TORNAR

La cultura popular mou passions

Dilluns, 14 febrer 2011. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

La imminent aparició d’una nova colla de diables a Igualada ha generat polèmica en l’àmbit de la cultura popular i tradicional, una polèmica no sempre encertada en les formes però molt interessant en el fons: Igualada ha estat lleial a les seves pròpies tradicions? Fins a quin punt les tradicions s’han d’adaptar als nous temps encara que es corri el risc de perdre’n l’essència? És necessari mantenir el caràcter religiós que les va fer néixer encara que la societat actual sigui més aconfessional que mai? I encara una altra qüestió: hi ha prou persones implicades i prou recursos a Igualada per tenir tantes entitats de cultura popular?

Aquella frase tan coneguda de Salvat Papasseït “Qui perd els origens, perd la identitat” no sempre és interpretada de la mateixa manera. Però ve a dir que s’ha de conservar el valor patrimonial de la cultura perquè en som fills, i que hem de saber d’on venim per estar a l’alçada dels nostres avantpassats. En aquest sentit s’ha d’aplaudir aquelles persones que, de manera voluntària i entregada, en diferents ciutats de Catalunya han anat recuperant les tradicions locals que s’havien perdut o bé per dessídia o bé per la fractura que va suposar la llarga nit del franquisme.

Igualada ho ha anat fent de mica en mica, ha anat recuperant personatges i imatgeria històrica, i avui la Festa Major és més rica que mai. No s’ha d’aturar aquesta feina. Però a la vegada també és cert que el teixit social igualadí s’ha configurat sempre d’un riquíssim ventall d’entitats del món de la cultura que, gairebé de manera inconscient i sense necessitat de recórrer als arxius històrics, han fet perviure les tradicions. Segurament les han fet perviure ben diferents de com eren, posant l’accent més en el caràcter festiu que en l’origen religiós, però n’han mantingut viva la flama, i això també explica, avui, què és Igualada.

Hem de ser capaços de trobar el necessari equilibri entre la recuperació històrica i la innovació a les nostres festes. Ens hem d’entendre i mirar de sumar esforços; no són tantes les persones disposades a dedicar hores del seu temps a les entitats i, tot i que molts joves s’hi van sumant, la duplicitat de cares a les entitats igualadines és evident. No podem caure en l’error del “pocs i mal avinguts”. Hem de sumar, i l’Ajuntament s’hi ha d’implicar perquè aquest debat acabi de la millor manera possible.


5 Comentaris

u

una que balla

15 de febrer 2011.14:40h

Respondre

”ateses les circumstàncies” vol dir exactament això; que les entitats tenen diferents punts de vista, que no pensen igual, fins i tot dins de les entitats hi ha parers diversos.
Llavors, qui ha... Llegir més de dir Amén si no hi ha consens?

I

I un que s'ho mira

15 de febrer 2011.09:44h

Respondre

Però hi haurà algú que ens faci cinc cèntims, o ens quedarem un altre cop fent comentaris sense saber-ne res?

u

un que no balla

14 de febrer 2011.17:34h

Respondre

Que vol dir ”ateses les circunstàncies” . Que no va convocar la reunió l’Ajuntament?. Que esperava?. Que tothom digui Amen. L’intenció és matar el missatger, perque no protesti ningú?

U

Una que balla

Igualada

14 de febrer 2011.15:27h

Respondre

Ateses les circumstàncies l’Ajuntament va fer el paper que va poder, escoltant el parer que les entitats van voler expressar.
L’Ajuntament ha de fer d’àrbitre i manifestar clarament quina és... Llegir més la seva posició, com a responsable de la Festa Major. Les entitats han de donar la seva opinió, però si no s’arriba a un acord l’ajuntament ha de decidir.

J

Jaume talibà

Igualada

14 de febrer 2011.11:19h

Respondre

Algú del que van assistir-hi pot explicar la reunió de dijous amb la regidora de cultura i quin paper va fer l’ajuntament?

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.