TORNAR
PUBLICITAT

El Management Innovador

Secció: La crisi, una oportunitat (Jubert & Partners)

economia
Dilluns, 13 setembre 2010. 09:30. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
Seguint la dita que 'si vols resultats diferents, has de fer coses diferents', les empreses, o més ben dit els Directius o les persones que les lideren, han de fer una profunda reflexió autocrítica per visualitzar alternatives, tendències, canvis, oportunitats, etc. Per fer-ho no calen grans estudis ni inventar la roda, sinó simplement mirar i escoltar el món amb ulls de curiositat i mentalitat oberta per inventariar noves idees i tenir molt present les millors pràctiques del 'mundo mundial' en Direcció d’Empresa.

Si parlem d’innovació és perquè tenim la certesa que es tracta d’una via potent per aconseguir una diferenciació, un avantatge competitiu més o menys sostenible en el temps que ens permetrà aconseguir i superar el vertader objectiu de qualsevol projecte: primer la supervivència i després el creixement alineat amb la visió de futur.

La Innovació té diferents vessants i totes importants en funció del sector i / o del model de negoci: la operacional, producte, model de negoci, estratègia, etc. I, finalment, la 'Ventafocs', que és la del Management (direcció).

Diem que és la 'Ventafocs' no perquè no sigui potent ni important, sinó perquè la cultura de producte està molt arrelada i, en el context actual, la persona en massa casos és reduïda a element productiu i de consum. Només cal recordar que el departament de gestió de les persones a les empreses s’anomena 'recursos humans'.

Les empreses han viscut amb patrons i paradigmes de comportament hereus de les aportacions d’en Taylor sobre l’eficàcia i eficiència que avui estan absolutament desfasats. Comptem amb una universitat i escoles de negoci que tampoc han aportat ni han ajudat a visualitzar el potencial estratègic del nou Management en el qual la gestió de les persones és cabdal per superar conceptes desfasats, especialment per totes aquelles empreses, industrials i de serveis, amb una cultura d’orientació a producte que encara no han entès que el mercat no és una batalla de productes sinó de percepcions, en la qual l’únic objectiu és superar les expectatives del senyor Client i en el que tots tenim un rol proactiu.

En un món on la tecnologia i la informació estan a l’abast de tothom, les persones tenen un rol de diferenciació, ja que tots som empresa, tots som venedors i tots hauríem de tenir clar que és el senyor Client qui paga el nostre salari.

Tres són els grans eixos del canvi del Management:

- El Lideratge

- El rol de les persones

- La prioritat estratègica

Si la missió del líder és 'aconseguir que les coses passin', sembla clar que la nova via ha de ser treballar per augmentar la passió, el compromís i la imaginació de les persones del seu equip i ajudar-les a eliminar les barreres per tal d’aconseguir els objectius alineats amb l’estratègia de l’empresa.

Els patrons de conducta que eren vàlids ahir, avui ja no ho són, i per a aquest nou repte, el primer que ha de canviar és la pròpia direcció. Sota la gran premissa que 'encara que res no canviï, si jo canvio, tot canvia', la direcció hauria de posar en marxa un lideratge honest, obert i autèntic on l’empatia vers l’altre (col·laboradors i clients) sigui un punt fonamental per promoure la cooperació i el compromís, junt amb un procés de comunicació clar i transparent del full de ruta, que 'escolti activament' i que posi sempre per davant i al centre de tot el senyor Client.

La ciència i l’art de gestionar les persones ha evolucionat menys que la societat, i la majoria de directius i responsables encara gestionen amb paradigmes d’actuació on es prioritzen en major o menor grau conceptes com la jerarquia, control, disciplina o ordre, posant a la gent en corrals virtuals i limitant el seu potencial.

Una de les línies estratègiques d’actuació més potent i sostenible en el temps és l’excel·lència en la relació amb el client, que ens permet, encara que no tinguem avantatges competitius convencionals, aconseguir millors resultats respecte de la competència. En estar centrats i bolcats en el client prioritzem els seus Interessos sobre els nostres i per tant aportem valor amb solucions i experiències.

El tercer punt, la prioritat estratègica, és la síntesi del gran canvi ja que és el resultat d’un lideratge diferent, d’un enfocament de les prioritats estratègiques diferent, de la incorporació de nous valors, encara que alguns d’ells formessin part d’una manera de fer ja oblidada, i d’un alineament desconegut en la majoria de les empreses.

Per il·lustrar aquesta nova via, res millor que el cas d’una empresa, un exemple en l’aplicació de tots aquests conceptes que s’han traduït en resultats tangibles i brillants que l’han portat a aconseguir el lideratge del sector de la Distribució d’Alimentació.

Té aquest lideratge en quasi tots els indicadors clau del sector com són la rendibilitat sobre facturació, la facturació per empleat o la facturació per metre quadrat. És a dir, estem parlant d’una empresa amb lideratge de criteris convencionals amb noves maneres de pensar, de fer, i d’actuar amb tots els actors del negoci, començant amb la gestió de persones que aporten un plus diferencial.

Els trets més singulars d’aquest nou enfocament són la conseqüència de l’aplicació d’allò que anomenen el 'model de qualitat total', que té com finalitat satisfer, per ordre de prioritat, el 'Jefe' (el senyor Client), el treballador, proveïdor, societat i capital.

El missatge es simple i profund ja que té com objectiu superar les expectatives del senyor Client a partir d’un treball d’excel·lència i eficiència dels col·laboradors que són els que tenen el rol d’escoltar-lo i generar-li bones percepcions.

Tot això en un full de ruta simple i clar i un treball intens i compromès amb els proveïdors, especialment amb els que tenen l’status d’intraproveïdor, que entren dins la categoria de partners, alineats amb l’estratègia d’escoltar al 'Jefe'. I a la vegada, tots plegats, escoltant la societat i posant en marxa una política de responsabilitat social que finalment aporta els resultats esmentats. D’una manera simple: primer el senyor Client i només al final els inversors.

La síntesi de l’escrit obliga a deixar per una altra ocasió tota l’estratègia de posicionament i producte i la gestió dels processos del negoci, però allò que vertaderament diferencia a l’empresa és una aposta per un 'Management revolucionari'. Un Management que té en compte com un actiu molt valuós a les persones de totes les categories, com un vertader equip, que han interioritzat el que ells en diuen model de qualitat total. Un model que no té res a veure amb les ISO's convencionals, i que es sustenta sobre un missatge central i simple: l’únic 'Jefe' és el senyor Client.

Aquesta és una empresa que té molt en compte a les persones i, per tant, la conciliació familiar. Una empresa on tots els contractes són fixes, amb guarderies, amb un alt nivell de formació que genera una polivalència que enriqueix a la persona i aporta un valor diferencial a l’organització i sobre tot al senyor Client. Parlem de Mercadona, una empresa que ens marca el nou camí del Management i de la que hem d’extreure i saber importar a les nostres empreses les pràctiques que l’han portat a aquest nivell d ’excel·lència i que ha suposat que la universitat de Harvard s’hi hagi fixat i n’hagi fet un cas per estudiar i treure’n conclusions pels seus estudiants, l’elit mundial del Management.

La bona notícia és que no cal anar a Boston per estar a l’última en el Management innovador. Però caldrà tenir molt present la dita de l’escriptor i futurista nord-americà Alvin Toffler, que deia 'els analfabets del segle XXI no seran aquells que no sàpiguen llegir i escriure, sinó aquells que no sàpiguen aprendre, desaprendre i reaprendre'.

Secció elaborada per Jubert&Partners

http://www.repensarlaempresa.com/

Plaça de l’Ajuntament,7 4t · 08700 Igualada · Tel. 938 067 490


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.