//Plugins sense CDN ?>
Així doncs, el 2005 va tenir lloc la primera edició d'aquest iniciativa autogestionada i autofinançada. La idea ha passat no només a ser una realitat, sinó a tenir molt bona acceptació tant per part del públic com pel món de la música.
La Maria Delgado, jove capelladina i organitzadora del festival The Lemon Day, explica que aquest té d'especial tant que és gratuït i amb preus populars; com que no és un festival gaire gran i acaba sent familiar en volum de gent; com també que té un ritme de concerts que permet que els vegis tots sense estressar-te. Sobretot, però, compta amb l'encant particular que aporta l'entorn on es duen a terme els concerts: la Font Cuitora. Per qui no hagi estat mai a Capellades, la Font Cuitora és un parc amb una font característica i ple d'arbres plataners. Desemboca a la muntanya i és un lloc bonic i tranquil, tot i que això últim no ho aplicaríem a la nit del Lemon. El primer any, el festival va celebrar-se a La Lliga, espai cultural del poble, però es va traslladar a l'actual localització.
La colla d'amics creadors del The Lemon Day ha constituït una associació anomenada Associació d'Amics del Rock'n'Roll i Una Mica de Pop de Capellades (AARRUMPC). Si li pregunteu a la Maria com es pot entrar a l'organització, no sabrà ben bé què contestar-vos. “No s'entra ni es surt, quan quedem al bar estem parlant d'això. Reunions com a tal en fem poques, som un grup d'amics”. Amb els anys, aquests companys s'han anat dividint les tasques: qui s'encarrega de fer la comanda, de premsa, de lligar el cartell, etc. Per sort, afirma l'organitzadora, al grup hi ha gent de tot i el dia del Lemon compten amb molta col•laboració. Sobre el futur, la jove capelladina afirma que seguiran mentre en tinguin ganes. “Som amateurs, no som una empresa que es dedica a això. Porta molta feina i és esgotador. Hi haurà un dia que ens cansarem i direm prou: si aleshores algú el vol seguir muntant, endavant”.
Les claus del Lemon: autofinançament, contacte directe i menjar fet a casa
Un dels trets dels quals fa bandera The Lemon Day és l'autogestió: ho paguen tot a partir del que guanyen a la barra. Al principi no sabien d'on treure diners i van demanar subvencions. Només un any, el primer, l'ajuntament de Capellades els va oferir 200€. De fet, es donaven a tothom qui organitzés quelcom al poble. Van servir pels lavabos portàtils de plàstic. A partir d'aquí, tots els altres preparatius i totes les altres edicions han estat autofinançades. “Molt cops ho diem: ho podem muntar perquè els grups volen venir, posen molta predisposició”, explica la Maria Delgado, organitzadora. Els músics s'ofereixen a venir perquè el festival ha agafat una bona fama, i molts d'ells han vingut de públic. Els Picore, grup de Saragossa cap de cartell d'aquest any (i que la Maria afirma que és boníssim i que els agrada molt), s'havia ofert un munt de vegades, i això posa la feina molt fàcil. Per aconseguir portar cantants, aquesta colla d'amics intenta saltar-se la vessant administrativa i no anar al que és la indústria musical sinó als músics. Els hi expliquen com munten i gestionen l'iniciativa i la majoria s'apunten a la idea.
Aquest any, l'anunci del festival se centra en el menjar que ofereixen. “És important perquè el fem nosaltres mateixos, és una feinada de por però ens dóna diners. Ha sigut un homenatge al que nosaltres diem comando cocina”, explica la Maria. Per sort, segueix l'organitzadora, la gent té molta gana i molta set. I entre les amanides de pasta, el cuscús i els entrepans de botifarra, tot a preus populars, aquest any hi tocaran grups com ara No More Lies, que gaudeixen de molt bona fama a l'escena punk-hardcore nacional; Picore, cap de cartell i d'estil trance-rock, o Isasa, guitarrista en solitari oferint country blues, entre d'altres. El festival l'inaugurarà Alberto Montero, a les 19 hores a la Font Cuitora. “Gratis, molt gratis”, com diuen els organitzadors. I és que, tal com resumeix la Maria Delgado, sense la resposta de la gent no haurien arribat als 9 anys.
Clàudia Rius
Pau
Igualada
4 de juliol 2014.09:30h
llarga vida al Lemon!!!