TORNAR
PUBLICITAT

Article d'Oriol Amat: 'Empreses que avancen enmig de la tempesta'

Economista

Empresa
Dimecres, 29 setembre 2010. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
La recessió esta generant una caiguda de l'activitat econòmica i el consum. Per altra banda, hi ha sectors on s’estan produint transformacions radicals, com a conseqüència de fenòmens tan diversos com els canvis tecnològics (venda de viatges per internet, llibre digital...), la globalització (automòbil...), la generalització del model de baix cost (moble, línies aèries...) o les concentracions empresarials (caixes d’estalvis...). Tot això provoca que a moltes empreses la facturació i els beneficis s'estan reduint.

Oriol Amat

Però sorprenentment, hi ha empreses que segueixen avançant. Una característica comuna a la majoria d'empreses que perduren en el temps és que tenen unes finances conservadores. Es a dir, financen la major part de les seves inversions amb aportacions dels accionistes o amb els recursos generats per elles mateixes. Aquelles empreses que han estat conservadores en els anys de bonança, és possible que es trobin en una posició en la qual els sobri liquiditat i tinguin un baix nivell d'endeutament. Llavors poden aprofitar-se d'oportunitats que porta la recessió, tals com comprar immobles amb descompte o comprar empreses a un bon preu.

Créixer en recessió

Hi ha empreses que estan aconseguint créixer enmig de la recessió gràcies a un model de negoci guanyador. Aquest model permet que els seus productes i serveis siguin atractius per als consumidors i així estan veient com les seves vendes augmenten de manera significativa. La revisió del model de negoci ha de permetre que l'empresa disposi d'avantatges competitius. En uns casos, l'avantatge competitiu ha d'ésser en costos. En uns altres ha de ser a través del disseny, la marca, la qualitat o la diferenciació.

També hi ha empreses que estan innovant molt en producte sobretot en sectors amb bones perspectives de futur com Internet (vendes, formació… ), noves tecnologies de la informació i la comunicació, serveis a les persones (fitness, wellbeing, assessorament en compres, assessors d'imatge…), reciclatge, actuacions mediambientals, productes per a segments específics de la població (tercera edat, vegetarians…). Al darrer número de Paradigmes dedicat a les oportunitats de futur per a l'economia es presenten diverses experiències d'empreses catalanes que val la pena considerar (RACC, Bon Preu, La Caixa, Grup Pujol, AN Grup, Ros Roca, Taurus, Costers del Ciurana, Agromillora Catalana...).

La crisi econòmica genera situacions difícils per a moltes empreses, però al mateix temps proporciona grans oportunitats. Les empreses que aprofiten aquestes oportunitats normalment es basen en la innovació i en les finances conservadores i al nostre país en tenim bons exemples que cal seguir.

*Article publicat a la revista El Temps i cedit a anoiaemergent·cat per l'autor.

Oriol Amat Salas

Doctor en Ciències Econòmiques (UAB). Llicenciat en Administració i Direcció d’Empreses i MBA (ESADE). Catedràtic d’Economia Financera i Comptabilitat de la Universitat Pompeu Fabra, director del Centre per a la Qualitat i Innovació Docent de la UPF i del Màster en Direcció Financera i Comptable del IDEC (UPF).


1 Comentaris

J

Joan Ferrer i Frigola

5 d'octubre 2010.15:15h

Respondre

El meu amic Pep és arquitecte, i és capaç de fer bons fonaments a la terra que li permeten aixecar tant cases, com catedrals, com gratacels. Els macroeconomistes moltes vegades només veiem els... Llegir més edificis, i no coneixem prou bé quins són els fonaments sobre els que s’aixeca l’economia. I ell m’ho ha resumit molt bé...del que es tracta és de DISSENYAR, PRODUÏR I VENDRE!

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.