//Plugins sense CDN ?>
Per centrar-nos, cal dir que tota empresa es construeix sobre tres eixos bàsics: el Model de Negoci, el Model Operatiu i un Sistema de Direcció. Aquest últimés un ‘calaix de sastre’, més o menys ordenat, que gestiona visions, il·lusions, valors, expectatives, el temps, coneixements, eines i tècniques a través d’una manera de fer que etiquetaríem com el seu ‘estil’.
Durant la meva trajectòria, tant des de la vessant executiva com des de la d’acompanyament als clients en els projectes de canvi, puc assegurar-vos que no és el model de negoci (encara que en molts casos no fos el que hauria de ser), ni el model operatiu (encara que es trobés molt lluny de l’excel·lència), sinó la Direcció (el management com diuen els americans) la que limita la competitivitat i l’evolució de l’empresa.
Les persones que hem viscut la gran transformació de les eines que utilitzem en la nostra vida diària a l’empresa (passant pel telex, el fax, el correu electrònic, els portàtils, el mòbils d’última generació amb mp4, vídeos, connexió permanent....) sabem valorar aquesta fantàstica evolució, que ens ha dut a utilitzar eines que ens faciliten la feina i ens permeten prendre millors decisions i més ràpides. Però, quan aquestes mateixes persones fem la reflexió respecte a la Direcció de les empreses, ¿quines innovacions podríem anomenar que vagin més enllà de les aportacions que va fer en Taylor a principis del segle XX ?… Poca cosa.
Si som el que mengem, el que llegim o el que escoltem, com a directius som esclaus dels paradigmes, dels models de comportament, dels coneixements, de l’experiència, dels èxits i fracassos que hem tingut en el passat, dels models més o menys generals que fan que no sortim d’un marc imaginari que delimita les fronteres d’allò conegut.
Contestant a la pregunta del títol, de ben segur que tots diríem allò que jurídicament correspon o allò que la ‘pràctica del poder’ ens marca en el dia a dia. És a dir, contestaríem que la nostra empresa la dirigeix el propietari o el Consell d’Administració i/o el Director General. Però la veritat es que qui vertaderament dirigeix l’empresa són, en la majoria de casos, les idees, models d’actuació i conceptes absolutament desfasats respecte de la nova societat tant de consumidors com de col·laboradors.
Avui dia qualsevol projecte empresarial hauria de perseguir d’una manera persistent l’objectiu bàsic de ‘superar les expectatives del client’, i això difícilment s’aconseguirà si no es treballa l’excel·lència operativa i es qüestiona el model de negoci. Igualment, serà difícilment assumible si no es proposa també la innovació del sistema de Direcció com un eix prioritari d’actuació.
Innovar en la Direcció comporta una nova manera de fer les coses per part dels directius, i dels que tenen el poder del canvi. I fer-ho comporta un avantatge sostenible respecte dels competidors.
Un dels missatges que constant i permanentment comunico en el meu treball és el concepte de visualitzar l’empresa a partir de ‘l’altre’, essent l’altre bàsicament dos grups fonamentals en la competitivitat de qualsevol organització: el senyor client i els col·laboradors. Ells estan predestinats a generar la diferència i això requereix bolcar l’organització, amb una orientació a client i amb un sistema diferent de poder, de comunicació (que en molts casos es quasi inexistent), valors, retribucions, flexibilitat i visió de comunitat perquè l’altre percebi que l’escoltem activament, que el volem i l’estimem.
Es per això que avui dirigeixen les nostres empreses idees i coneixements desfasats, models i valors que no tenen en compte l’altre, visions endogàmiques i èxits que no seran repetibles.
Avui dia ser directiu no es fàcil, el lideratge està sempre marcat per la prèdica de l’exemple però, com sempre, on hi ha un problema hi ha una oportunitat . I aquesta passa pel canvi radical o, com a mínim persistent, del sistema de la Direcció a partir del qüestionament dels fets assumits tant de l’empresa com del sector, començant pel ‘número 1’ i continuant pels directius, per aconseguir primer la supervivència i després una diferenciació sostenible.
Secció elaborada per Jubert&Partners
http://www.repensarlaempresa.com/
Plaça de l’Ajuntament,7 4t · 08700 Igualada · Tel. 938 067 490