//Plugins sense CDN ?>
La iniciativa engegada pel grup anoienc Gràfica Activa, sorgit de l'Associació disseny=igualada, ha assolit un centenar i mig d'obres, algunes de molt impacte visual, sobre la tragèdia de les persones que s'escapen de la guerra cap a Europa. Les peces que ja s'han recopilat fins aquest 12 de febrer es reproduiran en un llibre, però les que es vulguin enviar a partir d'ara s'exposaran a la galeria online.
Fa dos mesos, un col·lectiu de dissenyadors ubicats a Igualada va fer una crida a creatius relacionats amb el món del disseny gràfic per a que trametessin obres relacionades amb la situació de les persones refugiades. Tancada la convocatòria, s'han reunit unes 150 obres, un balanç que satisfà a l'organització. Les creacions interpel·len a l'espectador sobre l'estancament de la situació d'aquestes persones, de les morts que s'està cobrant el pas per les aigües del Mediterrani i, sobretot, la inacció dels governs europeus. Nil Morist, un dels impulsors de Gràfica Activa i del Projecte Refugi explica que "hem cercat missatges visuals per crear consciència, fa massa temps que aquesta situació s'allarga". Hi ha tingut cabuda "tota mena de llenguatges visuals: fotografia, grafismes, collages...". Amb tot, s'han marcat la línia que "no hi hagués cap contingut massa explícit ni cruent".
Projecte Refugi va sorgir, explica, d'una idea de l'Associació de Professionals Il·lustradors de València (APIV), a finals del 2015, amb l'exposició 'Refugiats/des: entre el taüt i la maleta'. Amb tot, el conflicte i el tràngol dels refugiats, mesos després, són encara més crus. La brutalitat de la guerra a Síria i les condicions dels desplaçats ha fet proliferar imatges d'una gran contundència els darrers mesos. La que va donar la volta al món va ser la del cos d'un petit, Aylan Kurdi, ofegat a les costes de l'Egeu. Morist considera que "és un clar exemple del poder de la imatge. Cada dia consumim milers i milers d'imatges, i aquella, tan cruel, va destacar-se entre totes i va fer que la gent veiés que succeïa quelcom molt greu. Ara bé, si era adequada no m'hi fico. No era una obra d'art". Amb aquesta crida a proporcionar material, el dissenyador admet que "cada cop és més difícil i cal cercar més perquè hi hagi espais de reflexió i impacte". Com a col·lectiu "tenim una feina singular i l'hem d'aprofitar per fer iniciatives com aquesta".
Les properes setmanes, Gràfica Activa obrirà una campanya de micromecenatge per finançar la impressió i distribució dels llibres que recopilaran aquestes imatges. La sortida és prevista per la setmana anterior a Sant Jordi. Amb les obres també hi ha prevista una exposició a Igualada, que es farà al Portal del Llevador.