//Plugins sense CDN ?>
Aquest dimecres, l’antic celler dels baixos del nou edifici parroquial de Santa Maria n’ha acollit la presentació. La directora territorial de Cultura a la Catalunya Central, Maria Àngels Blasco, ha felicitat els impulsors del festival i els ha encoratjat a seguir treballant perquè “no és habitual que un festival de música tan concret com aquest, en una ciutat interior i en dates d’hivern, arribi a les dinou edicions amb tan bona salut”.
El 4 de març, l’irlandès Gerard Gillen, organista titular de la Pro-Cathedral de Dublín, interpretarà Bach, Fauré, Guilmant i altres compositors, acompanyat del cor de noies Exaudio, sota la direcció de Júlia Sesé.
L’11 de març, serà el torn de l’anglès Roger Sayer, organista titular de la catedral de Rochester, que tocarà peces de Mozart, Bach, Dubois i Vierne. Una setmana més tard, el 18 de març, Johannes Skudlik, kantor i organista titular de la catedral alemanya de Mariä Himmelfahrt de Landsberg, acompanyat del concertista internacional de trompeta Lukasz Gothszalk, també alemany, interpretaran Haendel, Bach, Marcello, Dubois i Torelli.
El 25 de març, el finlandès Pauli Pietiläinen, organista titular de l’esglèsia de la Creu de Lahti, tocarà composicions de Bach, Petrali, d’Ambrosio i d’altres. Finalment, dissabte, 31 de març, la cloenda del festival anirà a càrrec de l’italià Mario Verdicchio, titular del monestir benedictí de Sant Joan Evangelista de Parma) que, amb el rapsoda català Antoni Miranda, interpretaran Le Chemin de la Croix, amb text de Claudel i música de Dupré. Josep Miserachs, tinent d’alcalde de Promoció Cultural d’Igualada, ha destacat 'l’excel·lent nivell dels artistes que ens acompanyaran aquest any' i ha recordat el compromís del govern de la ciutat amb la música i la cultura.
Joan Paradell, director artístic del certamen, és l’organista titular de la Capella Musical Pontifícia de Roma des de l’any passat, ser nomenat pel Sant Pare Benet XVI i, prèviament, va ser organista titular de la Basílica de Santa Maria la Major, també a Roma. És també catedràtic d'orgue i cant gregorià al Conservatori Estatal de Musica Italià de Benevento.
Pel que fa a l’orgue de la Basílica de Santa Maria d’Igualada, probablement el gran protagonista d’aquest festival, es tracta de l’instrument successor del que va construir Anton Boscà el 1758. El 1912 s’estrenà l’actual, reutilitzant material intern de l’antic i, l’any 1936, amb la Guerra Civil, salvar-se de la 'crema' i va ser traslladat a la sala d’actes d’un col·legi. L’any 1943 fou reinstal·lat al cor de Santa Maria i se’n va perfeccionar l’estructura i els mecanismes. Des de l’any 1978 fins a l’actualitat s’hi ha fet diverses restauracions i millores a càrrec de l’orguener alemany Gerhard Grenzing. Mossèn Josep Massana, rector de Santa Maria, ha mostrat la seva satisfacció perquè 'un any més la basílica contribuirà a acostar aquest festival a la ciutat d’Igualada'.
L’Institut Municipal de Cultura d’Igualada organitza anualment aquest Festival Internacional d’Orgue, un dels més antics de Catalunya. A més d’intèrprets del nostre país, al llarg de les edicions anteriors, hi han participat els millors concertistes d’Espanya i d’arreu del món, més de cent procedents de vint-i-cinc països.
Incorporació d'altres instruments
Ja fa un parell d’anys que s’ha incorporat al Festival l’acompanyament musical d’altres instruments: violí, trompeta, saxo soprano, clarinet, oboè, tenora, i fins i tot una soprano i un cor, que han fet incrementar de manera notable l’afluència de públic. La posada en escena dels concerts es veu complementada amb la instal·lació d’una pantalla gegant davant de l’altar de l’església que mostra l’organista interpretant les diferents peces, atès que l’orgue no és troba a la vista del públic. Això dóna més amenitat al concert i es pot veure la gran destresa dels organistes pel que fa al maneig d’aquest instrument tan complicat i extraordinari.