TORNAR

La Mostra d’Igualada, fira estratègica de Catalunya

La 24a Fira de teatre infantil i juvenil se celebrarà de l’11 al 14 d’abril a la capital de l’Anoia

cultura
Dimecres, 27 març 2013. 19:45. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
La Mostra d'Igualada es considera des de la Generalitat, una fira estratègica dins del panorama de fires que es fan a Catalunya. Pel seu volum, per la seva qualitat i el seu prestigi, es considera la fira de referència de les arts escèniques per a tots els públics. Així ho han afirmat durant la presentació de la 24a edició. Una edició amb menys recursos econòmics, però que ha mantingut el mateix volum d'espectacles i companyies que l'any passat.

Cartell de la 24a edició de la Mostra

Presentació de la 24a edició de la mostra a la Plaça de l'Ajuntament

La 24a edició de La Mostra d’Igualada, Fira de teatre infantil i juvenil, que es farà de l’11 al 14 d’abril, convertirà de nou la capital de l’Anoia en el centre neuràlgic de les arts escèniques per a tots els públics. La Mostra d’Igualada està concebuda com un mercat d’espectacles al servei de companyies i programadors, i és un punt de trobada del sector, una plataforma de difusió i una gran festa de les arts escèniques per al públic familiar.

'La millor edició de totes'

La Mostra es durà a terme de l’11 al 14 d’abril de 2013 a Igualada, està organitzada pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament d’Igualada, i compta amb la col·laboració de la Fundació Catalunya – La Pedrera.

Des de l'Ajuntament d'Igualada, el regidor de Cultura Josep Miserachs ha afirmat que tot i les dificultats econòmiques del moment, i la disminució notable de recursos econòmics s'havia volgut tirar endavant la Mostra: 's'ha fet més amb menys i s'ha mantingut la qualitat gràcies a l'esforç de tots'.

Miserachs ha destacat que si la mostra es mantenia era perquè era una fira competitiva, amb una organització que es mira fins l'últim cèntim per a que pugui avançar per ella mateixa'. El regidor de cultura ha afegit que abans de l'edició d'aquest any es van estar reflexionant al voltant del context econòmic que envolta aquesta 24a Mostra, i 'es va decidir tirar-la endavant amb el propòsit ferm de fer la millor edició de totes. I s'ha aconseguit'.

Una fira estratègica

Un any més, Igualada és la cita estratègica per al sector del públic familiar des de diferents vessants. Per a les companyies perquè ha esdevingut un espai d’exhibició clau, com ho demostra el fet que s’han rebut 282 propostes, la majoria dels territoris de parla catalana. D’aquestes han estat escollides finalment 48. Per als professionals perquè són dies d’intensa activitat, seguint tots els espectacles gràcies al disseny horari de la programació, intercanviant informació a La Llotja amb les companyies per finalment nodrir les programacions dels seus municipis. I també per al públic, milers d’espectadors que gaudeixen en família dels millors espectacles, en una ciutat que els acull any rere any i que converteix el centre de la ciutat en un gran teatre. Tan el conseller de cultura Ferran Mascarell, com la delegada territorial del departament, M.Àngels Blasco, han coincidit en destacar la importància de la Mostra com a fira estratègica dins del panorama de fires de Catalunya: 'És un mercat on es compra i es ven, i una eina que està a disposició del sector que té la Mostra com a lloc de referència on presentar i comprar espectacles. A més ´la mostra es converteix en una festa de la ciutat, on no només hi participen professionals sinó públic familiar d'Igualada i de molts punts de Catalunya'.

Enguany a La Mostra d’Igualada es presenten en total 48 espectacles diferents amb 90 representacions. Les funcions es podran veure en 9 espais (4 tancats i 5 a l’aire lliure), a més dels recorreguts dels espectacles itinerants.

El director artístic de la mostra Òscar Rodríguez ha dit que aquest any s'havia volgut 'dinamitzar el carrer. Davant de la possibilitat d'escollir entre que una companyia actués en un espai tancat o la carrer, s'ha optat per als espeis oberts. D'aquesta manera la ciutat es converteix en una festa'. Dels 48 espectacles diferents, 26 es representaran a l'interior d'una sala i 17 al carrer. Els 5 restants són els tallers que es duran a terme com cada any a la Rambla.

18 estrenes

Com ha explicat, Òscar Rodríguez, 'enguany el nombre d’estrenes és el més alt de qualsevol edició de La Mostra fins ara, amb 18 espectacles que es veuran per primer cop a Igualada'.

Marcel Gros inaugurarà la 24a Mostra d’Igualada amb Paperipècia, una paraula inventada que ens transporta al seu univers particular, des que era un petit infant fins que va sentir-se atret per la màgia de ser clown. Estrena de luxe d’un dels pallassos més veterans i consolidats del país.

Entre les estrenes també hi ha La Roda Produccions amb La Princesa i el pèsol (teatre musical), Teatre Mòbil amb Sense solta (clown), Txo Titelles amb En Jan Garrotades (titelles) o Xip, Xap Companyia de Teatre amb El vestit nou (titelles).

El trampolí de les companyies emergents

El gerent de la mostra, Òscar Balcells, ha explicat que 'una de les característiques de La Mostra és la seva voluntat de servei. Ha de ser una fira útil per a tot el sector professional'. En aquest sentit la Mostra dedica una atenció especial a aquelles companyies catalanes de nova formació o que per primer cop aposten per l’àmbit destinat al públic familiar. Ls mostra els ofereix el trampolí per llançar-se.

Enguany la programació acull sis grups emergents, agrupats en l’anomenat Sector Trampolí. AlambiQ, Destil·leria cultural estrenarà Si n'era un somni, un personal homenatge a Salvador Espriu en forma de teatre per a tots els públics enguany que se celebra el centenari del naixement de l’autor; Born To Trace amb un espectacle del mateix títol debuten al teatre de carrer amb una estrena de circ urbà. Per la seva banda, el Cor Infantil d’Amics de la Unió presentarà V-E-U-S! una manera novedosa d’entendre el cant coral. La nova companyia De Puntetes estrenarà El circ dels núvols un espectacle de teatre visual per transportar els espectadors més petits al món dels núvols. La copmpanyia Els peus del Porc estrenaran la seva adaptació a les titelles del conte a A taula! Finalment, Inspira Teatre presentaran El Cel de la Jojó, la història d’una vaca molt particular.

Companyies de fora de Catalunya

La programació també acull companyies de fora del Principat. Aquest any visitaran La Mostra d’Igualada una companyia del País Valencià (Bambalina Teatre Practicable amb Ulisses), una del País Basc (Markeliñe amb Zoozoom), una de l’Aragó (Los Titiriteros de Binéfar que estrenaran Babios. Pasacalles Estrambótico) i dues andaluses: La Rous i Vaiven Circo. La Rous és la companyia de Rosa Díaz, Premio Nacional de las Artes Escénicas para la Infancia y la Juventud 2011, que estrenarà a La Mostra La Niña. L’actriu i directora també signa la dirección de Do Not Disturb, no molestar, l’espectacle de Vaiven Circo. La presència europea enguany és de la companyia francesa D’akipaya Danza que presentaran Le Bal des 3 P'tites Têtes.

Intensa activitat professional

La Mostra, en tant que fira i punt de trobada del sector professional, desenvolupa cada any una sèrie d’activitats paral·leles, a més dels intercanvis i l’activitat de La Llotja. Per cinquè any i juntament amb l’Oficina de Difusió Artística de la Diputació de Barcelona, l’equip de La Mostra organitza una jornada tècnica. Enguany tindrà lloc el dijous dia 11 a la tarda amb el títol “L’equipament teatral, més enllà de l’escenari” una sessió per reflexionar sobre com aprofitar i potenciar els equipaments existents.

La utilitat de la Mostra per al sector professional es mostra també en la celebració per quart any consecutiu del Mercat de Projectes d’Espectacles, una iniciativa pròpia de La Mostra que cada any demostra la seva eficàcia i bons resultats tant pel nombre de companyies que s’hi presenten com pels projectes que acaben a escena. L’objectiu del Mercat és propiciar la producció d’espectacles facilitant la trobada entre les companyies i possibles agents productors. De l’edició de l’any passat, a La Mostra d’enguany podrem veure Víctor i El Monstre (Frankenstein) un projecte que fou presentat per Anna Roca, que finalment s’ha dut a terme gràcies a una coproducció entre la mateixa companyia olotina, la balear Produccions de Ferro i l’aragonesa Esencia Producciones, i El país del pa amb tomàquet de La Companyia del Príncep Totilau.Del Mercat del 2011 arriba aquest any a Igualada Monstres de la Zipit Company.

Activitats paral·leles

Alhora, la capital de l’Anoia continua apropant-se al públic visitant i organitzant iniciatives coincidint amb La Mostra. Enguany s’ha organitzat el I Concurs d’Aparadors, la 1ª Mostra d’Artesania i la Mostra d’escoles d’arts escèniques i musicals d’Igualada. A més es podrà continuar gaudint de “les galetes de La Mostra” a la pastisseria Pla.

El cartell

El cartell de la mostra d'enguany és obra de la firma igualadina Murmuro, de Mireia Sala i Patricia Picón.

El jove estudi de disseny, il·lustració i pintura mural, que ha obert les portes fa un any a Igualada, s'ha inspirat en el trampolí per a noves companyies emergents per a realitzar el cartell.

Venda d’entrades

Les entrades es poden comprar anticipadament a partir del dia 1 d’abril a la pàgina web de La Mostra (www.lamostraigualada.cat) i a partir del 5 d’abril a les taquilles de La Mostra d’Igualada ubicades al Teatre Municipal l’Ateneu.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.