TORNAR

Per què marxen les empreses d'Igualada?

Les males comunicacions i la manca de perfils professionals adequats, dues de les causes

economia
Dijous, 8 abril 2010. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
Fa pocs dies l’empresa Vives Vidal comunicava la seva intenció de vendre’s l’històric edifici d’Igualada i traslladar-se, segurament en alguna localitat de l’àrea metropolitana de Barcelona. Aquest no és l’únic cas d’una empresa local que decideix deixar Igualada o la comarca: Escorpion, per exemple, va reubicar a Barcelona alguns dels departaments, deixant a l’Anoia la part de magatzem i administració; d’altres marques, com Munich o Sita Murt, també han apostat per posar alguna oficina o aparador a Barcelona —mantenint, això sí, la seu a la nostra comarca. Les insuficients comunicacions i la dificultat per trobar els perfils professionals adequats a l’Anoia s'endevinen com dos dels principals motius que empenyen les empreses a marxar.

Buff, amb tota l'activitat a Igualada - Foto: Buff.es

Fontanellas i Martí, al barri del Rec

Vives Vidal estudia vendre's l'edifici d'Igualada

Punto Blanco es manté a l'Anoia

La insuficiència d’oferta vàlida de transport públic i la manca d’infraestructures són dues de les causes que empenyen algunes empreses a deixar la comarca. El responsable de recursos humans de Punto Blanco, Jesús Ramiro, explica que ‘al segle XXI Igualada i l’Anoia segueixen incomunicades, i qualsevol desplaçament suposa un gran handicap per a possibles treballadors provinents de Barcelona’. Però, per què han de venir empleats de fora de la comarca?

Trobar els perfils adequats

Moltes de les marques es troben amb aquest problema: la manca de perfils adequats, sobretot per als llocs de treball més especialitzats. Jesús Ramiro, per exemple, opina que ‘ha estat un error destinar tots els esforços universitaris a l’adoberia i que no hi hagi cap ensenyament superior de disseny de moda ni cap especialització en tèxtil’, tot i la llarga tradició en aquest sector a la comarca. En aquest mateix sentit, David Garcia, gerent de Fagepi, reclama ‘una especialització territorial a Catalunya, en la qual Igualada podria ser una capital del tèxtil moda per la seva indústria, tradició, marques i talent creatiu’.

Un cas concret: La directora de recursos humans de Sita Murt, Ana Llario, explica que el que costa més és trobar perfils relacionats amb el disseny, l’àrea comercial, el màrqueting i el retail (coordinació de botigues, aparadorisme, etc.), ja que a la comarca hi ha una cultura més industrial. A banda d’això, també apunta que una dificultat afegida és trobar gent que sàpiga idiomes: ‘La marca ven molt a l’estranger, i per això necessitem treballadors que puguin entendre’s en altres llengües, i precisament això és el que ens costa molt de trobar’. Llario opina que les persones que es formen s’acaben quedant a Barcelona, perquè és on hi ha també més oferta de feina, i que sovint són reticents a desplaçar-se fins a Igualada perquè la poca oferta de transport públic els obliga a fer-ho en vehicle privat.

Precisament qui sí que aprofita l’ensenyament universitari que s’ofereix a la comarca i la cultura industrial són les empreses adoberes, ja de tradició més local. Per exemple, Fontanellas i Martí, que concentra tota la seva activitat a l’Anoia. El director financer, Toni López, explica que la feina que fan és molt artesanal i que no és difícil trobar personal poc qualificat per aquest tipus de treball. Per als llocs més especialitzats, López destaca la tasca de l’Escola Universitària de La Teneria, d’on realment es nodreixen d’estudiants que poden acabar treballant a l’empresa.

Néixer a Barcelona

Per superar aquest inconvenient, hi ha iniciatives que neixen directament a Barcelona. Kinetical, una empresa del sector del software per a dispositius mòbils, va ser fundada per dos igualadins i dos barcelonins, i va decidir establir-se a la capital catalana per dos motius: la dificultat de trobar personal (enginyers informàtics) a la comarca i el problema del desplaçament (dels clients, la majoria dels quals es concentren a Barcelona, però també dels treballadors). De totes maneres, aquesta empresa, nascuda el 2002, ha començat a aplicar recentment el flexible working, és a dir, possibilitar el teletreball i disposar d’uns horaris més flexibles.

Altres solucions

Sita Murt és una altra de les empreses que ha apostat per quedar-se a Igualada, tot i que té presència a Barcelona amb un showroom, que els apropa als clients, i un hotdesk, un espai que poden utilitzar diferents treballadors de l’empresa que no es desplacen diàriament a la seu. Per als qui sí que hi vénen cada dia, l’empresa ha reduït el descans del migdia per retallar la jornada a la tarda, i també s’ha dotat amb un menjador perquè els treballadors puguin dinar-hi.

Optimitzar recursos

La decisió feta pública per Vives Vidal de deixar la comarca respon a una voluntat d’optimització de recursos. L’empresa pertany al grup Vanity Fair, una multinacional que està portant a terme un procés de concentració de seus i oficines a nivell d’Europa. David Garcia, de Fagepi, apunta que en el cas de grans grups ‘la majoria de decisions són preses tenint en compte la lògica econòmica de l’empresa a nivell internacional, i sense considerar les característiques concretes del territori’. De totes maneres, Garcia recorda que a la comarca encara queden empreses com Punto Blanco o Sita Murt, ‘que s’esforcen per mantenir una part de l’activitat a la comarca, ja que hi juguen factors emocionals i de vinculació amb el territori’.

Qüestió de prestigi

Una altra de les motivacions per traslladar-se a Barcelona és la ‘imatge de marca’. David Garcia explica que actualment la ciutat comtal està assumint la capitalitat de la moda a Catalunya, i això propicia que algunes empreses s’esforcin per obrir-hi seus o desplaçar-s’hi. Per exemple, marques com Munich o Sita Murt, que hi han obert showrooms. De totes maneres, segons explica el director general de Guasch, Lluís Costa, ‘és important tenir un espai a Barcelona si vénen a veure’t els clients; si ets tu qui et desplaces, ja no és tan prioritari’.

Tornar a casa...

I és que el cas de l’empresa Guasch és totalment contrari: va tenir durant molts anys l’oficina a Barcelona, però des de l’any 1996 van decidir establir-la a Capellades, on tenen la fàbrica. Això va ser, segons Lluís Costa, ‘una aposta estratègica, per acostar al màxim la gestió i la presa de decisions a la planta productiva’. Els avantatges, segons explica, són diversos: en primer lloc, disposar d’un edifici en propietat i al costat de la fàbrica i el magatzem; en segon lloc, destaca que a la comarca és important la tasca dinamitzadora de Fagepi, molt més propera que altres entitats que treballen a l’àrea metropolitana.

La mobilitat dels treballadors no és un problema per a Lluís Costa; ell mateix ve del Vallès, com d’altres empleats de Guasch, i explica que sovint es tarda més en entrar i sortir de Barcelona o desplaçar-se per la ciutat que no pas en arribar a Capellades. Tot i això, opina que amb la millora de les carreteres i la creació del quart cinturó encara es pot escurçar més el temps del trajecte. El trasllat de les oficines de Guasch a Capellades va coincidir amb una reestructuració de la plantilla; de totes maneres, la majoria del personal que continuava va accedir a seguir-hi treballant encara que això suposés fer el trajecte fins a les noves oficines.

I quedar-s’hi

La coneguda firma Buff té l’oficina central, la planta de producció i els departaments de disseny, producció, publicitat i packaging a Igualada. Segons la cap de recursos humans, Almudena Cara, la majoria de treballadors són de la ciutat però també n'hi ha que vénen de fora: ‘normalment és personal més especialitzat i preparat, i entén perfectament la necessitat de desplaçar-se per motiu de feina’. Així doncs, Cara afirma que de moment no s’han trobat amb cap problema per aquesta qüestió, i explica que cada dia és més fàcil aconseguir que el personal es desplaci.


28 Comentaris

c

cansat

igualada

13 d'abril 2010.11:55h

Respondre

Sere sintetic:

Jo NO dic que els empresaris de igualada siguin dolents per que paguin sous injustos. Si els empresaris de igualada son dolents en tot cas serà per altres temes, obvi. Si algu diu... Llegir més que els empresaris son mal empresaris per que no paguen sous justos es que s’equivoca. En tot cas jo no dic aixó.
Jo el que dic es:

Els empresaris igualadins no podran retenir ni atreure el talent amb els sous que pretenen pagar a la gent qualificada. Soposo que paguen més o menys correcte als ”peonatges”, però als ADE, Enginyers, i tota aquesta colla es atreta irremediablement pels sous de Barcelona.

Així de simple.

I de pas, comentava que de vegades els empresaris igualadins et volen vendre la moto amb filosofies barates de ”estimar a la teva ciutat” per fer-te acceptar sous de merda.

I discrepo amb el tema que les ciutats més petites no puguin tenir empeses de perfil qualificat, si es que només es tracta de que cal muntar la empresa qualificada a prop de on hi ha oferta de ma d’obra qualificada. Per que de igualadins amb qualificació n’hi ha, clar molts treballen per Barcelona per que les empreses de aqui paguen poc. Es que si no emergeixen empreses de més valor afegit, que permeti als perfils qualificats de igualada quedar-se per aqui incrementant el mercat de ma d’obra qualificat, llabors si que només podrem competir per atreure activitat amb preus del sol varats, i llabors si que entrarem a atreure empreses de poc valor afegit.

Ull, insisteixo, jo no critico lo ”mal empresaris” que puguin ser alguns igualadins, el que dic es que igualada no paga sous justos com per retenir el seu talent. I si és o no es just un sou ho decideix el mercat. I com sabeu, els igualadins qualificats van al mercat de barcelona a vendre la seva ma d’obra per que no deuen trovar just el mercat igualadí. De aqui els problemes de trobar treballadors qualificats. Clar, si els empresaris no volen pagar...
Si o no???

Tot i que soposo que en realitat estem força d’acord en el que diem, pero en el tema contestes de diaris ja se sap, tots ens exitem mes del compte.

S

Stv

IGD

13 d'abril 2010.10:47h

Respondre

Cansat, si creus que et dono la raó, doncs de res. I això de considerar empresari a tothom qui no comparteix una opinió amb tu em resulta bastant xocant. Per últim “jo solet” he dit que no... Llegir més “paguem” sous justos. Primer de tot, jo no pago res, i segon, que fora d’Igualada es pagui més no vol dir que sigui injust. Els sous a Igualada són tant justos com els de fora. Jo visc a Igualada i treballo a Barcelona: és la meva decisió i no crec que en tota la meva vida treballi a Igualada. Respecto la teva opinió i per això et contesto el més amablement que puc, dedicant-hi massa temps i tot.


Em comentes que no dono cap diagnòstic i faig filosofies barates. El diagnòstic teu, crec, és erroni: “El talent se’n va d’Igualada per què els empresaris paguen poc”; ergo els empresaris d’altres llocs són millors (paguen més) que els d’Igualada; ergo la gent marxa cap a altres llocs; ergo la culpa és dels empresaris.

El meu diagnòstic, que ja he comentat abans (¡!) és. Si has d’ubicar una empresa que necessiti talent l’ubicaràs el més a prop possible d’aquest talent, ergo ¿la muntaràs a Igualada?! No! La muntaràs a Barcelona, Madrid, Nova York... Quan ubicaràs una empresa a Igualada? Quan el preu del sòl sigui més important que el del capital humà, ergo a Igualada hi van empreses amb “sous de merda”. Dos excepcions a aquest argument de per sí massa senzill: gent que s’estima Igualada i munta alguna cosa aquí “d’alt valor afegit”; i empreses subvencionades que els hi compensa instal•lar-se aquí.

Tot això no treu que part del que dius és totalment cert (autobusos, jornades maratonianes...), i tampoc que jo preferiria treballar a Igualada. Però... a veure si algun dia hi muntem algo...

E

E.Dalmases

Igualada

12 d'abril 2010.15:08h

Respondre

Cansat, si ho veus tan clar i ets tan bo perquè no et fas empresari i crees nous llocs de treball. Des del sofà tot és molt més fàcil.

C

Cansat

igualada

12 d'abril 2010.13:44h

Respondre

Stv, gracies per donar-me la raó (sempre parleu de filosofies, de que si no cal cobrar tant, de que cal estimar igualada... i no se si tot
aixó es nomes una excusa per fer-nos tragar).

Jo no... Llegir més m’he referit gens a com ”arreglar la deprimida economia igualadina”, si no ho sabeu fer els empresaris aixó, no vindre jo a dir-vos el que heu de fer.

Jo només parlo de que els empresaris igualadins NO podreu retenir el talent igualadí o bé, que no podreu atreure el talent Barceloní, si no pagueu sous justos. No tindreu duros a 4 pessetes, que sembla que es el que voleu.

Com a molt, se us quedarà a treballar la gent a la que li faci pal haver de anar cada dia a BCN. Així que, viguleu empresaris, no fos cas que de cop un dia ens millorin les comunicacions amb BCN i ja no faci tanta mandra anar-hi cada dia.. al igual ja ni aquests voldran treballar amb vosaltres, a veure la feinada que tindreu llavors per trovar ma d’obra qualificada. Per tant, si voleu talent, l’heu de pagar.

I com tu mateix estaves dient, com que no pagueu sous justos passen dos coses (tu ho has dit, eh? Tu solet t’ho has dit):

a) que el talent us marxa de igualada cap a treballar a barcelona - a part de que els barcelonins, pel que pagueu, no vindran. A veure qui es el maco que s’empassa una hora de viatge a canvi de 4 duros.

b) els que puguin i tingui quartos per invertir, que muntin la seva empresa. Aquests soposo que pocs.
Mira stv, hi ha molts igualadins treballant a bcn, havent de sobrir perdre hores i hores cada dia al bus, fent jornades maratonianes de treball, sortint tard de la feina i a sobre havent de tornar en un bus que triga hores. Creus que és per gust? Aquests treballadors que perden tantes hores al dia si que son els que veritablement mantenen la economia de igualada... treballant a barcelona durant el dia i consumint durant el cap de setmana... comprant habitatges i cotxes a igualada... m’agradaria veure la taxa d’atur de igualada si descomptessim de cop tota aquesta gent que ha de treballar a bcn per que els empresaris igualadins sou incapaços de oferir llocs de treball adecuats a la formació dels igualadins o per que no voleu pagar sous més justos.
No us enfadeu, m’agrada dir el que penso i crec q no vaig tant equivocat. O potser si... a saber. Pero amb filosofies barates de ”t’equivoques en el teu diagnostic (tot i que no dius quin es el diagnostic correcte) o filosofies barates de estima la teva ciutat= cobra una merda”, tampoc anem enlloc.

P

Pep

Pontevedra

11 d'abril 2010.16:30h

Respondre

Cultura, Cultura i més Cultura. Aposteu per la CULTURA. Pel turisme de qualitat, pels serveis especialitzats, pels productes agropecuaris anoiencs ( la cuina comarcal catalana no té rival), per lo... Llegir més PROPI,a qui vam donar l’esquena durant tan de temps. L’ANOIA, tot i ser una comarca petita, té una varietat paisatgistica important: alta Anoia, conca d’Òdena, Capellades, riera de Carme-serra d’Orpí, baixa Anoia, el Bruc, Santa Coloma de Queralt...Llengua, Patrimoni artístic ( gòtic català, barroc, masíes, patrimoni industrial, molins paperers...), Cultura, tradicions, Paisatge, Gastronomia.

J

Jaume

Igualada

11 d'abril 2010.10:53h

Respondre

’cansat’, completament d’acord amb tú.

Hi ha una certa obsessió en que Igualada/Anoia sigui principalment industrial. La retirada del POUM apunta cap aquí. Podria tenir els seus defectes,... Llegir més però obria la porta a tota la indústria TIC... no, nosaltres som industrials: si rebaixem el valor afegit no ens exclamem quan hi ha deslocalitzacions!

Des de CIU he sentit veus similars ”L’Anoia o serà industrial o no serà”. No hi estic d’acord. És cert que hi ha una base, una inèrcia i un gruix de població que ve d’una experiència industrial. Però si no ens sabem reinventar només invitarem a marxar les empreses innovadores, i a reduir la comarca a un gran dormitori amb quatre indústries a mig plegar.

P

Pep

Pontevedra

10 d'abril 2010.13:43h

Respondre

A Galícia, per exemple, mai no hi va haver industria tèxtil ( filats i teixits de cotó i llana com la industria catalana del XIX, o de gènere de punt com la igualadina del segle XX) en canvi ne... Llegir més parlen d’ella com si n’haguessin tinguda sempre. En realitat quan a galícia parlen de la industria i del sector tèxtil s’estan, sense adonar-se’n, referint a la industria de la CONFECCIÓ.En canvi han estat capdavanters en la difissió i creació de marques i de disseny: empresses com Inditex, Adolfo Domínguez, Caramelo, Roberto Verino,etc i , repeteixo, mai no van tenir una industria tèxtil ”strictu sensu”. Desprès, a Galícia amb 3 vegades menys població hi han 4 escoles superiors de Disseny publiques ( depenents de la Xunta) i dues de privades ( a El Ferrol i al poble orensà d’Allariz) que imparteixen els estudis superiors de disseny ( de moda i indumentària, disseny de producte, etc). En canvi a Catalunya les escoles d’arts plàstiques i disseny solen ser municipals i només n’hi ha dos de publiques ( Generalitat) tret de les quatre que hi ha a Barcelona i que son la d’Olot i la de Tàrrega.

P

Pep

Pontevedra

10 d'abril 2010.13:11h

Respondre

Perque el teixit industrial igualadí, i català en general, està més que amortitzat. Es tracta d’un sector que va tenir molt d’èxit però que també n’ha tingut mots vicis. Va crèixer amb... Llegir més l’empar de l’estat centralista i proteccionista, amb la dictadura de Fanco a canvi de rebre un munt d’emigrans de l’Espanya pobra. Ara les empressen que tenen èxit són les de noves tecnologies o d’alt valor afegit que ocupen molt, però molt especialitzada, poca mà d’obra o bé empresses que possen la marca, de productes de luxe com les francesses i italianes o de consum de masses com Inditex-Zara, les quals dónn la totalitat de la seva producció a païssos emergents i en vies de desenvolupament. És a dir: França, Itàlia o Inditex posen el nom, la marca, el disseny i se’n duen els beneficis i la proiducció la dónen a la Xina, Turquía, Mèxic,Bulgària, etc. És a dir,les empreses igualadines de bens de producció ( filats, teixits, gèneres de punt, papereres, curtits,metàl·liques, etc)no poden competir amb les homonimes d’aquests païssos emergents i pleguen o se’n van cap allà. Si aixó hi afeigim, per acavar-ho d’adobar, la nul·la política en materia industrial de l’Estat espanyol i fins i tot els interessos tan oposats de Catalunya i la resta de l’Estat ( Mdrid no paga traïdors i beneficia als territoris que van pertànyer al Regne de Castella) doncs tenim el què tenim.

T

Toni Olivé

La Mallola

10 d'abril 2010.09:04h

Respondre

També ens hauríem de preguntar per què no vénen empreses a Igualada. Al meu bloc hi he reflexionat: toniolive.blogspot.com/2010/04/vine-bufalvent.html

e

eRIC

Igualada

10 d'abril 2010.00:38h

Respondre

A la casa gran les coses tampoc no van massa bé:
http://www.idealista.com/news/archivo/2010/04/09/0165461-los-100-ayuntamientos-mas-endeudados-de-espana-tabla

S

Stv

IGD

9 d'abril 2010.18:38h

Respondre

Molt bon article i molt bons comentaris. Ara bé, Cansat, si creus que els sous són una merda tens 2 opcions: o vas fora o crees la teva pròpia empresa i ho fas millor que els que dius que ho fan... Llegir més pitjor. Per tu el problema és ”cobrar poc” i la solució és ”cobrar més”: suposo que el 100% de treballadors del 1er fins al 10è món opinaran el mateix. El tema és que crec que defineixes malament el problema. Les crítiques són enriquidores, però si estan ben fonamentades ho són molt més.

Com bé diu algú, Igualada no pot competir amb Barcelona. Les empreses tèxtils han passat de ser empreses industrials a ser empreses de marketing i retail. Evidentment una empresa industrial s’ubicarà a Igualada i una de marketing o disseny a Barcelona. No té més, i pretendre canviar això és, com a mínim, difícil. Vives Vidal se’n va a BCN i Burberry se’n va de BCN.

Sóc igualadí, visc a Igualada i no m’he plantejat mai trobar feina a Igualada. Sé que trobaré millors feines prop de Barcelona, i encara millors més lluny. I la veritat és que no ho veig un problema. El problema és malgastar diners intentant donar la volta a això, enlloc de potenciar el que existeix, i sobretot les iniciatives amb cara i ulls

J

Joan

9 d'abril 2010.15:27h

Respondre

Cansat, la teva ortografia i la teva gramàtica sí que ofenen. Amb aquest nivell cultural no anem gens bé, sort que és l’excepció que confirma la regla. Cal fomentar la cultura de l’esforç,... Llegir més tan infravalorada últimament.

J

Josep Maria Marimon

Igualada

9 d'abril 2010.13:30h

Respondre

Bon dia,
Primer de tot, ”Felicitats per el diari”.
Segon: algú podria dir-me, com es pot fer per a revisar les ordenances municipals de la ciutat igualadina? Som algunes persones les que creiem... Llegir més no estan a l’alçada de la realitat del mon actual, en que hi ha molts més aparells que ajuden a la comunicació, informació, benestar, seguretat ... al servei de la ciutadania, i des de el nostre propi Ajuntament, (casa nostre) es posen una quantitat de restriccions, pals a les rodes i demès que no es pot generalitzar alegrement,adresant·se sempre a unes ordenances rígides i gens modelables, si no que s’haurien d’estudiar, cas per cas, i veure quina solució, mai negativa, se li trobar al problema generat per vivendes no adaptades, encara, a les noves tecnologies i estris que van apareixent, per a comoditat, informació i seguretat de tots els veïns.
Salutacions,
Josep Maria Marimon.

E

Enginyer mileurista

9 d'abril 2010.10:16h

Respondre

Clar que si! Estic amb tu CANSAT! Treballo a Igualada i cobro un sou de merda! Poc més de mileurista i sóc enginyer! Clar que vaig triar la comoditat de treballar a prop de casa, però crec que una... Llegir més cosa no treu l’altre. No deixo de ser enginyer!

C

Cansat

igualada

9 d'abril 2010.09:02h

Respondre

Pues si, continuo pensat qeu molts opinadors de torn parlen sense coneixer el tema del que parlen, llabors, quan es dona veu a algun expert contratiu totalment els topics que els opinadors de sempre... Llegir més van dient.
A judjar per les airades resposes quan s’acusa a les empreses igualadines de ”pagar una merda de sous”, entenc que deureu ser vosaltres qui pagueu aquesta ”merda de sous”.
Pero una pregunta, ja em direu, com us ho fareu els empresaris igualadins per retenir el talent dels igualadins? o bé per atreure el talent de Barcelona o rodalia si a canvi pagueu aquesta ”merda de sous”?
Vosaltres mateixos comentaveu en aquestes respostes a aquest article que ”sortia més a compte anar i tornar de barcelona per treballar per que els sous alla son mes dignes”.(ho deieu amb altres paraules, pero era axió).
En que quedem? Si em doneu la raó...
A part... si tant increible sou les empreses igualadines... com pot ser que siguem la comarca amb la pitjor economia de catalunya?
QUe passa, que ara ja no ens podem ni queixar? Ja no podem dir que igualada no es pas perfecte? Ja no podem dir les coses que no ens agraden de la nostra ciutat? Es que nomes es pot dir lo perfecte que es tot, lo guapos que som, lo dolent que es el mon que ens margina als igualadins i criticar la entesa? Aixó es lo unic que accepteu? No es pot criticar res?
I que a part de les 4 empreses que ho fan bé (efectivament, tothom fa bandera de buff i la Sita, es clar, ningu dubta del talent), pero a part de les 4 de bandera, la resta que? Igualada no es perfecte, i per millorar cal dir les coses pel seu nom. Potser fa mal, vale, pero callar es de necis. I no aguantar la critica es de necis.
Jo no he dit que igualada sigui una merda total, dic que els sous que pagueu els empresaris son una merda. Llabors, la ma d’obra igualadina qualificada us marxa a barcelona. A més, es que directament, teniu poca capacitat per oferir llocs de treball qualificats.
Si oferiu sous justos, ja us dic que tenir un ”trenet de merda” no serà cap obstacle per atreure talent. SI la gent pot anar a treballar a bcn, es podra venir igualament a igualada no? No son les comunicacions, son els diners. Bé que els igualadins van cada mati a treballar a bcn, no? Per diners es clar. Sur a compte, es lo que vosaltres deieu. Diners nois... pero duros a 4 pessetes no.
Us ofen aixó que dic?

s

sergi f

igd

8 d'abril 2010.21:55h

Respondre

Molt interessant el tema... Però jo la pregunta la faria al revès: per què no venen les empreses a Igualada i a l’Anoia? Segurament tothom en tenim part de la culpa.

Les administracions... Llegir més públiques que no promouen l’atracció d’empreses (quina vergonya el tema del Polígon del Parc Motor i d’altres que es facin!!!). Per què no ”regal·len” el terreny a aquelles empreses que es volguin establir? Per què no es donen facilitats reals i es promociona degudament l’atracció d’empreses (principalment en àrees tan deprimides com la nostra?). És realment efectiu el CESCA??

Els empresaris també han d’assumir la seva part de responsabilitat. El seu individualisme, la seva miopia en pensar més enllà enlloc d’ofegar-se en el dia a dia, la manca de cooperació més àmplia, la manca de veritables emprenedors que es llencin a la piscina, etc...

I els treballadors, per la seva manca de formació, per la seva baixa productivitat, per la manca de mobilitat laboral i geogràfica. I als sindicats els hi exigiria una major responsabilitat.

No ens podem excusar en les comunicacions deficients i en la manca de perfils tècnics...Cal reaccionar per part de tots plegats, o l’Anoia senzillament no serà...

C

Cansat dels cansats

IGD

8 d'abril 2010.20:31h

Respondre

Algunes respostes ?
http://blogs.anoiadiari.cat/toni-olive/blog/555/ser-progressista-avui#comentaris

R

Robert M.

Igualada

8 d'abril 2010.18:37h

Respondre

Interessant article. Felicitats Anoiadiari.

R

Ramon F.

Igualada

8 d'abril 2010.17:38h

Respondre

Crec que és perdre el temps intentar explicar-t’ho ja que segurament diràs que és una merda que pel que veig és l’únic que saps dir, però mira ”cansat”, Igualada és el que és gracies... Llegir més a la seva tradició industrial i si a Igualada avui encara hi ha Vivesa, Sita Murt (antigament Esteve Aguilera), Punto Blanco, Fontanellas i Martí etc., és perquè uns igualadins les van fundar i gràcies a això per exemple l’Ana Llario (si es de fora) pot venir avui a treballar a Igualada. Per tant, no desmereixis tant el que sempre per tradició hem sabut fer els igualadins.

El problema pot ser si que és en part les comunicacions que tenim, pero digueu-me quant tarda un ciutadà de Barcelona en desplaçar-se de casa seva al seu lloc de treball encara que aquest estigui a la mateixa ciutat o a l’àrea metropolitana.

A mi, el que m’agradaria saber és si son o no d’Igualada per exemple els senyors Jesús Ramiro, David Garcia o la senyora Ana Llario, i és que cadescú tira cap a casa seva i a tothom li agrada treballar al costat de casa. Per altre banda no crec que a Igualada siguem tant burros com perquè hi hagi gent preparada en cap camp.

Jo aplaudeixoa l’empresa Guasch, a la Buff o a Fontanellas i Martí que es queden a casa seva i donen feina a la gent de casa, i si necessiten algú de fora, dons que vingui, no anem nosaltres a treballar a fora si fa falta?, dons tots iguals.

Arreglem la comarca i si son necesaris altres estudis posem fil a l’agulla, però per favor no ens queixem des unics que tenim que son els de l’escola d’adoberia.

X

Xavi

IGD

8 d'abril 2010.16:43h

Respondre

”Cansat”, la teva ortografia i la teva gramàtica també són una m...

c

cansat

igualada

8 d'abril 2010.14:14h

Respondre

també cal pensar qeu si molta ma d’obra qualificada no vol venir a treballar a igualada es per la merda de sous q es paguen, malgrat que algun empresari igualadí digui que sols es per que el tren... Llegir més es una merda, potser justament per que ell ofereix una merda de sous. El barcelonins deuen pensar: per la merda que pagen no vaig cap alla.

D

Domènec

Igualada

8 d'abril 2010.10:47h

Respondre

Molt interesant i documentat aquest reportatge. Però vull fer puntualitzacions d’enfoc.
La escola d’adoberia imparteix els estudis d’enginyeria tècnica industrial, està especialitzada en... Llegir més adoberia però un titulat pot exercir en qualsevol indústria química. Però a la comarca les químiques que hi han sóm rpincipalment adoberies i papereres. Pel fet de tenir els estudis s’han atret grans empreses químiques a la comarca? No, per tant jo crec que posant una escola de disseny donariem suport a les quatre o cinc empreses de moda de la comarca però això no milloraria la xarxa industrial de la comarca. Aleshores, no hem de posar nous estudis a Igualada? ES CLAR QUE SI necessitem formar a la gent, però amb una visió més amplia. Barcelona és un nucli de disseny, té una imatge de ciutat innovadora i el ”made in Barcelona” ven, per tant s’ha de fer servir d’aparador i show rooms i estudis de disseny continuaràn ubicant-se allà. Que tenim a l’Anoia que no tinguin a Barcelona? doncs molt al meu pesar tenim mà d’obra barata i terreny, per tant el primer que hem d’aconseguir és explotar els nostres punts forts i aconseguir que vinguin indústries productives o magatzems per donar-nos feina i formar a gent a alt nivell per aquestes indústries: compradors, enginyers, logistes, administradors, directors de projecte, mecànics, informatics... és a dir, jo crec més en una escola de negocis enfocada a la indústria, no amb el típic MBA sense prestigi que avui es troba per tot arreu sino realment especialtizada i amb vocació de qualitat, i capaç de fer petits cursos destinats a reciclar poc a poc a tota la gent que a la comarca ja treballa amb temes relacionats.
I dir, amb la taxa d’atur que tenim a la comarca, que no troben gent és un insult. Si una empresa porta un professional format de Barcelona, o el motiva molt, o arribarà el dia que quan trobi una feina semblant a prop de casa seva marxarà per guanyar qualitat de vida (no passar el dia al cotxe, per exemple). La política de futur és agafar a aturats de la comarca que potser no donen tot el perfil i col.laborar en formar-los, ja que tindràn un treballador més estable i implicat, o algú dubta avui dia en que el bon ambient del Barça es deu en gran part al nombre de canterans que hi juguen?

A

Albert Rossell

Igualada

8 d'abril 2010.10:20h

Respondre

Feia temps que no llegia una tan bona radiografia de la situació empresarial de la comarca. Efectivament, la falta d’infraestructures i d’oferta d’estudis universitaris són els majors... Llegir més problemes. Però tots els problemes són salvables, si realment hi ha voluntat.

Pel que fa a les infraestructures, jo ara tardo pràcticament el mateix en anar a treballar a BCN que quan vivia a la Ciutat Comptal (1 hora més o menys). Una altra cosa és els diners que em costa arribar a la feina.

Quant a la falta de perfils qualificats, no sé què voleu que us digui. Hi ha molts anoiencs molt preparats. El que passa és que treballen (i fins i tot viuen) fora per la falta d’oferta a la comarca. Jo mateix vaig viure 7 anys a BCN per motius professionals. Si fora hi ha més oferta, també hi ha possibilitats de sous més alts. Tot i els diners que em suposa cada dia anar i tornar, em surt molt més a compte que molts dels sous que estic veient a Igualada.

En relació a la falta d’enginyers informàtics, una assignatura pendent fins fa poc era el desconeixement de les empreses TIC que hi havia a l’Anoia. És a dir, hi havia informàtics que no sabien que al costat de casa seva hi havia una empresa per treballar-hi... I anaven marxant a buscar feina fora.

c

cansat

igualada

8 d'abril 2010.09:28h

Respondre

”La directora de recursos humans de Sita Murt, Ana Llario, explica que el que costa més és trobar perfils relacionats amb el disseny, l’àrea comercial, el màrqueting i el retail (coordinació... Llegir més de botigues, aparadorisme, etc.), ja que a la comarca hi ha una cultura més industrial”

EL problema segons la directora de RRHH es que abunden perfins industrials i falten perfils de serveis qualificats. ELs opinadors igualadins de torn en canvi us obsessioneu amb la industria... sempre la industria... començo a pensar que molts opinadors igualadins parlen molt i opinen moolt pero no tenen ni idea de que parlen... viuen de topics. En fio més de aquesta noia de RRHH que de qualsevol politic i opinador de torn, més prepotent de altra cosa.

Justament, diu, el que fa falta son perfils qualiticats terciaris...
I un deia que ”igualada sera industrial o no serà”, i un altre deia que el poum era la fi de la igualada industrial...
Entre els politics de uns colors i els politics de l’altre color... o tenim magre, i els opinadors de torn que deixin parlar als que en saven de un cop.
Molt bé l’article, fora topics.

P

Pere Urbón

Vilanova del Camí

8 d'abril 2010.09:10h

Respondre

Bon dia a tots,
doncs hi ha una cosa que no entenc, per que hi ha cada cop més enginyers informàtics que com jo som d’Igualada, o rodalies, i en canvi em d’anar cada dia a treballar a... Llegir més Barcelona. Hi ha alguna cosa que no entenc?

Pere

j

japt

igualada

8 d'abril 2010.08:51h

Respondre

...interesant devat...modestament dos apunts...sino posem fil a l’agulla (i crec que mols no veuem mes enlla del nas i mai podran enfilar una agulla) la comarca va a la merda....cal un devant de... Llegir més tots els politics,entitats de la comarca,tothom en general....una societat sense xarxa industrial no te posibilitat de subsistir...una societat de serveis...a qui donen els serveis????....una ciutat dormitori...de gent aturada?????....molts crec qu’estan, perdo estem , ja farts de FAREM AIXO,FAREM ALLO...cal possar fil a l’agulla d’una puta vegada i amb l’atur al 30% ,unes vies de comunicacio plenes de sots...un tren tercer mundista,.....,QUI VINDRA A VIURE A IGUALADA....ARA PITJOR QUI VINDRA A PENCAR A L’ANOIA???????????????

D

David

Igualada

8 d'abril 2010.08:38h

Respondre

És un peix que es mossega la cua, les empreses no estableixen seus a Igualada perquè no troben titulats adequats, però els que ens titulem ens veiem obligats a buscar feina a Barcelona o rodalies,... Llegir més o fins i tot anar-hi a viure.
I el tema del transport està claríssim: qui amb dos dits de front posaria una empresa a un lloc on es triga gairebé dues hores en arribar-hi amb transport públic? I si necessita portar gent de Barcelona, o de l’estranger?
Sempre que parles d’Igualada a la gent de Barcelona o rodalies ho veuen com un lloc molt llunyà i pràcticament inaccessible... així no anirem enlloc.
Mentrestant, molts treballadors seguim esperant l’oportunitat de poder treballar d’allò que hem estudiat relativament a prop de casa.

E

Ester Vich

Igualada

8 d'abril 2010.07:56h

Respondre

Molt bon article explicatiu de la situació de les empreses igualadines.

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.