TORNAR

Els cinemes d’Igualada, en vaga ‘simbòlica’

Dilluns se sumaran a la protesta de les sales catalanes, encara que ja és el seu dia de descans

cultura
Dijous, 28 gener 2010. 10:30. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
Tot i que cada dilluns el cinema Kursal i el Saló Rosa d’Igualada ja romanen tancats, el proper 1 de febrer ho estaran de manera ‘doble’. Els seus responsables diuen que, en cas que no fos el seu dia de festa setmanal, secundarien la vaga proposada pel Gremi d'Empresaris de Cines de Catalunya. El motiu: protestar contra la nova llei del cinema en català promoguda per la Generalitat.

El Gremi basa la seva posició en la diagnosi elaborada per l’economista Josep Maria Gay, en la qual es manifesta que la Llei que promou el Govern agreujarà encara més la crisi del sector. El gremi calcula que a Catalunya els ingressos poden baixar a 30 milions d’euros (respecte dels 130 milions actuals), i els espectadors, a quatre milions (davant dels 20 milions el 2009).

El sector està convençut que les grans distribuïdores nord-americanes preferiran no estrenar els films abans que doblar-los en dos idiomes, el català i el castellà. Des del Kursal es queixen que ‘és una qüestió de mercat i no pas de llengua: arribarà menys material a les sales i això comportarà menys espectadors’. Des del cinema igualadí també diuen que ‘tampoc està del tot clar qui assumirà els costos de doblatge’.

Per això el Kursal i el Saló Rosa es sumaran de manera simbòlica a la protesta, secundada per 74 sales catalanes que pertanyen al gremi. El dia escollit per la vaga coincideix l’entrega dels premis Gaudí del cinema català. El cinema igualadí ja es va sumar, el mes de desembre, a l’acció de protesta convocada pels empresaris del sector, que va consistir en projectar la pel·lícula en català ‘A la deriva’ al Saló Rosa.


19 Comentaris

J

Joan

1 de febrer 2010.12:21h

Respondre

Lo del VO és questió de costum, no només parlo de pel·lícules de parla anglesa, parlo de qualsevol idioma, francés, italià, cantonés... Amb idiomes orientals és molt gran la diferència de... Llegir més doblat a no doblat.
Part de la ironia i de la gràcia de la pel·lícula és l’entonació i l’expressió de l’actor, cosa que amb el doblatge es perd, el llegir costa una mica al principi, però després es fa de forma semi-inconscient... Els anglesos no doblen les pel·lícules estrangeres que veuen, així passa també a molts dels països europeus... jo he tingut la satisfacció de veure el Laberinto del Fauno en VO subtitulada en anglés... Suposos que és questió de costums, ja us asseguro que millora molt la pel·lícula en VO.

E

Eduard

Igualada

29 de gener 2010.19:30h

Respondre

Tot això del doblatge al cinema és una remora que encara arroseguem de l’època franquista; va ser llavors quan, per llei, es va decidir fer-ho així. En fi, que hi farem, no se’n pot esperar... Llegir més més d’Espanya.

J

Jordi

Igualada

29 de gener 2010.18:50h

Respondre

Avui vull anar a veure ”Invictus” però farem uns quant quilòmetres per no anar al Kursaal. A canvieu o canviem nosaltres.

P

Pare Paret

Igualada

29 de gener 2010.17:01h

Respondre

Aquestos del cinema fan vaga el dilluns, que és el dia que mes espectadors tenen.
Igualadins fora bó que, per exempla aquet cap de setmana ningu i dic ningu anes ni al Kursal ni al Rosa, demostrem... Llegir més que volem.
El govern del Catalunya fa un pas endavant, la ciutat no pot quedar al marge.
Qui no respecta no mereix ser respectat, sino ens respectan fem-nos respectar.

A

Ada

Igualada

29 de gener 2010.13:12h

Respondre

Davant de tots aquests comentaris, jo particulament prefereixo veure les pelis doblades en català. Si sapigués prou anglès, per no perdre’m, m’agradaria, evidentment, en versió original,... Llegir més però això no és aixì, ni per mi ni per la majoria dels ciutadans, ja que no tenim cap obligació de saber-ne. Pel que fa a les pelis amb subtítols, no m’agrada haver d’anar llegint, no estic tant al cas de la imatge i la interpretació dels actors. A més, si parlen molt, és impossible subtitolar tot el diàleg i amb els resums, et pots perdre moltes coses (ironia, sarcasme...) i això pot fer minvar l’interès del film.
Estic d’acord amb la llei de cinema que es vol tirar endavant i se me’n refot si fan una vaga de protesta els cinemes, és que anirà menys gent al cinema si es fa en català? Qui no entén el català? Alguns espanyols que fa vint anys que viuen aquí i no han volgut sortir del seu cercle d’amistats i per això diuen que no l’entenen? Alguns immigrants? Que s’espavilin tots plegats que ja ens hem baixat massa els pantalons els catalans i n’estem farts ja.

J

Joan

29 de gener 2010.11:53h

Respondre

Estic d’acord amb el Xavier, el que s’hauria de respectar és l’idioma original de la pel·lícula i gaudir de l’actuació de l’actor amb la seva veu i la seva entonació. millora molt la... Llegir més pel·lícula...

a

albert

29 de gener 2010.11:14h

Respondre

Com si fan vaga tots els dies de la setmana. Potser un dissabte amb alguna estrena podríem NO anar a aquests cinemes i així els sentenciem directament a mort.

El Kursal fa anys que té un servei... Llegir més pèssim, en mans d’uns personatges que no és gens normal que no hagin col·locat una sola sessió en català.

e

entrecots

igualada

29 de gener 2010.08:29h

Respondre

ara el kursal fa la pirula amb el tema del català i li voleu fer boïcot?! Ara?!!
Es un cine ronyos que no s’ha hagut de renovar mai per que els igualadins son incapaços de fer mai res per... Llegir més canviar les coses. Per que s’hauria de renovar el cine si hi aneu igualment??! Serveixen caca i igualment els igualadins la consumeixen... aixi clar.
Ja haurieu haver deixat de anar-hi fa temps, els seiens de l’hispano i els del cine kursal son els mes incomodes de tot catalunya.
Jo passo de aquest cine, vaig a Manresa o a Barcelona.
Ah, i a més es carissim per la ronya de servei q ofereixen. Es un cine dels anys 80s amb preus del 2010.
Pero si que ofereixen alguna peli en català, alguna de disney i de aquestes coses rancias si que recordo que han fet, soposo que deuria ser l’unica cinta disponible...
El cursal no veu negoci en el catala, pero ara no descobrirem la sopa d’all en aixo. Aquesta gent es deu moure en funció del negoci, normal, no? Es el sistema q entre tots hem muntat.
Pero per fabor, no decidiu ara no anar al kursal, si us queda algo de dignitat de ciutat, ja fa anys q no hi haurieu de anar...

M

Manel

Igualada

29 de gener 2010.07:45h

Respondre

Berta,
En aquest llistat hi apareixen:
http://www.cronica.cat/noticia/La-llista-de-cinemes-que-faran-vaga-el-dilluns-1-de-febrer

El sector de cinemes pasa per una disminució del 10% de cuota cada... Llegir més any,tot i que el 3D sigui una esperança per remodelar algunes sales, tan sols serà temporal, ja que en breu arribaran les pantalles 3D a casa.En aquest entorn pregunto, que fa l’Ajuntament per garantir la continuïtat del cinema? Quins multicinemes s’estrenen arreu d’Espanya nous cada dia? Quants empresaris del sector dediquen noves inversions quan saben que el retorn de l’inversió queda lluny de les perspectives?

x

xavier

29 de gener 2010.07:06h

Respondre

En aquest debat ja s’ha dit gariebé tot, però bé, la veritat és que tenir el J. Deep parlant en català o en castellà em sembla igual de rídícul. Potser ens hauríem d’enmirallar amb els... Llegir més païssos que respecten la llengua original i obligar menys a fer les coses. Crec que a cap de nosatres ens han obligat mai a parlar en català i segurament per axò ens l’estimem. De fet, crec que mesures com aquesta tenen els efectes contraris als desitjats.

J

Jordi

Igualada

28 de gener 2010.23:18h

Respondre

Proposo crear un grup al facebook que es digui: NO TORNARÉ MAI MÉS AL CINEMA KURSAL I AL SALÓ ROSA jejeje. Aquesta gent acaben de firmar la seva sentència de tancament. Aprofito per a saludar el... Llegir més gerent/a, que pel que es veu és força curt/a. Tanmateix amb el manteniment dels locals molt espavilats no poden ser...

j

joan riba

igualada

28 de gener 2010.21:20h

Respondre

Jo el cap de setmana passat va ser l’ultim cop de la meva vida que vaig anar al Kursal.
Adéu Kursal

B

Berta

Igualada

28 de gener 2010.18:28h

Respondre

www.cronica.cat/noticia/La-llista-de-cinemes-que-no-faran-vaga-contra-el-catala

(mode ironia ON)
Hi he buscat el Kursal i no hi apareix, que extrany
(mode ironia OFF)

J

Jordi

IGD

28 de gener 2010.16:15h

Respondre

Fa molt i molts anys que a mi ja no m’hi roben

F

Frederic

Igualad

28 de gener 2010.15:09h

Respondre

Que en fa de temps que no entro al kursal!!
Unes sales antigues, amb una qualitat baixa,
podrien fer vaga cada dia!

Quan aprovin la llei no us preocupeu que ja pujaran el preu de les crispetes,... Llegir més serà necessari demanar una hipoteca.

J

Julian

28 de gener 2010.14:39h

Respondre

menys vagues i donar les mateixes prestacions que qualsevol cinema del pais. Els cinemes d’Igualada son tercermundistes.

J

Joan

Igualada

28 de gener 2010.14:30h

Respondre

Estic d’acord amb el que dieu.

Els usuaris els hi hauríem de retornar la vaga!

I ja de pas, a part de programar pel·lícules en català, podrien aprofitar el temps de vaga per remodelar unes... Llegir més instal·lacions de l’any de la picó, que només es mantenen funcionant gràcies al seu caràcter monopolístic.

Reaccionin senyors del Kursal!

E

Eduard

Igualada

28 de gener 2010.12:38h

Respondre

Aquests cinemes d’Igualada no han programat MAI cap pel·lícula en català. Qui ha de donar exemple a qui ? Vaga ? Vaga la que hauríem de fer els possibles usuaris.

X

Xavier Borràs

28 de gener 2010.12:34h

Respondre

Orbanitzeu accions de protesta:

Si els cinemes fan vaga contra el català, els catalans fem vaga de cinemes

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.