//Plugins sense CDN ?>
Jordi Riba, tinent d’alcalde d’Igualada, i Teo Romero, alcalde de Montbui, van donar el tret de sortida a la jornada, que es va allargar fins a la una del migdia, i va comptar amb la ponència d’Antoni Oliva, secretari tècnic de 22@network i dues meses titulades ‘Respostes locals i regionals a les transformacions del sector’ i ‘Canvi estratègic en les empreses tèxtil-moda’.
Riba va denunciar la necessitat d’una agenda local europea i va reclamar un major poder dels governs locals en el rol que han d’assumir davant la globalització i el desenvolupament. Segons el tinent d'alcalde, 'Igualada ja està treballant en la ideació d’estratègies de futur de les ciutats tèxtils', i afirma que s’ha de posar l’accent en la millora de la competitivitat i aconseguir dotar els productes de la comarca d’un valor afegit, obrir noves línies de negoci, crear marques i invertir en nous productes. Riba va posar FAGEPI i FITEX com a exemples igualadins que inverteixen en innovació i formació en el sector tèxtil. Un sector que, segons Riba, 'ha de créixer a través del coneixement i el desenvolupament sostenible'.
Lobby a la Unió Europea
Teo Romero es va encarregar de fer la presentació d’ACTE (Associació de Col·lectius Tèxtils Europeus). Aquesta associació —de la qual Igualada és un membre efectiu—, compta amb més de 100 socis repartits per diferents països europeus. Segons Teo Romero, ‘no plorem per un passat millor, som realistes, coneixem la realitat canviant i creiem en els nostres territoris i en el nostre sector tèxtil, sempre que hi hagi valor afegit’. L’organització pretén fer la funció de lobby a la Unió Europea, i que la veu local sigui escoltada i es tingui en compte. Teo Romero va ressaltar la importància de canviar la visió negativa que es percep actualment del sector per seguir tirant endavant la indústria tèxtil.
Adaptació dels territoris
Segons l’alcalde de Montbui, el treball en xarxa de diferents localitats europees permet aprendre i avançar. D’aquesta manera va parlar de la necessitat d’adaptació dels territoris i la possibilitat de reconversió de les infraestructures històricament destinades a la indústria en altres tipus d’equipaments, sense oblidar la història ni perdre la voluntat de mantenir la indústria i evitar que es deslocalitzi totalment. Romero va posar l’exemple de la fàbrica de 'La Igualadina cotonera', que es convertirà en el museu de la premsa.