//Plugins sense CDN ?>
El festival igualadí està de festa. Organitzat per l’organista igualadí Joan Paradell, el certamen arrenca el diumenge 25 de febrer amb el concert de Jonatan Carbó i el Cor Exaudio, d’Igualada, i durant cinc setmanes, portarà a la basílica de Santa Maria, prestigiosos músics d’arreu del món
Aquest diumenge, 25 de febrer, s’inicia el programa del 25è Festival Internacional d’Orgue d’Igualada, i ho fa amb accent igualadí. Jonatan Carbó, professor d’orgue del Conervatori Mestre Joan Just i Bertran d’Igualada, al costat del Cor Exaudio, d’Igualada, sota la direcció d’Esteve Costa, obriran el cartell d’aquest festival que arriba enguany a la seva 25a edició. Interpretaran composicions de Plum, Duruflé, Poulenc, Rodamilans, Civil, Vivancos i Taltabull.
El festival s’allargarà fins el 25 de març, amb un concert setmanal, cada diumenge a les 6 de la tarda, a la basílica de Santa Maria, i amb entrada gratuïta.
El segon concert (4 de març), anirà a càrrec d’Ignace Michiels, organista titular de la catedral de Bruges, a Bèlgica, acompanyat per Bart Coppé, trompetista solista de l’Orquestra Simfònica de Flandes. Interpretran composicions de Purcell, Van den Kerckhoven, Albioni, Bach, Mozart, Hansen, Dubois, Dvorak, Stamm i Goedicke.
L’italià Enrico Viccardi serà el protagonista del tercer concert (11 de març). Concertista internacional i catedràtic d’orgue del Conservatori Superiror de Como, interpretarà composicions de Valtinoni, Petrali, Farina, Bach, Moretti, Bossi i Vivancos.
El quart concert (18 de març) anirà a càrrec de Gail Archer, organista titular del Vassar College de New York City. Interpretarà composicions de Bach, Schumann, Mendelssohn, Slonimsky, Shaversaschvili i Mussorgski.
El festival es clourà el 25 de març, amb un concert a càrrec de Rubin Abdullin, Rector del Conservatori Estatal de Kazan (Rússia). Acompanyat per les veus de la Coral Càrmina i de la soprano catalana Anna Martínez, i sota la direcció de l’igualadí Daniel Mestre, intepretaran composicions de Bach, Mendelssohn, Muset, Brahms, Rheinberger i Reger.
El director artístic del festival és l’igualadí Joan Paradell i Solé, organista titular de la Capella Musical Pontifícia des de l’any 2011, prèviament organista titular de la Basílica de Santa Maria Major de Roma,[1] i catedràtic d’Orgue i Cant Gregorià al Conservatori estatal de Música Italià de Frosinone.
De França a Montserrat
Al primer concert del festival, Jonatan Carbó i el Cor Exaudio proposen un viatge musical, de França fins a Catalunya. D’entrada, ens aproparan a autors francesos i belgues del segle XX. Interpretaran: Toccatta de la II Suite op. 53, de les Pièces de fantaisie (orgue sol), de Louis Vierne (1870-1937); Stabat Mater (cor i orgue), de Jean Marie Plum (1899-1944); Tota pulchra es Maria (cor i orgue), de Maurice Duruflé (1902-1986); Prélude et fugue sur le nom d’Alain (orgue sol), de Maurice Duruflé; i Litanies à la Vierge Noire (cor i orgue), de Francis Poulenc (1899-1863).
En un segon bloc, interpretaran composicions d’autors catalans: Díptic Montserratí: Virolai - Fantasia (orgue sol), de Francesc Civil (1895-1990); El cant dels ocells (cor a capella), de Bernat Vivancos (1973); Nadala (orgue sol), de Cristòfor Taltabull (1888-1964) i Dolça presó (cor i orgue), de Cristòfor Taltabull.
La presentació de tots els concerts del festival anirà a càrrec d’Antoni Miranda i Pallarès.
Jonatan Carbó
Va estudiar orgue al Conservatori Superior Municipal de Música de Barcelona amb la professora Maria Nacy. Obtingué el Títol superior d’orgue i els Premis d’Honor de Grau Mitjà i Superior. Posteriorment va realitzar estudis de postgrau sobre la música hispànica dels segles XVI a XVIII al Consejo Superior de Investigaciones Científicas de Barcelona amb la professora Montserrat Torrent.
Ha ofert recitals en orgues d’arreu de Catalunya, les Illes Balears, Espanya i França. Destaquen els orgues del Palau de la Música Catalana, la catedral de Barcelona, catedral de Girona, basílica de Santa Maria de Maó, catedral de Perpinyà, basílica del monestir de Montserrat i l’església de los Venerables de Sevilla.
Ha realitzat un doble CD amb l’obra “El Llibre d’orgue de Santa Maria de Vilafranca del Penedès” delcompositor Josep Soler Sardà, enregistrat al mateix orgue de Vilafranca. Amb el graller Jordi Mestres han produït el primer CD amb música per a gralla i orgue, “Cornucòpia”.
També ha enregistrat per a l’emissora de ràdio Catalunya Música. Ha col·laborat amb moltes formacions vocals i instrumentals com el Cor Liedercàmera, Cor Vivaldi, l’Orquestra Terrassa 48 o l’Orquestra de Cambra del Garraf.
És professor d’orgue al Conservatori de Grau Mitjà “Mestre Joan Just i Bertran” d’Igualada i a l’Escola Municipal de Música “Pau Casals” del Vendrell.
Cor Exaudio
El cor Exaudio va néixer l’any 1996 sota la direcció de Daniel Mestre, fruit de la inquietud d’un grup de noies igualadines per descobrir el repertori coral de veus iguals. El maig de 2011 el cor va guanyar el 1r premi al Concurs Coral Internacional de Malgrat de Mar. El mateix any el cor Exaudio va ser convidat a participar en el Cicle Coral de l’Auditori. Al juny de 2012, van quedar en tercer lloc al Certamen Coral de La Antigua (Zumárraga).
Esteve Costa, director
Nascut a Castellar del Vallès, hi comença els estudis musicals i els continua al Conservatori de Sabadell on cursa el grau mitjà de cant amb Elisenda Cabero. Als 18 anys s’endinsa en el camp de la direcció als cursos de la FCEC i també assisteix a les classes magistrals organitzades per la FECOREM a Múrcia entre 2004 i 2011 amb Josep Vila, Harry Christophers, Gary Graden, Martin Schmidt, Vytautas Miskinis, Pablo Heras-Casado i Albert Alcaraz, entre d’altres. El 2012 va completar els estudis superiors de direcció coral a l’ESMUC, cursats amb Josep Vila i Johan Duijck. Com a director ha treballat de manera estable amb cors de diverses poblacions de Barcelona i el Vallès Occidental i ha treballat amb cors de Catalunya i Anglaterra com a director convidat. Ara també dirigeix el Cor Albada de l’Agrupació Cor Madrigal, el Cor d’Homes d’Igualada i és el director fundador de PAX – Cor de Cambra de Sabadell.