//Plugins sense CDN ?>
1. Redefinir l’estratègia. És el moment de fixar el rumb correcte, focalitzar-se en el 'core' de l’empresa; si convé, desinvertir en alguns negocis o propietats i, perquè no, adquirir bones oportunitats.
2. Controlar la caixa, rendibilitat i morositat. Cal pensar més en un Compte d’Explotació de 'cash' i no tant, d’ingressos i despeses. És un molt bon moment per començar a gestionar amb pressupost; establir un primer sistema de costos, alhora que un primer quadre de comandament integral. No podem oblidar, en alguns casos, donar especial atenció a la política de cobraments (morositat).
3. Refinançar el deute i optimitzar el circulant. Seguint amb el raonament anterior, '“The Cash is King', o sigui, cal prioritzar la generació de tresoreria, exprimint la caixa i si convé, refinançant la partida de bancs.
4. Innovar davant noves necessitats de clients. Els nostres clients també estan patint les conseqüències de la crisi, i per tant, cal treballar amb ells, colze a colze, per adaptar-nos a les seves noves necessitats.
5. Focalitza en bons clients i productes. El 25% dels clients són dolents; el 50% dels productes són dolents. Focalitza els teus recursos escassos en fidelitzar i potenciar els clients més rendibles.
6. Vendre és clau, però minimitza riscos. Cal prioritzar l’establiment de Mètode per sobre de l’Art, en el procés de venda. Organització, Productivitat i redimensionament de la força de vendes.
7. No abaixar preus indiscriminadament. En primer lloc cal analitzar la percepció de valor que té el client del nostre producte; procurar tenir un bon sistema de costos madur que ens permeti fixar els valors mínims a vendre i sobretot, estudiar els preus de la competència.
8. Produir el que vens i millorar la productivitat. Evitar la sobreproducció actuant de forma ràpida. Cal millorar la Productivitat, definint Processos i Responsabilitats, alhora que creant un sistema de Direcció per Objectius i Retribució Variables.
9. Aprofita les oportunitats en gestió de compres. Implementar una metodologia de gestió de compres i treure’n el màxim profit.
10. Redissenya l’organització, fidelitza talent i pren decisions. És moment de canvis!
Com sempre, no cal aplicar tots els punts a totes les empreses, car cadascú ha de tenir clar en quin punt té potencial de millora i on és inútil fer res. En tot cas, espero que us serveixi com a guia per a posar en marxa accions que us facin veure el futur amb més optimisme.
Francesc Alcaraz Calvet (Igualada, 1968) Economista. Consultor de processos empresarials. Soci-Director FeedBackground, s.l.
|