimat? Si vols un dia quedem i debatem aquest tema o qualsevol que vos vulgui! No tinc cap... Llegir més tipus de problema.

La pluralitat dels mitjans de comunicació.... Normalment llegeixo tots els diaris que puc. I vos? La pluralitat fa el coneixament!

P

Pau

Igualada

9 de maig 2010.17:06h

Respondre

Tot el que diu la Vanguardia va a missa ? Et podria comentar moltes d’altres publicacions (de tanta o més solvència) que diuen quasi el contrari (cal estudiar les possibilitats, totes, no afirmar... Llegir més que, perquè ho digui algú, segur que és el millor). Em pensava que els del PSC, almenys certs càrrecs de relevància, es creien més al Periódico de Catalunya.

Està molt i molt bé opinar i rebatre, però creure que es té la veritat absoluta no acostuma a ser la sol·lució. Documentar-se d’una sola font no és gens fiable i, fins i tot, pot arribar a ser, per dir-ho finament, maliciós.

Els estudis superiors universitaris ens han de servir, en primer lloc, per ser crítics i reflexius en els fons dels problemes o situacions plantejades, no quedar-nos a la superfície del problema, la qual pot veure tothom; l’experiència i els coneixements més tècnics i específics es van adquirint, i mai és prou, al llarg de la vida laboral.
Sort, no defalleixis i endavant les atxes !

J

Joaquim Roca Martí

Igualada

9 de maig 2010.09:59h

Respondre

Aquesta setmana a La Vanguardia diuen que per sortir de la crisis, s’ha de fer una reforma laboral BASADA EN EL MODEL AUSTRÍAC !

per tots els que heu rajat de mi i del meu article !

pd: un... Llegir més s’ha de documentar abans de criticar !

e

eRIC

Igualada

5 de maig 2010.16:52h

Respondre

Ser socialista i creure en l’actual gestió del PSC-PSOE és un oxímoron.
Només cal veure com cada vegada que en ZP obre la boca (ja sigui per dir que tot va bé o no) la borsa cau.

L

Laia

5 de maig 2010.15:32h

Respondre

Segons la nova llei 16/2009 de Serveis de Pagament, es podrà retornar al cap de 13 MESOS !, sense autorització, un rebut. Vostè creu que així s’afavoreix el teixit empresarial i de retruc als... Llegir més treballadors ?

M

Manel

Anoia

4 de maig 2010.19:53h

Respondre

Según el catedrático Santiago Niño Becerra, ”El comienzo de la gran recesión o crack será en 2010” así mismo, ”no habrá recuperación sino que hasta 2012 continuará una fuerte recesión... Llegir més que se atenuará en 2015 aunque sus efectos se prolongarán hasta 2020”. Sin duda estos datos deberían de hacernos reflexionar y el PSOE y Zapatero deberían de afrontar con decisión los cambios que precisamos como la reducción del Déficit Público, Reformar el Mercado Laboral e Incentivar la Economía.

P

Pere

4 de maig 2010.19:25h

Respondre

El Gobierno Español actual ens va ”donar” 400 euros en època electoral (després ens els ha tret), ens ”dóna” diners perquè comprem un cotxe (després n’hem de retonar una part via... Llegir més tributació), ... i encara hi ha gent que se’ls creu, déu n’hi do.

J

Josep M.

4 de maig 2010.18:30h

Respondre

Pau no et falta raó. És el que passa per no pendre decisions correctes a temps i negar els problemes quan són evidents. ZP, el plan E sols serveix per augmentar el dèficit, per exemple. Cal... Llegir més invertir en economia sostenible i de futur -l’accelerador de partícules, per exemple, energies netes, o el TGV que ens uneix a Europa-. Mantenir artificialment el nivell d’ocupació en una construcció que està sobredimensionada -Plan E- és llençar els diners. Les subvencions a la compra de cotxes també son pa per avui i fam per demà. Molts dels emigrants que ens han volgut entaforar a Catalunya hauran de tornar perquè no els podrem mantenir en l’atur.

J

Joaquim Roca

4 de maig 2010.16:27h

Respondre

Cansat, els diners de la indemnització ets penses que surten del cel?

LA PART DE LA PROVISIÓ podria SORTIR perfectament d’una part proporcional dels BENEFICIS abans d’impostos que té... Llegir més l’empresari O si per mutu acord Treballador i Empresari pacten que la provisió surt del seu sou i aquesta podria ser traslladada a un altre empresa en cas de canvi voluntari de treball ! Es tot qüestió de parlar del tema de debatre’l, però no és més que una idea, repeteixo una idea.

Apart, poder no has llegit un comentari que vaig fer, però aquesta mesura hi ha empreses familiars que l’apliquen i funciona ! La realitat que funciona si la critiques ja.... pleguem

M’agradaria debatre aquest tema amb tu, sempre és pot fer un cafè.

Pau el teu comentari, simplement no és pot comentar.

J

Joaquim Roca Martí

4 de maig 2010.15:55h

Respondre

Apreciat, Incansable Cansat, t’invito un dia a parlar amb el Director Executiu de Foment del Treball ( no és broma) , poder ell s’explica millor que jo ! No hem contestis amb un comentari... Llegir més absurd, criticant-lo a ell ara, abans informat.

Si, tens raó amb un comentari que vaig ficar la pota amb una comparació, tens tota la raó, però bé el que tu dius en resum és: No sé fer critiques constructives i en definitiva no dius res no proposes res i no fas res. Si tens idees, que poden ser molt bones i originals proposa coses, jo vaig pensar en aquest tema. Com puc fer un altre article amb més propostes.

Gràcies

e

eRIC

Igualada

4 de maig 2010.15:12h

Respondre

Les xifres de l’atur NO HAN BAIXAT, segueixen pujant, i molt. El govern ha augmentat MOLTISSIM el pressupost de cursos ocupacionals, no en escoles taller però si en els CIFO (que depenen del... Llegir més Departament de Treball) i en empreses ”amigues”. L’excusa: formar gent. La veritable raó: manipular taxes d’atur (els que fan cursos de formació no compten com aturats) i, de pas, permetre a uns pocs embutxacar-se molts calers a costa d’endeutar el govern.

P

Pau

Igualada

3 de maig 2010.20:24h

Respondre

Aquesta errònia reforma laboral que ens explica en Joaquim va ser una proposta de l’il·luminat d’en ZP. Uf, quin país !, quin govern !

c

cansat

igualada

3 de maig 2010.14:05h

Respondre

No puc creure que una proposta com aquesta surti del partit socialista.

Joaquim, el que estas proposant és que la gent estalvii del seu sou una part per que quan el facin fora pugui cobrar alguna... Llegir més cosa.

Pero en tot cas, la teva proposta no es tracta de cobrar una ”indemnització”, per que una indemnització son uns diners que dona la part indemnitzadora a la part indemnitzada, i vosaltres el que proposeu és que el mateix treballador es pagui la indemnització a si mateix, de manera que l’empresari no hagi de pagar res. Llabors, l’empresari no indemnitza.

L’exemple que poses de l’ERE es penós.
No em parlis de cobrar l’atur, ja que la indemnització que han de pagar per l’acomiadament es un tema entre el empresari el treballador, i l’atur es un subsidi que dona l’estat. No te res a veure una cosa amb l’altre.

Si us preocupa que la gent no pugui cobrar l’atur fins q no es resolgui l’ERE, poseu un subsidi de 400 euros com el qeu pagueu ara als que ja han esgotat el subsidi de atur. Es que aquests q ja l’han esgotat es mereixen els 400 euros mereixen i els que estan en proces de ERE i no cobren res i a sobre han de pagar cada mes l’IRPF no es mereixen els 400 euros?.

Mira si es absurd el que proposeu,o al menys es enganyòs, que es com si ara ens demanessiu als ciutadans que comencessim a estalviar per si algun dia ens atropellen, que clar, si ens atropellen, ens hauran de indemnitzar, i aquests diners no els pagara la persona que ens ha atropellat, si no els atropellats, que haurem previament estalviat aquests diners.

Vosaltres socialistes podeu proposar eliminar la indemnització de acomiadament i substituir-la per un pla d’estalvis del treballador, pero llabors sigueu coherents i no anomeneu a aixó ”indemnització per acomiadament”.

Totes les idees son valides, com tu dius. El que podem fer llabors es questionar-ne la ideologia que hi ha al darrera, i en aquest cas, clarissimament, és una ideologia conservadora i clàssica del PP i CiU. Estic segur que si la teva proposta sortis del PP, ja haurieu dit de tot i haurieu posat el crit al cel.
Si, totes les propostes son vàlides, algunes peró son de dretes i d’altres son d’esquerres.
I ho torno a dir, si es tracta d’estalviar-me jo mateix la meva pròpia indemnització, no cal que me la congeleu i me la poseu en un fons, ja me la gestiono jo mateix que segur que en trec més rendiment.
Si aneu per aqui, aneu per mal cami.
Potser peró, es que no us expliqueu bé, en aquest cas, també es demerit vostre.
Siau

e

eRIC

Igualada

2 de maig 2010.21:40h

Respondre

Javi, posats a donar xifres jo també en donaré una, sols una però força rellevant: 20% d’atur !

J

Javi

2 de maig 2010.17:12h

Respondre

Amic Joaquim tens tota la raó. Sortirem de la crisi amb tots els drets !
http://www.socialistes.cat/psc/Actualitat/Noticies/Manifest-del-PSC-pel-1er-de-maig-Sortirem-de-la-crisi-amb-tots-els-drets

J

Joaquim Roca Martí

1 de maig 2010.02:52h

Respondre

Enric, les coses han de canviar ! gràcies per la reflexio

Jordi, moltes gràcies, jo tmb tinc informació si t’interesa el tema!

Marta, estic al psc pk em sentu socialista ! jajaja i gràcies

e

eRIC

Igualada

30 d'abril 2010.17:36h

Respondre

Jo també penso que el sr. Roca Martí és una persona sensata i coherent, i no pas un músic pagat que recita les ordres dels seus superiors.
Pel que fa referència al model austríac, no sé si amb... Llegir més uns sindicats tan controlats per les subvencions públiques i uns empresaris no gaire aficionats als canvis el model tingui massa implantació a casa nostra.

J

Jordi

Igualada

30 d'abril 2010.13:19h

Respondre

Sr. Roca, cal felicitar-lo i m’alegra veure que encara queda gent a les Joventuts Socialistes de Catalunya (tot i que em sembla que no són ni molt menys majoritaris) amb idees valentes no... Llegir més partidistes (sense por d’expressar-les i escrites amb total llibertat) i que no tenen com a únic objectiu aconseguir càrrecs remunerats a l’administració pública (regidories o càrrecs de confiança). Jovent així sempre suma !

Un petit apunt complementari:
http://es.wikipedia.org/wiki/Teor%C3%ADa_austr%C3%ADaca_del_ciclo_econ%C3%B3mico

M

Marta

Conca d'Òdena

30 d'abril 2010.12:57h

Respondre

Perdona, no sé que fas al PSC, veient com t’expresses i les idees que aportes sembles una persona força intel·ligent i amb una visió de futur envejable i, per desgràcia, desaprofitada.

J

Josep M.

IGD

29 d'abril 2010.16:02h

Respondre

L’empresari és l’unic que ha de fer provisió de fons i previsió?. Ho dieu ara quan l’Estat ja s’ha dilapidat, en quatre dies, tot aquell famós superàvit. La culpa sempre és dels... Llegir més mateixos.

X

Xènia

igualada

29 d'abril 2010.14:45h

Respondre

És molt fàcil criticar el que ell ha exposat, una idea basada en un mòdel econòmic europeu que podria millorar la situació econòmica actual. Si tan malament us smbla, exposeu vosaltres algun... Llegir més model aportant dades, el qual creiu sigui millor que aquest o més favorable als treballadors.

J

Joaquim Roca Martí

Igualada

29 d'abril 2010.14:15h

Respondre

Molt interessant el teu comentari Pau, començar dient que algunes empreses de la nostra ciutat ja apliquen això de la provisió i des d’aquí dir: felicitats! En segon lloc, això de l’economia... Llegir més verda i sostenible... no he fet cap comentari al respecte. Però penso que pot ser i serà un motor de creixement, tal i com has encertat (que m’agradaria saber com ho saps). Sóc estudiant, però els meus professors no tenen empreses i d’altres no. Certament ells hi creuen i jo també. Gràcies.

Pd: algun dia ja faré un article relacionat amb això i et convenceré !

P

Pau

Igualada

29 d'abril 2010.12:01h

Respondre

Una economia verda ? Sostenible ? Quines tonteries per amagar els problemes. Molt pijo-progre tot plegat.
Totalment d’acord en el tema de la necessària reducció de processos burocràtics.
Estan... Llegir més molt bé tots aquest models teòrics, però ja veuràs, quan et dediquis a treballar de veritat (fóra de la idealitat de quan s’estudia) que la realitat i els canvis no són tan simples.

J

Joaquim Roca Martí

Igualada

29 d'abril 2010.09:58h

Respondre

Per defensar la crítica que m’has fet, et ficaré en un context. Ara imagina’t que treballes per una empresa i aquesta està en concurs de creditors i necessita fer un conjunt d’acomiadaments.... Llegir més Aquests no els pot dur a terme per la falta de liquiditat del moment, aquets treballadors no cobren de l’empresa, no cobren de l’atur i no tenen indemnització i s’han d’esperar a que l’ERE progressi. Encara et sembla una idea absurda...
Conec a varis treballadors d’una empresa coneguda de la comarca que hem van explicar aquest cas. Per aquest motiu vaig pensar en aquest article.

Un altre cosa , una idea pot ser bona i dolenta vingui de quin partit vingui.

Gràcies per la crítica


Si vols, tinc tota la informació del model Austríac. Busca al facebook i hem trobaràs.

I

Igualadí

Igualada

28 d'abril 2010.23:12h

Respondre

Company cansat, jo vaig estar a l’atur i vaig estar molt temps sense cobrar amb una família per mantenir. Espero que en aquesta situació no i caiguis mai! Aquesta idea la trobo molt encertada, no... Llegir més haver d’esperar i és més, poder cobrar el que et toca ! Sí !! ajudaria a molta gent!

c

cansat

igualada

28 d'abril 2010.09:26h

Respondre

aixi q els socialistes ara proposeu que les indemnitzacions les pagui el propi treballador? Soposo que en la vostra proposata, socialistes de boquilla, ja no parlareu de ”indemnització”, ja que... Llegir més un no es pot indemnitzar a un mateix.

Conslusió, els socialistes proposen eliminar les indemnitzacions per acomiadament (ai ai, que no proposeu aixó, que treballador i empresari podran triar si el fons surt del sou del treballador i si el fons surt de aportacions que fa l’empresari, i que si el fons surt del sou del treballador aquest es podra recuperar...) Ostras socialistes, ara em direu que en el 90% dels casos no serà d’aportació del treballador? Tant per tant, prefereixo estalviar jo mateix aquests diners que posar-los en un fons, al menys, si no estan en un fons, em puc dedicar a invertir o algo per al menys, treure rediment de aquests diners q son meus...

Com ens preneu el pel els socialistes...

COm es que us heu fixat en el model austriac? No manava una mena de ultradreta a Austria?

Com us passeu els socialistes...

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.