//Plugins sense CDN ?>
Els partits polítics són maquinàries amb la finalitat d’aconseguir el poder i d’automantenir-s'hi si es dóna el cas. La línia política de les secretaries dels partits s’imposa sobre el criteri del polític. És el regne de la gestió en base a resultats de les enquestes. És el 'millor no parlar, que equivocar-se dient el que un pensa', sols cal repetir el discurs oficial del partit i prou. Una possible conclusió és que segur que hi ha bons polítics, però el que realment és decebedor son les dites màquines dels partits.
Mitjans públics, mitjans privats
Avui sembla que els mitjans de comunicació són d’un color polític o bé són d’un altre. Al marge de comptades excepcions, els mitjans serveixen interessos econòmics particulars que finalment busquen instrumentar la seva supervivència a l’ombra d’una color polític. Per il·lustrar-ho, tots tenim al cap premsa escrita, ràdios i també televisió que sense cap mena de vergonya difonen espais de tergiversació de l’opinió publica. La informació objectiva i el contrastat de punts de vista són escassos, i sobretot entre els periodistes de la nova fornada sí que es nota la manca de referents històrics de la nostra democràcia a l'hora de contextualitzar les notícies. A més, ara contemplem com la fam econòmica dels grups de comunicació es vol menjar a bon preu els mitjans de comunicació públics, havent fet seu ja abans el talent periodístic dels professionals creats a la 'pedrera' d'aquests mitjans. Estalvio conclusions en aquesta pinzellada.
Un parell de paraules sobre les nostres empreses. Estem d’acord que aquestes són la llavor del futur possible. Les actuals dificultats econòmiques fan que la seva supervivència sigui clau, però el que no podem és caure en el 'tot s'hi val'. La reactivació econòmica ha de passar de ben segur per forts canvis, però sense que uns s'aprofitin de la manca de reacció i d’informació dels altres.
Actituds compromeses
La reacció individual de cada un dels ciutadans davant la situació que hem pintat ha de ser, al nostre entendre, en forma d’actituds compromeses tant a nivell personal, com a dins de grups ciutadans d’innovació i millora. A continuació exposo alguns dels canvis en positiu que es poden provocar des d’aquesta actitud personal compromesa.
- Treballar per canviar la llei electoral, i al marge de poder votar ideologies sobretot poder escollir persones de forma directa. Els partits hauran d’aprendre a guanyar voluntats més que vots.
- Recolzar els mitjans públics de comunicació, en especial aquells que són el garant del futur de la nostra llengua i de la pluralitat de pensament.
- Fomentar l'associacionisme ciutadà més o menys formal, que neix davant una problema no ben resolt pel sistema representatiu i que mor en el moment de la seva solució.
- Premiar com a consumidors les iniciatives empresarials i les empreses en general que defensant els seus interessos econòmics particulars tenen un comportament ètic.
Fomentar i defensar aquest conjunt d’actituds proactives i d’altres de similars, serà per la seva suma el que en podríem anomenar 'la gran bufetada còsmica' a l’actual situació i als seus agents, donada per tota la societat.
Al lector segur que li vénen al cap un grapat d’iniciatives en l'entorn d’Igualada i comarca que van en la línia que apunto, ara només ens queda estar més atents, il·lusionats i disponibles.
Josep Aribau Montón (Igualada, 1949) Economista, especialitzat en temes de gestió empresarial. Expert en comerç i turisme. Professor d’Escodi UAB. Va ser col·laborador de Conca Futur. |
M’agrada!Seria una bona ”bufetada”... i sí, essencial canviar la llei electoral. Llàstima que amb la colla de polítics i partits actuals, això és pràcticament impossible!
Andreu
27 de setembre 2010.14:45h
Ah! I això de ’canviar la llei electoral’, permeteu-me que en sigui escèptic al 100%... quin col·lectiu existeix al món que s’autoreguli ’per se’? Des de dins de la política, això no... Llegir més es podrà canviar mai! :(