//Plugins sense CDN ?>
L’objectiu principal d’aquest procés és assolir un avantatge competitiu respecte de la competència, i per tant, una posició de privilegi dins del mercat.
Les característiques bàsiques que cal tenir en compte alhora de construir aquesta estratègia són:
• General: ha de recollir una visió global en què ningú es pugui sentir exclòs
• Bàsic, en el sentit que prendre decisions correctes implica aspectes com fer-se preguntes, pensar i reflexionar
• Visió compartida. Es comença per l’equip directiu (fonamental), però cal aconseguir la implicació de tothom
• Compromís personal, que només assolirem si ens hem esforçat per complir amb el punt anterior
• Identificació en el projecte i sentiment profund d’autoria. Aquest fet farà que qualsevol petit canvi de rumb sigui assumit per tota l’empresa sense dificultats
Un altre aspecte a tenir en compte és el canvi d’enfocament temporal i sobre prendre decisions que ha d’assumir tota la companyia. Fins ara, la majoria de companyies es gestionen des del punt de vista operatiu, les característiques del qual són:
• Visió a curt termini. Em preocupa el dia a dia i demà ja ho veurem
• La informació que gestiono és quantitativa, o sigui, la que surt dels sistemes de sempre
• Illes funcionals. Tot i ser empreses petites, aquest poca visió compartida acaba generant regnes de Taifes que no remen en la mateixa direcció
• Reactivitat. Es prenen decisions, molts cops, en base a fets ja consumats
L’altre versió de la gestió és l’estratègica:
• Visió a mitjà i llarg termini. Es poden prendre decisions diferents de les de curt termini, perquè es té clar cap a on es dirigeix el vaixell. No es canvia el rumb per un fort cop de vent
• Proactivitat. Aquest visió potent fa que l’organització s’anticipi a moltes decisions
• Visió general, no funcional. Tothom rema en la mateixa direcció, més que res perquè n’hi ha i és coneguda
• Informació qualitativa. El nivell i qualitat de la informació augmenta gràcies a les constants preguntes que et vas fent
• Data de caducitat. Cal ser dinàmic i ambiciós, en el sentit que cal reformular constantment aquesta estratègia el dia que creus que ja no és l’adient
Les fases d’aquest procés són:
• Determinar la missió, visió i valors de l’empresa.
• Fer una anàlisi interna i externa (DAFOs) per determinar els punts forts i dèbils de la mateixa
• Prendre les decisions adequades en base a les següents preguntes:
- A qui servim?
- Quines necessitats satisfem?
- Com satisfem aquestes necessitats)
En un article proper explicaré la metodologia dels Oceans Blaus (Autors:W. Chan Kim and Renee Mauborgne), ideal per fer un bon procés de reflexió estratègica.
Francesc Alcaraz Calvet (Igualada, 1968) Economista. Consultor de processos empresarials. Soci-Director FeedBackground, s.l. |