//Plugins sense CDN ?>
El concert estava dividit en tres parts. En la primera, titulada “Advent”, que estava basada en composicions que anuncien l’Adveniment del Messies, vam poder escoltar Preludi en do menor (BWV 546), el coral “Vine ja, Salvador dels gentils” (BWV 659) i Tocata en do major (BWV 564) de J. S. Bach (1685-1750), Rorate Caeli de J. Demessieux (1921-1968) i Tocata sobre “Veni Emmanuel” d’A. Carter (1939-). A la segona part, “Nadal”, les obres escollides van ser la nadala “Joseph est bien marié” de C. Balbastre (1724-1799), Grand Choeur en do major de C. Franck (1822-1890) i Pastoral op. 20 i Tocata in mi menor op. 29 de J. Callaerts (1838-1901). En la darrera part “Cap d’Any” vam sentir un altre coral de J. S. Bach, “El Vell Any ha passat” (BWV 614) i Te Deum de J. Langlais (1907-1991). Val la pena d’assenyalar que aquesta última obra, Joan Paradell la va tocar el dia 31 de desembre a la basílica de Sant Pere del Vaticà en el Te Deum presidit pel Sant Pare.
En aquest viatge pel temps nadalenc vam escoltar obres molt variades, de diferents autors i estils. No eren obres senzilles, sinó que requerien gran virtuosisme tant als teclats manuals com al pedaler. El públic ho va poder observar gràcies a l’acurada transmissió per la pantalla que en van fer Jordi Balcells i Josep Aguilera. D’altra banda, la introducció a cada obra d’Antoni Miranda amb els seus comentaris va molt bé per situar l’autor, l’època i les circumstàncies de cada composició. Joan Paradell va demostrar, com sempre, que no solament és un gran concertista i un gran virtuós del seu instrument, sinó que coneix molt bé l’orgue de la basílica de Santa Maria, i en va treure tot el color amb una sàvia utilització dels registres.
El públic que gairebé omplia l’Església Gran va premiar l’organista amb prolongats aplaudiments a cada interpretació. En agraïment Joan Paradell va tocar com a bis la Tocata i Fuga en re menor (BWV 565) de J. S. Bach, obra a la que ja ens té acostumats en aquest concert de Cap d’any. És una composició que executa de forma magistral i que, malgrat ser segurament l’obra d’orgue més coneguda de Bach, els estudis musicològics en posen en dubte l’autoria.
Va ser un concert extraordinari, però que no va sorprendre a tots els qui hem anat seguint la trajectòria professional del mestre Joan Paradell que forma part de l’élite dels organistes del món. Una prova n’és la seva extensa agenda de concerts i també el fet que és cridat a ser membre de molts jurats de premis internacionals d’orgue.
Antoni Miranda va acabar els seus comentaris regraciant a l’Institut Municipal de Cultura de l’Ajuntament d’Igualada la possibilitat d’aquest concert, agraint la presència de l’alcalde Marc Castells i del regidor Jordi Segura i convidant tot el públic a la 21a edició del Festival Internacional d’Orgue d’Igualada, que tindrà lloc els 5 diumenges del mes de març.
Maria Dalmases