TORNAR

Un pla estratègic liderat per un lobby privat i un aeroport de mercaderies, claus per al futur de la comarca

Avui parlem amb l’igualadí Iban Mas, director general de DSV Air & Sea

economia
Dijous, 21 octubre 2010. 01:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
Nascut a Igualada, Iban Mas s’ha interessat des de sempre pel comerç internacional. Després d’una ràpida trajectòria, ara és director general de la divisió de transport aeri i marítim de la companyia danesa DSV, feina que combina amb la docència a la Universitat Autònoma de Barcelona. Amb ell hem parlat de present i de futur per a la comarca de l’Anoia, unes oportunitats que segons Iban Mas passen necessàriament per l’empenta del sector privat.

L'igualadí Iban Mas

Tot i que actualment no viu a Igualada, Mas explica que és la seva ciutat i que s'hi sent molt vinculat, i que està força pendent de la situació econòmica difícil que viu la comarca: ‘Quan sents les notícies, et fan mal. Penso que som dins d’un cercle viciós i que la solució la tenim nosaltres mateixos. Hi ha d’altres zones que han sabut lluitar per tirar endavant, només cal veure Vic, o Olot. Crec que ens hem de desacomplexar’.

Segons l’igualadí, caldria en primer lloc fer força per aconseguir les infraestrectures adequadres, i després buscar la manera de diferenciar-nos com a territori. L’Eix Transversal Ferroviari pot ser una solució? Iban Mas explica que s’està parlant d’una inversió a molt llarg termini, i terriblement costosa. Tot i això, reconeix els avantatges del tren respecte d’altres tipus de transport: menys accidentalitat, més fluïdesa a les carreteres, més respectuós amb el medi ambient... Ara, adverteix que per al transport internacional això serà molt complicat: ‘El tren funcionarà quan vagi com funciona a Suïssa, on et poden garantir l’hora d’arribada’, opina.

Un lobby

Una de les eines per les quals aposta Iban Mas és la creació d’un lobby que, això sí, fos impulsat des de l’àmbit privat —amb la col·laboració, si cal, del sector públic. ‘S’hauria de traçar un Pla Estratègic que definís què sabem o sabíem fer, i què no, i a partir d’aquí dissenyar el futur de la comarca’, diu. El lideratge d’aquest grup podria recaure en un grup de persones amb experiència en l’àmbit empresarial, i que gaudissin de la confiança i el compromís dels ciutadans. ‘I tot plegat des d’un esperit positiu i sortint d’aquest ambient pessimista i acomplexat que sovint ens caracteritza als igualadins: idees i projectes concrets, impulsats des d’aquest lobby privat’, conclou.

L’aeroport, una altra via

Segons el director general de transport aeri i marítim de DSV, una altra opció possible seria apostar fort per l’aeròdrom: ‘Convertir-lo en un aeroport de mercaderies de gestió privada: a l’Estat espanyol no n’hi ha cap —es va intentar a Ciudad Real però al final no va sortir. Això generaria un gran volum de negoci, seria un atractiu per a empreses del sector logístic que es volguessin instal·lar a la comarca, crearia llocs de treball, hi hauria la duana...’. La mateixa DSV, per exemple, podria ser una possible usuària d’una instal·lació d’aquestes característiques, ja que és una transitària dedicada a la importació i l’exportació per a tot tipus d’indústries.


5 Comentaris

A

Albert

25 d'octubre 2010.11:37h

Respondre

En quant a avions de mercaderies em referia als models de gran tonatge emparats per les empreses de logística i transport, que fan rendible aquest negoci (avions petits no serien rendibles). Per... Llegir més altra banda, en el cas de poder encabir 3 o 4 km de pista, surt a compte el soroll (molt més que els jets privats) que produeixen aquestes grans aeronaus?

I

Iban Mas

Igualada

24 d'octubre 2010.01:24h

Respondre

Hola, sóc l’Iban Mas.

En primer lloc una forta abraçada per l’Albert Rossell a qui fa molts anys que no veig. Gràcies a tu per valorar positivament el que jo era i el que encara sóc. El... Llegir més cert és que mercès a aquest caràcter que menciones m’ha sigut possible ésser a nivell personal i professional on estic.

A l’amic Antoni d’Òdena dir-li que coincideixo plenament amb ell i de fet faig en la meva entrevista un enfocament on es menciona el que tu apuntes sobre l’administració. Qui sap si algun dia jo mateix lideri aquest Pla Estratègic sens dubte necessari pel futur de la nostra comarca.

I referent a l’amic Albert matitzar que la seva afirmació sobre les limitacions de l’actual aeròdrom no és del tot correcte, és a dir avui en dia i puntualment ja podrien aterrar avionetes petites per transport de mercaderies i fins i tot puntualment s’utilitzen helicòpters per transports urgents amb càrrega comercial però efectivament tens raó si parlem d’avions més grans i per tant amb capacitat de més tones cal una inversió bàsicament en la pista. Perque ens en fem una idea a l’aeròdrom d’Òdena tinc entès que s’hi porten invertits uns 7 milions d’EUR i en l’aeroport de Ciudad Real (que és nou i amb la màxima capacitat per tot tipus d’aeronaus) uns 400 milions d’EUR. Per això dic que caldria que l’Administració Pública intervingués apostant i invertint-hi. Desconec de tota manera si a nivell geogràfic, mediambiental, etc l’aeròdrom té absoluta possibilitat d’ampliació.

A

Albert

22 d'octubre 2010.13:36h

Respondre

Llàstima que per tonatge és impossible encabir una pista amb les dimensions necessàries per avions de mercaderies a la zona de l’aeròdrom...

A

Antoni

Òdena

22 d'octubre 2010.12:33h

Respondre

Bones propostes, la llàstima és que l’administració d’aquí sempre vol posar cullerada en tot; que tibi el sector privat, i dels seus contactes, que això és el que fa falta a la comarca

A

Albert Rossell

Igualada

22 d'octubre 2010.10:52h

Respondre

Veig que no has canviat gaire. Segueixes aportant bones idees, com sempre. Gràcies, Iban.

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.