//Plugins sense CDN ?>
ESPAI PATROCINAT
Aquest mes d’abril Òptica Rodrigo està d’aniversari perquè celebra 50 anys com a centre audiològic. Per aquest motiu hem conversat amb els protagonistes d’aquesta història per conèixer la seva trajectòria i saber els nous serveis en audiologia que ofereixen.
Va ser el 1973 quan Maria Monsterrat, cofundadora d’Òptica Rodrigo, es va posar al capdavant del negoci familiar després de la mort del seu marit.
Ella, modista de professió, va deixar les agulles i els didals per formar-se en optometria i també en audiologia. Aquesta darrera, era una especialitat poc estudiada, i encara menys per dones.
L’actual gerent, Roger Rodrigo, emfatitza la tasca de la seva àvia ja que “en aquella època, “poques senyores podien estudiar aquest tipus de titulacions” i ella ho va aconseguir i sobretot “va saber compaginar la criança dels fills, la gestió del negoci, i els estudis d’audiologia”. De fet “l’àvia va ser la professional número 15 d’Espanya, i no sé exactament si va ser la primera dona audiòloga d’Espanya però sí de les pioneres”.
A partir d’aquella data, Òptica Rodrigo sempre ha ofert el servei d’audiologia, a part del d’optometria, “perquè l’oïda és un dels sentits més importants que tenim les persones i és fonamental per a la comunicació i socialització, i també per a l’aprenentatge i el desenvolupament de la parla dels infants”.
Al llarg d’aquests 50 anys Òptica Rodrigo sempre ha comptat amb audioprotetistes en el seu equip: primer la pionera Maria Montserrat, després Maite Aribau, i actualment Roger Rodrigo, i Margarida Solé.
Maite Aribau, va ser qui va introduir el mètode Tomatis a l’Òptica. Es tracta d’una una tècnica d’estimulació auditiva neurosensorial que facilita el llenguatge, millora l’expressió, la comprensió, la memòria, l’atenció i les relacions en general. Per Aribau “una mala escolta pot afectar seriosament la comunicació i la relació amb el món, i dificultar la comprensió dels missatges en el nostre cervell”.
Des dels seus inicis, Òptica Rodrigo sempre ha estat puntera en oferir serveis, tractaments, i productes innovadors, i de qualitat, en audiologia, així com invertir en aparells de tecnologia avançada per aconseguir oferir un diagnòstic acurat i precís sobre els problemes auditius dels pacients. I és que “celebrem 50 anys d’especialització auditiva, però seguim innovant”, apunta Rodrigo.
Nous serveis en audiologia
Actualment Òptica Rodrigo ofereix una àmplia varietat de serveis en audiologia: com la simulació d’ambients sonors, l’audiometria òssia i aèria, l’otoscòpia digital, l’adaptació i venda d’audiòfons, el servei de teleassistència i el servei d’urgències a domicili.
Un dels darrers serveis que han incorporat i que dona un pas més enllà en audiologia és la simulació d’ambients sonors. Es tracta d’una sala dissenyada exclusivament per aquesta funció, en què segons explica Margarida Solé, actual tècnica en audiologia a l’Òptica, “ens permet detectar, tractar i diagnosticar de manera més acurada els problemes auditius dels nostres pacients”. Amb aquest nou servei “podem avaluar i validar el correcte funcionament dels audiòfons, recreant situacions ambientals reals i quotidianes”, com el soroll del carrer, d’un bar, d’un supermercat, d’un parc amb infants, o fins i tot una trobada amb amics mentre es mira un partit de futbol a la televisió. Tot són recreacions de sons que es simulen gràcies a un sistema d’audio i vídeo dissenyat exclusivament per aquest ús.
Un altre dels serveis incorporats recentment és el d’urgències en audiologia a domicili. El van iniciar arran de la pandèmia de la Covid-19, veient les carències del mercat i l’impacte que va tenir sobre les persones, sobretot les més vulnerables.
La pèrdua auditiva està molt associada a la vellesa, però la realitat, i les dades en donen fe, és que es tracta d’un problema que cada vegada afecta a més persones, sobretot als joves. En aquest sentit, Roger Rodrigo, per desestigmatitzar aquesta problemàtica, afirma que “els audiòfons actuals no tenen res a veure amb els de fa 50 anys enrere, i la introducció de la connectivitat i la digitalització ha permès adaptar-los a l’estil de vida actual, també a la dels més joves”.
Òptica Rodrigo ha estat guardonada recentment com a establiment emblemàtic d’Igualada, per la seva llarga trajectòria professional en òptica i audiologia. El seu secret segons Roger Rodrigo és “obrir cada dia la porta de l’Òptica per donar el millor de nosaltres, atendre les demandes dels pacients i sobretot, intentar donar una resposta i una solució als seus problemes auditius i millorar la seva qualitat de vida”.