//Plugins sense CDN ?>
Les xifres de la Festa Major 2016 han estat fetes públiques pel grup municipal de la CUP i revelen les percepcions dels diferents grups de cultura popular d'Igualada: la formació destaca que hi ha diferències "molt notables" entre el que va percebre cada colla. Els Diables d'Igualada amb 4.771 euros i els Mal Llamp, amb 3.900, lideren les partides en aquest apartat. Els ingressos cauen respecte el 2015, principalment pel descens de les taxes de firaires.
La CUP d'Igualada ha donat a conèixer les xifres de la Festa Major d'Igualada del 2016. Unes celebracions que van elevar el total de despeses a 218.396 euros. En les dades que han facilitat als mitjans, es desglossen les activitats de cultura popular i tradicional. Una Festa Major que, per als cupaires, "avança gràcies a la tasca i energia de les entitats que any rere any introdueixen canvis i millores a la mateixa, anant molt per endavant de la tasca de la regidoria de Cultura i del govern que, amb la seva inacció, demostren estar mancats de model". L'organització actual es veu, en paraules dels cupaires, "obsoleta".
Un dels retrets principals que planteja l'esquerra independentista és que "malgrat créixer l'aportació a la Coll@nada, aquesta encara es manté sota uns barems molt baixos, ja que concentra el 5% de tot el pressupost quan fan més del 20% d'activitats" de la festa. Destaca "l'alt cost d'algunes activitats" (com l'espectacle del pregó, que suposen un 8% de tota la despesa de Festa Major), així com la gran despesa en equips de so i llums. El servei de producció Events va suposar fins a 36.179 euros de despeses.
"Situar els actes participatius en un paper preponderant"
Els cupaires reivindiquen que "l'essència de la Festa Major són els actes participatius, populars i folklòrics" i "cal reivindicar-ne el seu paper central en la festa. Cal dotar aquests actes de la importància, centralitat i espais necessaris per al seu lluïment, cosa que no ha d'anar contra la diversitat d'oferta a diferents públics. Igualment, cal un criteri sòlid a l'hora de valorar econòmicament la participació dels diferents grups de cultura popular a la festa, ja que en l'actualitat hi ha desigualtats molt notables". El total de la despesa dels "actes tradicionals" van ser més de 38.000 euros, un 18% dels comptes.
La colla que va rebre més diners, entre els conceptes de sortida i pirotècnia van ser els Diables d'Igualada -amb Diables, Drac i Víbries-, amb 4.771 euros, seguits dels Mal Llamp de Santa Caterina amb 3.900. Els Petits Diables se situen en 3.679 euros. Els Dessota, que agrupen la majoria d'elements d'imatgeria festiva (Àliga, Gegants de la Ciutat, Capgrossos, Tonet i Conxita) percebien 3.525 euros. El cinquè grup en aportacions era el Ball de Sant Miquel, amb 2.500. Entre les altres sortides i actuacions superiors a 1.000 euros hi ha la Banda de Música (2.400), Bitrac Dansa (1.450), els Moixiganguers (1.200) i els Trabucaires (1.000). Els diferents Balls (Bastons, Cercolets, Pastorets) van rebre 400 euros cada un, com la Colla del Bisbalet.
Els espectacles, la partida més important
Els espectacles i concerts s'enduen la part més important del pressupost, un 40%. Van ser 88.000 euros. D'aquests, la despesa més important és l'Orquestra Meravella, amb 12.000. Hi ha les partides destinades a la Coll@nada i al Pregó, ambdues 10.000 euros, i en també els 7.260 que va costar cada un dels concerts de Momo, Andrea Motis i Blaumut. La logística (en la que s'inclou l'esmentada partida de producció) i d'equips de so i llum va significar una quarta part del pressupost: quasi 55.000 euros, seguida dels 38.000 dels "actes tradicionals". La partida d'accions a Sant Agustí va significar 17.231 euros i les d'exposicions i varis 5.372 i 12.860 respectivament. Els ingressos obtinguts en les diverses activitats van ser 28.895 euros, 10.000 menys que l'any 2015.
"Més transparència"
Finalment, la CUP demana un replantejament del model de gestió de la festa, ja que els canvis soferts en els darrers anys han fet el model actual s'hagi quedat obsolet, i demana obrir el disseny i gestió de la festa a les diferents entitats participants. Igualment, creu que cal incidir en la transparència de la festa i que hauria de ser la pròpia regidoria que fes públics els costos, un cop acabada la festa.