//Plugins sense CDN ?>
L’artista
L’organista va ser Andrzej Chorosinski, músic polonés que és actualment director de l’Acadèmia de Música “F. Chopin” de Varsòvia. Chorosinski va estudiar orgue i composició a Varsòvia i a Bèlgica, i va obtenir un premi d’improvisació al concurs de Kiel. Ha fet concerts en les més prestigioses sales d’Europa, Israel, Estats Units, Canadà, Corea del Sud i Japó. Té enregistrats més de 20 LP i CD. És també compositor i ha escrit un concert per a orgue i orquestra, així com música de cambra, per a orgue, coral i per al cinema. Li agrada comptar-se entre els “deixebles” de J.S. Bach, que explica que va ser mestre de Krebs, aquest de Kittel, aquest de Rinck (de qui vam poder escoltar una obra), aquest de Hesse, aquest de Lemmens, aquest de Dupré, aquest de Surzinsky (l’autor de l’última obra del concert), i aquest de Rackowski, que va ser el seu mestre.
El programa
El concert va començar amb la famosa Tocata i Fuga en re menor BWV 565 de J. S. Bach (1685-1750) encara que hi ha estudis musicològics que dieun que J. S. Bach no n’és l’autor. En el Festival d’aquest any tindrem ocasió de tornar-la a escoltar el dia 19 d’abril. A continuació, hi va haver la transcripció per a orgue d’una altra obra famosa “La Primavera” de “Les quatre estacions” d’Antonio Vivaldi (1675-1741).
De Johann Christian Heinrich Rinck (1770-1846) va interpretar el Concert en fa major, en tres moviments Allegro, Recitativo i Rondo. A continuació hi va haver unes transcripcions seves de dues obres per a piano del més gran músic polonès de tots els temps, Fryderyc Chopin (1810-1849), el Nocturn op. 9 núm. 2 i l’Estudi op. 10 núm. 6. Per acabar, Andrzej Chorosoinski ens va oferir una obra d’un altre músic polonés, les Variacions sobre el tema sacre polonès “Swiety Boze”· op. 38 de Mieczyslaw Surzynski (1866-1924), músic que és considerat l’organista polonès més important del romanticisme.
La interpretació
Andrzej Chorosinski va fer una gran interpretació de totes les obres. Va demostrar que és una gran virtuós de l’orgue, que té una gran tècnica; es va saber “fer amic” de l’instrument d’Igualada, ja que li va treure la seves millors sonoritats. Brillant en l’obra de Bach, que va tocar de memòria, i amb una gran alegria en la de Vivaldi (va explicar que l’havia posat al programa perquè la primavera acaba de començar), amb una magnífica transcripció i amb uns trinats esplèndids. El concert de Rinck va ser una magnífica ocasió per conèixer aquest compositor que es pot considerar com el mestre dels organistes romàntics alemanys. La música de Chopin, tan coneguda i pianística, va sonar d’una manera dolça i romàntica a les seves mans i va voler també tocar una obra d’un autor polonès amb unes variacions en les que va destacar, per sobre de tot, la magnífica registració. Com a bis, va tocar una transcripció per a orgue de la Dansa macabra de C. Saint-Saens, d’una gran virtuosisme i efectisme. Totes les magnífiques transcripcions eren del propi intèrpret..
Encara que el mateix dia i a la mateixa hora hi havia a la nostra ciutat un altre concert de música clàssica, la majoria de públic del Festival va ser fidel a la cita i va anar a la Basílica. Va premiar el concertista amb grans aplaudiments, sobretot quan, després del concert, va saludar des del presbiteri i va ser obsequiat per la senyora Maria Enrich i Murt, regidora de Cultura i Festes. Com sempre, es va comptar amb els precisos comentaris d’Antoni Miranda i la visualització a càrrec de Jordi Balcells i Josep Aguilera.
Maria Dalmases