//Plugins sense CDN ?>
Les possibilitats de les tecnologies en tres dimensions obren també noves lectures del passat. Amb aquests recursos, l'estudi igualadí Burzón-Comenge ha fet una aproximació a com devia ser la vila ibèrica d'Ullastret.
Les noves eines de construcció de videojocs han permès donar una volta de full a la recreació del passat i, en concret, d'un dels jaciments arqueològics més rellevants del període ibèric de Catalunya, Ullastret. Ullastret estava situat al costat de la colònia grega d'Emporion, Empúries, i va arribar a tenir 6.000 habitants. El repte de recrear i elaborar la imatge de la vila l'ha assumit l'estudi igualadí Burzon-Comenge. Amb les possibilitats tecnològiques actuals, els darrers dos anys els anoiencs han fet la reconstrucció virtual d'Ullastret (veure vídeo adjunt).
A més del paper de la tecnologia, les darreres excavacions també han permès repensar com era el poblat. En els últims anys, al jaciment d'Ullastret s'hi han fet múltiples intervencions arqueològiques de recerca. Durant el 2012 s'hi van fer una sèrie de prospeccions geofísiques que van permetre avançar decisivament en el coneixement de la forma de la ciutat, de les seves cases i carrers. Aquestes prospeccions, per exemple, han permès que els arqueòlegs puguin refer pràcticament tota la trama urbana de l'Illa de'n Reixac. En altres intervencions arqueològiques , es va poder identificar la forma i dimensions del gran fossat que envoltava la ciutat, una defensa afegida a les seves potents muralles. Per a difondre aquesta nova imatge de la ciutat, i després d'analitzar les diferents possibilitats, es va optar per construir virtualment una restitució en 3D de tot el conjunt.
L'equip multidisciplinar integrat per arqueòlegs i els especialistes igualadins va començar per treballar el paisatge que envoltava la ciutat: el perímetre del llac, la vegetació d'aquella època, els camins de terra i els camps de conreu. Pel que fa a l'arquitectura i l'urbanisme es van fer servir les plantes que s'havien pogut dibuixar a partir de les restes existents.
Amb Ullastret 3D s'ha partit de fotografies de materials reals, amb l'afegit d'una il·luminació d'ambient a l'exterior, amb afegits atmosfèrics que donen realisme com la boira, les ombres o el núvols. Per als interiors, s'ha inserit objectes provinents del fons arqueològic exposat al museu monogràfic del jaciment, com ara àmfores, escuts o espases.
Un videojoc per a enfocar el passat
Per fer la recreació s'ha triat el videojoc Unreal Engine per la seva potència de creació d'entorns paisatgístics i la qualitat dels seus resultats fotorealistes. Ja hi ha una primera experiència disponible per a ulleres HTC Vive que actualment es mostra en congressos especialitzats del sector. A més, aquest estiu estarà disponible al jaciment d'Ullastret una sala immersiva per apropar els resultats d'aquesta recerca al públic visitant. El procés de reconstrucció també es pot seguir a twitter amb #Ullastret3D.
Visca el estudi B&C, un orgull per la creativitat i un exemple ferm de la excelència de Igualada i els igualadins.
Ester
28 d'abril 2016.08:32h
Gràcies Anoiadiari per un periodisme de primera qualitat