//Plugins sense CDN ?>
MPM Software i Buff, empreses dedicades a àmbits totalment oposats, tenen molt més en comú del que es podria arribar a imaginar. Per començar, i de fet aquest és el motiu central pel qual són protagonistes d’aquest reportatge, és que són empreses igualadines referents en el seu sector. Com van començar? Com veuen el panorama empresarial a la ciutat i a la comarca? Quines són les debilitats d’Igualada com a pol d’atracció? N’hem parlat amb Isidre Mensa, CEO de MPM Software, i David Camps, gerent de Buff.
LAIA VICENS
La conversa, a les noves instal·lacions i lluminoses de Buff, dóna per molt. De seguida, Mensa detecta la primera coincidència entre els dos productes que comercialitzen, tot i ser tan diferents. Ell, com a líder del mercat espanyol de programes informàtics per a asseguradores, i Camps, com a dirigent de l’empresa que va crear els ‘tubulars’ esportius, han “creat la necessitat” a clients i usuaris de tenir el producte que comecialitzen. Camps assenteix: “Hem omplert una necessitat de consum que abans no existia o quedava coberta d’una altra manera”.
Ara bé, l’estratègia comercial de les dues empreses ja no és tan semblant. A MPM Software estan especialitzats en programari per a asseguradores. “No hem volgut sortir mai d’aquí”, assegura el seu fundador, mentre que a Buff han provat d’obrir mercat en la roba esportiva i, ara, amb els gorros.
El cert és que les dues empreses tenen la seu a Igualada perquè els seus fundadors són de la ciutat. Asseguren, això sí, que sovint la ubicació de la ciutat genera dificultats. Des de TIC Anoia, una associació que aglutina una bona colla de la vuitantena d’empreses del sector de les tecnologies que hi ha a la comarca, i de la qual forma part MPM Software, avisen que falten programadors informàtics i per això estan treballant amb l’Ajuntament per portar el grau d’informàtica a la universitat de la ciutat. Ara per ara hi ha 60 places anuals al grau superior en programació a l’institut Milà i Fontanals. A la manca de tècnics informàtics cal afegir-hi la dificultat que té Igualada per atraure persones d’altres punts de Catalunya, perquè “el transport no acompanya massa”. Així, a banda de la seu central d’Igualada, on hi ha uns 75 treballadors, Mensa va optar per obrir una oficina de caràcter tècnic a Sant Cugat del Vallès, on treballen unes 25 persones.
Buff tampoc ho ha tingut fàcil per mantenir-se a Igualada, sobretot perquè moltes empreses tèxtils de la competència van traslladar la producció a països on la mà d’obra i el procés productiu és més barat. “Vam haver d’abordar la decisió de si maxar o no”, admet Camps, que explica que van ser dos els motius que els van decidir a quedar-se. El primer és “la voluntat” de “donar suport a l’economia” de la ciutat i de la comarca. “Les ganes de ser aquí”, resumeix. I el segon és la necessitat de controlar i seguir de prop el procés creatiu i de producció del producte. Tot i això, reconeix que Igualada té debilitats, com la dificultat per “captar talent internacional”.
Mensa i Camps es fan preguntes i s’interessen pel sector empresarial del seu interlocutor. “Per què heu escollit Llatinoamèrica i no mercats més propers?”, pregunta Camps. Mensa explica que es deu, d’una banda, al factor de l’idioma, i de l’altra, perquè es tracta de mercats menys madurs on, en principi, no ha de costar tant fer canvis en relació als programes informàtics. El CEO de MPM Software s’interessa pel grau d’autonomia de Buff a l’hora de dissenyar els productes. “Ho dissenyem amb força independència, però intentant escoltar el client”, diu, un punt on Mensa coincideix a l’hora d’explicar la relació amb els seus consumidors.
En aquest punt, tots dos detecten diferències pel que fa a les accions de màrketing. Mentre Buff prova d’arribar fins i tot a aquelles persones que no fan esport i que desconeixen la marca, a través de publicitat al transport públic, per exemple, MPM Software ho focalitza als clients als quals es dirigeix, a través de publicacions especialitzades en informàtica, per exemple.
I el futur? A nivell empresarial, Camps preveu que en uns deu o quinze anys Buff tindrà, a més de la seu a Igualada i als Estats Units, una filial a Àsia, i creu que el canvi radical es produirà en la manera de comprar, ja que es potenciarà molt la venda digital. Mensa assegura que estarà atent als canvis al sector, com per exemple al fet que cada vegada més empreses oferiran assegurances per als seus empleats. Pel que fa MPM Software, vol que la seva empresa sigui un “referent” a alguns països de l’Amèrica Llatina com ara ho és a Espanya.
A nivell comarcal, creuen que el (bon) futur empresarial i econòmic de l’Anoia passa per tres factors: el dinamisme que tinguin els emprenedors, la capacitat que tingui l’economia anoienca de diversificar-se i el suport que puguin oferir les administracions públiques, una peça que tant Mensa com Camps consideren clau. Tot plegat, factors determinants per a una comarca que hauria de remuntar i, asseguren, tornar a ser un dels motors econòmics del país.