TORNAR

Article de Francesc Alcaraz: 'Decàleg d’estratègies empresarials per aprofitar la crisi'

Economista

Empresa
Dijous, 28 octubre 2010. 01:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
El bloc que més agrada en els seminaris que anem fent de Reestructuració Empresarial per tot Catalunya és, precisament, el que fa referència als deu punts per aprofitar la crisi i veure-ho com una gran oportunitat. Són aquests:

Francesc Alcaraz

1. Redefinir l’estratègia. És el moment de fixar el rumb correcte, focalitzar-se en el 'core' de l’empresa; si convé, desinvertir en alguns negocis o propietats i, perquè no, adquirir bones oportunitats.

2. Controlar la caixa, rendibilitat i morositat. Cal pensar més en un Compte d’Explotació de 'cash' i no tant, d’ingressos i despeses. És un molt bon moment per començar a gestionar amb pressupost; establir un primer sistema de costos, alhora que un primer quadre de comandament integral. No podem oblidar, en alguns casos, donar especial atenció a la política de cobraments (morositat).

3. Refinançar el deute i optimitzar el circulant. Seguint amb el raonament anterior, '“The Cash is King', o sigui, cal prioritzar la generació de tresoreria, exprimint la caixa i si convé, refinançant la partida de bancs.

4. Innovar davant noves necessitats de clients. Els nostres clients també estan patint les conseqüències de la crisi, i per tant, cal treballar amb ells, colze a colze, per adaptar-nos a les seves noves necessitats.

5. Focalitza en bons clients i productes. El 25% dels clients són dolents; el 50% dels productes són dolents. Focalitza els teus recursos escassos en fidelitzar i potenciar els clients més rendibles.

6. Vendre és clau, però minimitza riscos. Cal prioritzar l’establiment de Mètode per sobre de l’Art, en el procés de venda. Organització, Productivitat i redimensionament de la força de vendes.

7. No abaixar preus indiscriminadament. En primer lloc cal analitzar la percepció de valor que té el client del nostre producte; procurar tenir un bon sistema de costos madur que ens permeti fixar els valors mínims a vendre i sobretot, estudiar els preus de la competència.

8. Produir el que vens i millorar la productivitat. Evitar la sobreproducció actuant de forma ràpida. Cal millorar la Productivitat, definint Processos i Responsabilitats, alhora que creant un sistema de Direcció per Objectius i Retribució Variables.

9. Aprofita les oportunitats en gestió de compres. Implementar una metodologia de gestió de compres i treure’n el màxim profit.

10. Redissenya l’organització, fidelitza talent i pren decisions. És moment de canvis!

Com sempre, no cal aplicar tots els punts a totes les empreses, car cadascú ha de tenir clar en quin punt té potencial de millora i on és inútil fer res. En tot cas, espero que us serveixi com a guia per a posar en marxa accions que us facin veure el futur amb més optimisme.

Francesc Alcaraz Calvet

(Igualada, 1968)

Economista. Consultor de processos empresarials.

Soci-Director FeedBackground, s.l.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.