//Plugins sense CDN ?>
Si el passat hivern l’associació Indi Gest va sorprendre el públic de l’Aurora amb Ara estem d’acord, estem d’acord, ara torna a repetir l’experiència amb La caiguda d’Amlet (o la caiguda de l’hac), un original monòleg en format vers que esdevé un poema infinit, com infinita és la caiguda de Hamlet. 'En veure el fantasma del pare mort, Hamlet comença una caiguda infrenable cap al precipici infinit. Necessita trobar un lloc on agafar-se per trobar la lògica a
tot plegat: a la justícia que hauria de fer sabent el que li ha dit el seu pare, si són imaginacions seves o no, si ha de ser Rei (i no pas el seu tiet), si prefereix no saber en comptes de saber ja que no tindria aquesta preocupació...', explica Oriol, a qui li agrada veure el personatge damunt una escena aïllada de tot intentant agafar-se a l’únic que té: el seu món interior, i per això parla i divaga amb ell mateix. Per l’autor, l'única manera d’aconseguir aquesta “caiguda en vers” que buscava era crear 'un bucle'. 'També volia que fos trepidant a l'hora de dir, que no hi hagués cap pausa; per això no té ni una majúscula, cap punt, ni cap coma... comença i acaba amb punts
suspensius, ja està a la meitat de la caiguda”, afegeix, assegurant que l’escriptura del muntatge va ser 'bastant vomitiva' gràcies a poder treure-ho tot d’una sola tirada ja que prèviament havia pensat molt què volia dir.
L’espectacle va néixer d’un exercici a les classes de dramatúrgia de l'Institut del Teatre quan, Xavier Albertí, que dirigeix el muntatge, va demanar als alumnes la reescriptura d'un clàssic. Estudiant aquest obra cabdal, Oriol va veure que Shakespeare ja fa una reescriptura d'una obra anterior i segurament anteriorment també s'havia reescrit, ja que Hamlet existia molt abans del
cèlebre dramaturg anglès, encara que aleshores s'escrivia Amleth. 'Si agafes l'obra de Shakespeare en concret, pots extreure les rèpliques de tots els personatges i fer com si parlés ell sol. Així pots veure la interioritat de la seva consciència, descobrir qui és, on va i d'on ve”, observa, alhora que subratlla: 'La història de venjança era una excusa per dir tota la resta. No
m’interessava tant la venjança pel pare, sinó aprofundir en ell mateix, en el monòleg més conegut de la història de la literatura dramàtica, el de ‘ser o no ser’, per esbrinar si val la pena continuar lluitant i vivint'.
La caiguda d’Amlet (o la caiguda de l’hac) es representarà al Teatre de l’Aurora en el marc del programa cultural de la Universitat d’Estiu Ramon Llull d’Igualada, que inclou un fòrum obert amb l’actor i dramaturg Jordi Oriol en finalitzar la funció. Oriol, considerat un dels dramaturgs emergents més prometedors de l'escena catalana, ha rebut recentment el premi Aplaudiment nova creació, una de les categories dels 36ens Premis FAD Sebastià Gasch. Aquestes premis reconeixen les actuacions parateatrals més destacades de la temporada i totes aquelles persones que proposen mirades diferents i innovadores del món de l'espectacle.
El muntatge es farà el dimecres 13 de juliol a les 21h. Les entrades (14 €; 10,50 € amb els descomptes habituals; i gratuïta pels alumnes de la Universitat d’Estiu) es poden adquirir a la taquilla del Teatre de l’Aurora (a la plaça de Cal Font) des d’una hora abans de la funció. També es poden reservar prèviament trucant al 93 805 00 75 o bé a través del correu electrònic, escrivint a reserves@teatreaurora.cat. Més informació a www.teatreaurora.cat.