//Plugins sense CDN ?>
Un estudi elaborat per l’Observatori de la Pime de Catalunya assenyala que, el 2024, set de cada deu empreses del territori van haver d’aportar documents que ja havien aportat amb anterioritat
PIMEC constata que les pimes de la Catalunya Central dediquen de mitjana 28,2 hores mensuals a gestions amb l’Administració Pública. Així se’n desprèn de l’estudi “Burocràcia i competitivitat empresarial. La perspectiva de les pimes de la Catalunya Central”, elaborat per l’Observatori de la Pime de Catalunya, amb l’objectiu d’analitzar l’experiència del teixit empresarial territorial amb els tràmits administratius.
Segons l’estudi, i com explica el director d’Estudis i Anàlisi Econòmica de PIMEC, Moisès Bonal, de les pimes de la Catalunya Central que havien realitzat algun tràmit no recurrent en els últims 2 anys i en relació amb l’últim tràmit administratiu realitzat, gairebé set de cada deu empreses van haver d’aportar documents que ja havien aportat amb anterioritat a la mateixa administració. En relació amb aquesta dada, les pimes del territori han d’aportar, de mitjana, 7,6 documents que l’administració ja té, mentre que el nombre mig pel que fa al conjunt de Catalunya és de 4,9. A més, el temps mitjà de resolució de tràmits és més elevat a la Catalunya Central, ja que arriba als 170 dies, mentre que al conjunt del territori català la mitjana és de 136.
El president de PIMEC Catalunya Central, Esteve Pintó, manifesta que “una mala regulació i gestió de la tramitació administrativa és un dels factors que pot dificultat el desenvolupament i el creixement de les activitats que duen a terme les empreses”. En aquest sentit, l’estudi de l’Observatori de la Pime de Catalunya constata que el 60,2% de les pimes de la Catalunya Central consideren que els tràmits administratius afecten de manera important en la seva activitat – el 30,1% els considera un obstacle molt important i, també, el 30,1% que els afecta significativament”.
La normativa suspèn en claredat i facilitat d’interpretació, amb una puntuació mitjana de 2,16 sobre 5 que les empreses de la Catalunya Central atorguen a la normativa. Aquesta situació, juntament amb el fet que el 88,8% de les empreses del territori afirma tenir dificultats per estar al dia de la normativa vigent, evidencia un sistema que impedeix el desenvolupament empresarial, es troba desconnectada de la realitat i incrementa la desconfiança en les institucions.
En relació amb els resultats de l’estudi, Esteve Pintó assenyala que és necessària una reforma de l’administració per “simplificar, digitalitzar i millorar la coordinació dels processos, posant especial atenció en les necessitats i demandes de les empreses de menor dimensió”. Pintó també destaca que el document elaborat per l’Observatori posa de manifest els principals problemes de les pimes de la Catalunya Central en relació a la burocràcia que són, per ordre: la quantitat de normativa, la falta d’agilitat en la gestió administrativa, la complexitat de la normativa en si, el temps d’espera en les tramitacions, la necessitat de presentar documentació redundant i, finalment, la duplicitat de tràmits entre administracions.