TORNAR

La internacionalització del comerç, factor clau del futur

Article de Josep Aribau

economia
Dijous, 30 juny 2011. 01:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
‘L’economia espanyola ha registrat una pujada del PIB del 0.3% en el primer trimestre de l’any i del 0.8% respecte al mateix període de l’any passat, segons confirma el Institut Nacional d’Estadística. Aquestes dades mostren la tendència suau al creixement de l’economia espanyola gràcies, majoritàriament a la contribució del sector exterior. Les exportacions han crescut en els tres primers mesos de l’any un 11.2% respecte al mateix període de l’any 2010, compensant el llast de la caiguda del consum intern i de la inversió’. Notícia del 06/06/2011.

Josep Aribau

El creixement més important de la internacionalització ha de venir per les exportacions del sector industrial, en el qual, en el nostre país, cada vegada tindran més pes les empreses anomenades de serveis industrials. Tot i així, voldria comentar dos sectors que tenen, al meu entendre, un ampli recorregut de internacionalització com són el comerç i el turisme.

En el comerç i el turisme, en especial a la comarca de l’Anoia, la majoria són petites empreses. Faig aquest comentari per argumentar que en aquests sectors la mida de les empreses no ha de ser necessariament un factor excloent per la seva internacionalització.

Comencem doncs avui parlant del comerç tradicional. Té sentit parlar d’expandir el meu comerç a altres països?

Hi ha tres factors que cal que analitzem prèviament per contestar afirmativament:

1. Quina capacitat de finançament disposem per tal d’expandir-nos? Segurament haurem de buscar nous socis que facilitin la internacionalització.

2. Quina cultura empresarial i professional disposem per liderar el canvi cap a la internacionalització? Caldrà buscar gestors professionals, dins o fora del seu negoci.

3. Estem segurs que el nostre comerç és capaç d’afegir algun factor clau en la cadena de valor de la comercialització? Hi ha diverses maneres d’afegir valor. De les més significatives podem citar: primer, aconseguir que el nostre producte sigui el resultat d’una certa integració vertical en el procés de producció i comercialització; i segon, incorporar dins l’activitat pròpia del comerç un assessorament tècnic i professional significatiu en favor del nostre client.

En qualsevol cas el comerç s’internacionalitza en la recerca d’una demanda creixent en determinats països,i com a resposta d’una demanda interna a la baixa i en el millor dels casos estancada en el nostre país.

En la internacionalització, al costat de l’empresari comerciant que acabem de comentar, hi trobem l’empresari productor. Pel productor el domini de la cadena de distribució, basada en disposar de comerços de la seva marca, és un factor clau en la seva expansió internacional. A la nostra comarca trobem bons exemples d’empreses industrials que tenen punts de venda al client final com a estratègia de internacionalització.

El comerç disposa de vàries formes de internacionalització. Cal buscar la que encaixi millor a cada comerç, tenint en compte els tres factors comentats anteriorment. Finalment proposo valorar dins la expansió comercial habitual considerar l’expansió internacional, com per exemple podria ser, obrir un nou punt de venda a Alemanya.

Noticia de fa uns mesos referida a Mango 'El 2009, segons fonts de l’empresa Mango, l’empresa va registrar una davallada de les vendes del 4% en el mercat espanyol , si bé les seves vendes en total van créixer un 5% en el mateix any gràcies al pes de les vendes dels punts de venda a l’estranger' . Quan Mango va néixer en un mercadillo del carrer Balmes de Barcelona ja va començar a marcar una estratègia de futur basada en la internacionalització i en una progressiva integració vertical del seu producte.

Josep Aribau Montón

(Igualada, 1949)

Economista, especialitzat en temes de gestió empresarial. Expert en comerç i turisme. Professor d’Escodi UAB. Va ser col·laborador de Conca Futur.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.