//Plugins sense CDN ?>
La matriculació de turismes a Catalunya ha baixat un 6,9% aquest mes juliol si ho comparem amb el mateix mes de l'any anterior, segons que ha fet públic Anfac, la patronal de la fabricació de vehicles al mercat estatal, on aquesta disminució ha estat del 10,9%. Al Principat es van matricular 16.351 vehicles, el 15,1% del total de l'estat.
Aquestes dades mostren que les vendes de cotxes s’han recuperat i el descens s'ha moderat, continuant amb la tendència iniciada a finals de maig i després d’un període molt dolent des que va esclatar la crisi. Així ho confirma Josep Gras, cap de Màrqueting de Remm Guitart Igualada, que reconeix que la causa principal d’aquesta recuperació són els incentius directes del Pla 2000E, que han tingut un efecte positiu en la demanda dels consumidors.
La demanda de vehicles del segment fins a 149 gr de CO2/Km, que és al que principalment afecta aquest pla, ha registrat un increment del 14,8% en el mes de juliol, però són les compres de particulars les que hi han contribuït més. Pel que fa al mercat d'empreses de lloguer de vehicles, però, la no renovació de flotes pels problemes de finançament ha suposat un estancament d'aquesta demanda, que disminueix un 53,4% en el mes i un 59,3% en el que duem d'any a Catalunya.
Paradoxalment, certes comandes d'aquests dies han d’esperar-se fins al setembre en alguns concessionaris per manca d’estocs ja que, arran de la poca demanda prèvia, la fabricació s’havia reduït dràsticament els últims mesos.
A l’expectativa de bones notícies
La política agressiva de preus combinada amb les ajudes públiques han permés lluitar contra el descens de vendes de principis d'any, però les pèrdues de beneficis han estat importants, i l’optimisme del sector davant l'actual escenari és moderat.
La seguretat econòmica és un element indispensable a l’hora de comprar un cotxe així que, en una comarca amb més de 10.000 aturats com és l’Anoia, els concessionaris han patit encara més dificultats per vendre, com explica Genís Navarro, comercial de Servisimó. La incertesa de mantenir la feina amenaça altres famílies, que aparquen o no es plantegen la possibilitat de canviar el seu cotxe en l'actual situació econòmica.
Molts venedors reconeixen que els cotxes elèctrics són el futur d’aquest mercat, però la seva arribada i extensió encara trigarà uns anys, així que les seves esperances passen ara perquè el segon semestre de l’any pugui portar bones notícies a fabricants i venedors.
Els tallers ‘fan l’agost’
L’altra cara de la moneda de la difícil recuperació de la venda de vehicles són els tallers mecànics, ja que molts no donen l’abast i l’activitat serà alta tot l’agost.
Moisés Torrellardona, cap de taller de Rodi, explica que aquest estiu s’ha reparat encara més que altres anys, precisament a causa de les poques vendes de cotxes nous. A més, les peces velles, que abans es canviaven més sovint per noves, ara miren de reparar-se.
La crisi no es pateix per enlloc i hi ha cua, com diu Roc Subirana, cap del taller Boxes, perquè molt gent que marxa aviat de vacances o bé es queda aprofita per posar al dia el seu vehicle.