//Plugins sense CDN ?>
Però la realitat, complexa, sempre té diverses cares. I vull parlar de la cara positiva, la cara de les oportunitats centrant-me en el món de les empreses, fins i tot en les més petites, les més properes que són les que creen treball i riquesa.
Quin és el gran canvi que estem vivint? En la meva opinió, hi ha diverses qüestions que provoquen el que deia al principi en el sentit que no podem extrapolar el passat. La distribució, la globalització, les noves tecnologies, l’aparició d’Internet, les xarxes socials i la nova manera de comunicar-se i de relacionar-se amb els públics, especialment amb el Senyor Client, són potser els trets diferenciadors de la realitat que avui ens toca viure. Encara que per a molts (insisteixo: fixeu-vos en les empreses petites) aquestes característiques es vegin com grans barreres, estem davant de grans oportunitats si som capaços d’encabir-les dins de la estratègia de negoci.
No sembla lògic, amb aquest panorama, continuar amb les mateixes polítiques, insistir en els mateixos marcs d’actuació (tot i que siguin o hagin estat en algun moment reeixits) ni creure que els coneixements del passat seran els que gestionin el nostre futur. Un futur al qual hem de viatjar, si volem sobreviure, de la mà de la innovació.
Aquestes són 10 claus conceptuals que, en el meu parer, ens ajudaran a conquerir els objectius del viatge a la Innovació:
Actitud
Sens dubte, un element fonamental, el principi de tot plegat. Per innovar hem de tenir ganes de fer-ho, ser conscients que el camí no serà fàcil, assumir que el procés portarà feina, que haurem de provar, equivocar-nos i tornar a començar. Sense actitud no hi ha innovació, i sense innovació no hi ha futur.
Pensar en gran
Tornem-hi: això va per a tothom, també per a les empreses petites, pels emprenedors, pels autònoms. Si pensem en cèntims, rebrem cèntims. Però si pensem en euros, rebrem euros. Conformar-se, no anar més enllà, quedar-se quiet dins l’àrea de confort a la que estem acostumats ens acabarà portant a la mediocritat. Tot i que la nostra decisió estratègica pugui estar encaminada a ser una petita empresa, el nostre pensament, el marc d’actuació i els 'miralls' on ens hem de veure reflectits haurien de ser els referents del món. Pensar en petit és sinònim d’anonimat, i d’allunyar-se perillosament de les expectatives del Senyor Client.
Desaprendre (esborrar idees i conceptes)
Els marcs mentals que limiten la nostra progressió són l’enemic número 1 de la innovació. És molt més difícil esborrar les idees preconcebudes que incorporar-ne de noves. Per tant és fonamental treure 'la goma d’esborrar' i començar per un mateix. Encara que res canviï, si jo canvio, tot canvia...
Qüestionar els fets assumits
Absolutament lligat al punt anterior: moltes de les idees preconcebudes ens limiten, precisament, perquè mai han estat qüestionades. Empreses que han tingut èxits en el passat no pensen que, potser, allò que un dia els va portar 'la glòria' pot convertir-se en la causa principal de la seva mort prematura. Tot és qüestionable, tot es pot (i s’ha de) repensar. La manera de treballar i tot allò que configura el model de negoci i, per tant, les relacions amb tots aquells que ens permeten aportar valor al Senyor Client. Repensem, doncs, i fem-nos preguntes:
- Quines són les activitats clau del nostre negoci?
- Quins són els recursos clau?
- Podem cercar noves aliances que aportin valor al negoci?
- Tenim una altra manera de comprar?
- Podem aportar un valor diferent potenciant el disseny? I amb les matèries primeres? Potser cal canviar-les?
- Quines alternatives puc contemplar per la fabricació dels productes?
- Quina importància té la multicanalitat per arribar al Senyor Client final?
- Com em comunico amb el Senyor Client?
No inventem la roda
Us han semblat massa complexes els punts anteriors? Si tornem a insistir amb el segon, 'pensar en gran', podem trobar la resposta: No. No és difícil, ja que el món ens brinda totes les oportunitats que desitgem. Mirem el que ja s’està fent, apliquem idees. Fem les coses simples, treballem amb empatia.
Mirem al món
De nou, totalment lligat al punt anterior: si no cal inventar res (o no cal inventar-ho tot) és perquè, abans de nosaltres, d’altres ja ho han fet. Ja han innovat, i s’han convertit en líders del seu sector. Mirem el món, detectem les millors pràctiques dels líders innovadors a nivell internacional del nostre sector, i també d’altres sectors dels que poden 'importar' nous conceptes. Potser aquestes bones pràctiques són comuns en sectors més avançats que el nostre. Cal aprofitar-ho, portar-ho al nostre terreny.
Seguim un full de ruta
No ens tornem bojos. Cal canviar, està clar, cal adaptar-se, sí, cal millorar, segur. Però abans de fer res, és imprescindible planificar, tenir clar quin és el camí a seguir, quina és la estratègia, com i de quina manera volem aportar valor al Senyor Client.
Lideratge focalitzat en 'l’altre'
Parlàvem, al principi, d’actitud, oi? Ser 'jefe' és una professió, però ser líder és una actitud. Si som capaços d’entendre la diferència, la nostra manera de conduir el negoci canviarà de manera radical. Es tracta d’un canvi de mentalitat molt potent, que ens donarà llum i ens guiarà en les diferents vies d’innovació que necessita el nostre negoci. Hem de liderar pensant en 'l’altre'. Qui és l’altre? D’una banda, l’equip format pels nostres col•laboradors. I de l’altra, és clar, el Senyor Client.
Si focalitzem tota la nostra energia anvers col•laboradors i clients, aconseguirem alineament i les sinergies necessàries per visualitzar el tipus d’innovació que necessitem per aconseguir ser 'excel•lentment excel•lents'.
Radical orientació a client
Dins de 'l’altre', no obstant, i com a tot arreu, també hi ha 'classes'. I a la primera fila, en el centre de tot i de tots, es situa el client. Aconseguir aquest fet ja seria en si mateix una innovació si vertaderament és el fruit d’empatitzar amb les seves expectatives.
Ús intensiu de les TIC al servei de l’estratègia
Tothom en parla. Està 'de moda'. Sembla que no podem ser res sense aplicar les tecnologies, oi? És cert. El problema arriba quan veiem aquest element com un objectiu en si mateix. I no ho és pas. Les tecnologies formen part d’una estratègia, i hi juguen un paper important, ja que aporten o ajuden a aportar valor pel Senyor Client. Es tracta de valuosos recursos que poden ajudar a potenciar la diferenciació i el posicionament a curt termini, doncs cal recordar que 'no hi ha res sostenible'
10 punts per encetar un apassionant viatge. La realitat està plena d’oportunitats i per aconseguir una certa sostenibilitat necessitem una ACTITUD amb un LIDERATGE INNOVADOR i una base de canvi personal que ens permeti QÜESTIONAR-NOS ELS PROPIS PARADIGMES i estar oberts per fer ALIANCES, amb competidors i/o empreses complementàries, per anar més enllà del que individualment som capaços d’aconseguir. Però sens dubte el més poderós sempre seran 'ELS ALTRES' (COL•LABORADORS I CLIENTS), perquè el gran objectiu sempre ha de ser oferir una experiència continuada i sostenible al Senyor Client, cosa que sempre comença amb la nostra pròpia gent.
Secció elaborada per Jubert&Partners
http://www.repensarlaempresa.com/
Plaça de l’Ajuntament,7 4t · 08700 Igualada · Tel. 938 067 490