TORNAR

L'estudi anoienc Burzon-Comenge recrea com era la vila ibèrica d'Ullastret

Una impactant reconstrucció feta en tres dimensions

cultura
Dimecres, 27 abril 2016. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

Les possibilitats de les tecnologies en tres dimensions obren també noves lectures del passat. Amb aquests recursos, l'estudi igualadí Burzón-Comenge ha fet una aproximació a com devia ser la vila ibèrica d'Ullastret.

Les noves eines de construcció de videojocs han permès donar una volta de full a la recreació del passat i, en concret, d'un dels jaciments arqueològics més rellevants del període ibèric de Catalunya, Ullastret. Ullastret estava situat al costat de la colònia grega d'Emporion, Empúries, i va arribar a tenir 6.000 habitants. El repte de recrear i elaborar la imatge de la vila l'ha assumit l'estudi igualadí Burzon-Comenge. Amb les possibilitats tecnològiques actuals, els darrers dos anys els anoiencs han fet la reconstrucció virtual d'Ullastret (veure vídeo adjunt).

Una aproximació a la vila ibèrica que ha fet l'estudi igualadíA més del paper de la tecnologia, les darreres excavacions també han permès repensar com era el poblat. En els últims anys, al jaciment d'Ullastret s'hi han fet múltiples intervencions arqueològiques de recerca. Durant el 2012 s'hi van fer una sèrie de prospeccions geofísiques que van permetre avançar decisivament en el coneixement de la forma de la ciutat, de les seves cases i carrers. Aquestes prospeccions, per exemple, han permès que els arqueòlegs puguin refer pràcticament tota la trama urbana de l'Illa de'n Reixac. En altres intervencions arqueològiques , es va poder identificar la forma i dimensions del gran fossat que envoltava la ciutat, una defensa afegida a les seves potents muralles. Per a difondre aquesta nova imatge de la ciutat, i després d'analitzar les diferents possibilitats, es va optar per construir virtualment una restitució en 3D de tot el conjunt.

L'equip multidisciplinar integrat per arqueòlegs i els especialistes igualadins va començar per treballar  el paisatge que envoltava la ciutat: el perímetre del llac, la vegetació d'aquella època, els camins de terra i els camps de conreu. Pel que fa a l'arquitectura i l'urbanisme es van fer servir les plantes que s'havien pogut dibuixar a partir de les restes existents. 

Amb Ullastret 3D s'ha partit de fotografies de materials reals, amb l'afegit d'una il·luminació d'ambient a l'exterior, amb afegits atmosfèrics que donen realisme com la boira, les ombres o el núvols. Per als interiors, s'ha inserit objectes provinents del fons arqueològic exposat al museu monogràfic del jaciment, com ara àmfores, escuts o espases. 

Un videojoc per a enfocar el passat

Per fer la recreació s'ha triat el videojoc Unreal Engine per la seva potència de creació d'entorns paisatgístics i la qualitat dels seus resultats fotorealistes. Ja hi ha una primera experiència disponible per a ulleres HTC Vive que actualment es mostra en congressos especialitzats del sector. A més, aquest estiu estarà disponible al jaciment d'Ullastret una sala immersiva per apropar els resultats d'aquesta recerca al públic visitant. El procés de reconstrucció també es pot seguir a twitter amb #Ullastret3D.


2 Comentaris

E

Ester

28 d'abril 2016.08:32h

Respondre

Gràcies Anoiadiari per un periodisme de primera qualitat

j

jre

27 d'abril 2016.04:19h

Respondre

Visca el estudi B&C, un orgull per la creativitat i un exemple ferm de la excelència de Igualada i els igualadins.

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.