//Plugins sense CDN ?>
Xavier Puig dirigeix un concert en el qual també participen la soprano Ulrike Haller i el baríton Pau Bordas. Un acte coorganitzat per l’Orquestra Simfònica del Vallès, la Coral Mixta, l’Ajuntament d’Igualada i l’Institut Municipal de Cultura (IMC) i que compta amb el suport de Super Mas i la Clínica Dental Anoia, entre altres. Les entrades, que tenen un preu de 25 euros, amb descomptes per a diversos col·lectius, ja són a la venda al Punt de Difusió Cultural i Turística d’Igualada, al Carrer Garcia Fossas, 2.
Un rèquiem alemany
Molts compositors han abordat el tema de la mort i del més enllà en la seva música. Un d’ells és Johanes Brahms (1833-1897) amb el seu Un rèquiem alemany. Altres de molt coneguts són els de Mozart, Verdi o Fauré. Els tres primers moviments del Rèquiem alemany es van donar a conèixer a Viena, l’1 de desembre de 1867, en una interpretació deficient i amb una recepció negativa del públic. Sense cap desànim, Brahms va tornar a dirigir l’obra a la catedral de Bremen, el Divendres Sant de 1868, en presència de Joseph Joachim i de Clara Schumann. Ja tenia sis moviments i estava, aparentment, completa. Va ser una audició molt emotiva. Intèrprets i públic es van deixar colpir per les belleses de l’obra. El 1869 es va estrenar a Leipzig una versió amb un nou moviment per a veu de soprano i cor. Així s’iniciava la fulgurant carrera internacional que consagrava un jove compositor de 35 anys. El Rèquiem es fonamenta en una superba arquitectura musical, l’expressiva declamació dels solistes, la noblesa dels passatges homòfons del cor, la plasticitat de les fugues corals, l’equilibri de la polaritat entre la contingència humana i la solidesa del suport sobrenatural, visible tant en l’interior dels moviments com en l’estructura general de l’obra. Tot per emfasitzar aspectes com el caràcter efímer de la vida terrenal, la futilitat de l’existència humana, el temor del judici o la certesa de la resurrecció. L’obra conclou amb un inefable sentiment de pau i de conhort.
L’Orquestra Simfònica del Vallès
L’any 2012, coincidint amb el seu 25è aniversari, l’Orquestra Simfònica del Vallès va iniciar el projecte dels concerts participatius de Setmana Santa adreçat als cors catalans que tenen una implantació social molt àmplia i acollint un concert a la seva pròpia ciutat.
Enguany Un rèquiem alemany s’escoltarà a Tarragona, Mataró, Lleida, Granollers, Girona, Igualada i Barcelona. Amb una activitat de més de cent actuacions l’any, participa en les programacions del Palau de la Música Catalana o en les gires d’Òpera a Catalunya. La seva activitat ha estat guardonada amb molts premis, entre els quals destaquen el Premi Nacional de Música de la Generalitat i la Medalla d’Honor de la Ciutat de Sabadell.
Xavier Puig, Ulrike Haller i Pau Bordas
El cerverí Xavier Puig dirigeix aquest concert, que comptarà amb uns cent vuitanta intèrprets. Actualment dirigeix la Murtra Ensemble i és director titular del Cor de Cambra de l'Auditori Enric Granados de Lleida. Ha estat director convidat d’orquestres nacionals i internacionals com l’Orquestra Nacional d’Espanya, l’Orquestra i Cor de RTVE, l’Orquestra Pablo Sarasate, la Joven Orquesta Nacional de España, l’Orquestra de Cambra d’Andorra, l’Orquestra Simfònica del Vallès, l’Orquestra Barroca Catalana o l’ensemble Kaleidoscop der Nationen de Viena, entre altres.
Ulrike Haller i Pau Bordas seran dos dels noms destacats en aquesta cita. Haller, nascuda a Meran (Itàlia), ha actuat com a solista al Palau de la Música Catalana, l’Auditori de Barcelona, la Sagrada Família, l’Auditori de Girona, l’Auditorio Manuel de Falla de Granada i en diverses poblacions catalanes, acompanyada pel Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, el Cor Jove de l’Orfeó Català, la Coral Cantiga, la Coral Càrmina, el Cor de Cambra Fòrum Vocal, l’Orquestra de Cambra Terrassa 48, la Jove Orquestra Simfònica Gèrminans, l’Orquestra Camerata XXI, l’Orquestra de Girona, el conjunt Liceu XXI, l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya i l’Orquesta Ciudad de Granada. Pel que fa a Pau Bordas, ha cantat amb les orquestres Ciutat de Barcelona, Simfònica del Vallès, Sinfónica de Sevilla, Orquesta de Granada, Orquesta Sinfònica de Bilbao, Orquesta del Teatro de la Zarzuela, Orquesta Simfònica de les Illes Balears, Orquestra Nacional d´Andorra, Orquestra Barroca Catalana, Orquesta Barroca de Sevilla, Orquesta de la Comunidad de Madrid, Orquesta de Córdoba, Orquestra Barroca de Venècia, Percussionistes d’Amsterdam, Percussions de Barcelona, El Concierto Español, Europa Galante i Quartet Endelion.
Cors i corals de reconeguda trajectòria
El Cor de Cambra de Granollers neix el 1996 amb l’escola de música creada aquell mateix any en el marc de la Societat Coral Amics de la Unió, entitat dedicada des de 1877 a la promoció i difusió de la música coral. El seu repertori és molt ampli i comprèn obres de diversos gèneres, èpoques i estils: polifonia religiosa i profana, barroc, classicisme, romanticisme, música contemporània i cançons tradicionals d’arreu del món, fent especial atenció a la música tradicional catalana. Ha participat en diversos festivals Internacionals de cant coral tan a l’Estat espanyol com a diversos països d’Europa. La coral de la Universitat Rovira i Virgili, de la seva banda, va ser fundada l’any 1991 per la seva actual directora, Montserrat Ríos. El treball seriós i constant que realitza li ha permès dur a terme un seguit d’activitats que li han donat un prestigi merescut i ha realitzat col·laboracions amb l’orquestra simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, la banda municipal de Barcelona, l’orquestra simfònica de les Illes Balears, l’orquestra Pablo Sarasate, l’orquestra Camerata Mediterrània, l’orquestra del conservatori de Vila-seca, la Camerart-orquestra del Maresme, l’orquestra Camerata XXI i l’orquestra Camera-Musicae. La Coral Mixta d’Igualada, finalment, va ser fundada l'any 1955 pel mestre Joan Just i actualment està formada per trenta-set cantaires que comparteixen una gran afició per la música i pel cant coral. És una entitat dinàmica i inquieta, moguda sempre per les ganes de millorar, de descobrir repertori nou i d’aconseguir fer una música interessant. Manté una estreta relació amb la ciutat d’Igualada i comarca, nodrint-se de cantaires provinents de l'Escola Conservatori de Música d'Igualada i també d'altres Escoles de Música de la comarca, amb alumnes, exalumnes i professors, i manté la tradició d'oferir dos concerts fixes cada any: el concert de Sant Jordi i el de Sant Esteve. El repertori de la Coral Mixta és extens i variat, ja que comprèn obres des del Renaixement fins a peces d’autors contemporanis, passant per cançons tradicionals i populars de Catalunya i d’arreu. Els escenaris més destacats on ha actuat són l’Auditori de Barcelona, l’Auditori Enric Granados de Lleida, el Festival d’Europa Cantat a Mainz, el cicle Serenates d’Estiu al claustre de l'Escola Pia d’Igualada, la Catedral de la Seu d'Urgell, el Teatre Kursaal de Manresa i la Basílica de Santa Maria d'Igualada, entre altres.