L'igualadí Jordi Solé va fer un retrat polític, social i econòmic del Brasil
Marc Prat, del Servei de Suport Internacional de la Cambra, va explicar davant dels nombrosos assistents ‘la necessitat de contemplar els mercats emergents, com són la Xina, Rússia, Brasil o l’Índia’, i que avui encara representen un petit percentatge en les exportacions catalanes. Amb l’objectiu d’ajudar les empreses a entrar-hi, la Cambra té disponible tot un programa d’assessorament i una sèrie d’accions per establir-hi contacte —sobretot missions comercials i la creació dels anomenats ‘ponts tecnològics o mediambientals’, per exemple, treballant amb empreses tecnològiques situades a Sillicon Valley.
L’igualadí Jordi Solé, un expert en Brasil
Precisament sobre un d’aquests mercats emergents va versar la segona part de la xerrada, a càrrec del jove igualadí Jordi Solé, que fa un any que hi ha fundat la seva pròpia empresa, concretament a Sao Paulo. El seu negoci representa Fira de Barcelona al Brasil, organitza missions comercials per a diverses empreses i exerceix com a delegació en aquest país per a d’altres. Coneixedor del mercat brasiler i del país, Solé va exposar-ne els principals avantatges, com ara les bones perspectives de futur, l’estabilitat política i econòmica, l’existència d’una creixent classe mitjana, els recursos naturals i, finalment, el fet que es tracta d’un mercat enorme (de 193 milions de persones).
Solé també va esmentar-ne els inconvenients: ‘Una excessiva burocràcia i un complex sistema tributari, i sobretot la deficiència en infraestructures, que acaba encarint el transport de les mercaderies’. Tot i això, l’igualadí va animar les empreses a establir-hi contactes: ‘En una situació com l’actual, si no se surt a l’exterior molts negocis estan condemnats a desaparèixer. Cal veure quins mercats convenen més per a cada empresa, però Brasil és una bona opció’, va afirmar. Això sí, va recomanar entrar-hi sempre a través d’un soci local, i respectar la manera de fer-hi negocis: ‘Donen molta importància a les relacions personals, a la conversa; cal ser educat i subtil. I tenir paciència’, diu Jordi Solé.