TORNAR

El preu de les parcel·les de l'Incasòl a l'Anoia cau a quasi la meitat en cinc anys

Les promocions de polígons per part de l’administració no han reeixit a la comarca. El creixement de les empreses ve de la dinàmica endògena i la de la iniciativa de petits emprenedors locals.

Empresa
Dijous, 27 octubre 2016. 03:00. Redacció AnoiaDiari.

El preu de les parcel·les de l’Incasòl disponibles a la comarca ha anat caient els darrers anys, en consonància amb la recessió i la manca de demanda. Els preus per metre quadrat s’han reduït a més de la meitat. Can Parera i els Plans de la Tossa es van començar a comercialitzar amb un preu de venda entre 135 i 145 euros per metre quadrat; Riera de Castellolí, en paral·lel a l’A-2 i a la Ronda Sud, els fixava a entre 160 i 170 euros per metre quadrat. La progressiva competitivitat amb terreny industrial disponible molt més a prop de Barcelona ha forçat a baixar els preus dràsticament: ara, l’Incasòl els posa a la venda amb preus entre 60 i 70 euros en els tres casos.

L’aleshores Departament de Política Territorial i Obres Públiques va fer a mitjan de la dècada passada una aposta per la creació de nou sòl industrial a la comarca. A grans trets, es va traduir en la implementació de quatre polígons on l’organisme oferia parcel·les per a noves activitats: Can Parera, a Castellolí; Plans de la Tossa, a Montbui; Plans d’Arau-2 a la Pobla i Riera de Castellolí, a Vilanova del Camí. No obstant, en una comarca on l’atur ja era una xacra, l’objectiu de les forces vives va ser la creació d’una gran àrea industrial per activitats de gran format.

Els polígons esmentats eren de parcel·les de petita i mitjana superfície, inadequades per a la implantació d’una gran empresa. El sòl necessari per a això es va veure a Can Morera, a la zona del nucli odenenc de l’Espelt. El projecte no va reeixir per diverses causes. El fet és que els altres polígons tampoc han pogut atreure cap activitat. En primer lloc, perquè quan es van obrir, la situació de recessió econòmica frenava els plans d’expansió de les empreses; en segon lloc, el paper de la pròpia administració i els seus desacords amb les companyies subministradores. El cas de Can Parera, el polígon pensat per al món del motor –està a centenars de metres del Parcmotor- és sagnant: la urbanització estava enllestida el 2007 i hi havia empreses com la japonesa Kawasaki que estaven molt interessades a firmar... però faltava un detall important com el fluid elèctric.

Govern i Endesa es van assenyalar mútuament per aquell disbarat. El cert és que la subestació que garantia el subministrament no es va acabar fins dos anys més tard. Quan l’Incasòl va posar a comercialitzar les 21 hectàrees de parcel·les de Can Parera, la tardor de 2009, no hi va haver ni una sola petició. Set anys més tard, només hi ha hagut una sola implantació, la del Campus Motor, impulsada pel Consell Comarcal de l’Anoia.

 La Pobla de Claramunt, l’excepció

Dels quatre polígons on l’Incasòl té presència, només un ha tingut èxit. I un èxit rotund. Es tracta del de la Pobla de Claramunt, els Plans d’Arau 2, uns 250.000 metres quadrats, on s’ha esgotat tot el sòl disponible,. En bona part, gràcies a l’embranzida de les indústries que ja existeixen en la fase 1 del sector. En el cas dels altres tres polígons els resultats són molt més pobres. Recentment, s’han llogat uns 8.000 metres del polígon Riera de Castellolí a Reciclatges Sabaté, una empresa anoienca.

Avenços lents però ferms

Durant la fase crítica econòmica, moltes petites empreses han anat naixent i han sobreviscut. Una de les claus ha estat poder disposar d’opcions econòmiques per establir-se en despatxos. El viver d’empreses d’Igualada, l’Ig-nova Tecnoespai, ha ofert aixopluc a negocis emergents de la branca tecnològica que s’han beneficiat de les facilitats en el lloguer i en els serveis bàsics. La vintena llarga de mòduls estan tots ocupats.

El polígon del Pla de les Gavarreres, a la Pobla de Claramunt.

Altres municipis com Vilanova del Camí també s’han engrescat amb els vivers d’empreses i els estan començant a desenvolupar, al Centre d’Innovació Anoia. Òdena en té un de projectat a nivell de les TIC, però pendent que s’arrangi la situació del complex de Can Riba. El projecte de vivers principal a la comarca, el Vivex, que englobava cinc municipis i significava una inversió de cinc milions d’euros es va abandonar el 2012.

La Generalitat, ofegada, no havia pogut aportar més que una ínfima part del total que li tocava. Les àrees de promoció econòmica dels ajuntaments s’han conformat amb iniciatives més modestes. El paper de manteniment i millora de les infraestructures continua sent vital perquè les empreses vegin possibilitats encara al nostre territori.


3 Comentaris

e

el sr ramon

rambles del Castells, (Igualada)

27 d'octubre 2016.12:56h

Respondre

EL PERIODICO AVUI.

El ’outlet’ de Viladecans espera tres millones de visitantes el primer año.

(Segons el caps pensant, ara diuen que a Igualada, li convé un altra ”fet diferencial”... Llegir més Lo de Viladecans, no era lo que convenia a Igualada!!)
PATETIC, VERGONYOS!!!!

a

alberto

B Montserrat IGUALADA

28 d'octubre 2016.12:26h

ES MOLT GREU, LO QUE PASSA A IGUALADA!

1ra cirareta.
David García, el gerent de Fagepi, ( el mateix, que surt molt sovint a la foto amb el crac Castells) i que va treballar el... Llegir més 2008-2009 perquè Òdena aconseguís la llicència, comenta que ”han canviat moltes coses des d’aleshores i a l’Anoia un outlet fora de la ciutat ja no té sentit”. García entén que ”l’aposta ha de ser en una clau de més modernitat i més “sensacions”, com s’està fent ja al Rec, amb la venda integrada a la ciutat”.

2na cirareta.
Al meu entendre, als megaoutlets els ha passat el temps”. David García veu un consumidor més ”centrat a cercar coses a dins de les ciutats o en formats com el Rec, que tenen valor afegit

I la una mes.
”cal trobar un perfil de consumidor diferent, que cerqui més •sensacions”, a més d’una oferta cultural concreta. Hi ha molts compradors que tenen sensibilitats diferents i aquests són els que volem atraure”.

deixeu-m’ho dir, si no rebento. FUM, FUM, FUM, …….I SENSACIONS, QUE ES LA PARAULA DE MODA.

J

Josep

Igualada

27 d'octubre 2016.08:13h

Respondre

Muchos de ellos sólo sirven y desgraciadamente servirán para que se paseen ovejas y cabras, y recoger caracoles despues de la tormenta.
Y para que cada 4 años ”políticos” especulen... Llegir més engañando a la población indicando que tienen contactos para instalación de nuevas industrias. Palabras que se las lleva el viento, pero que utilizan sin ningún tipo de remordimiento.
Ejemplo, poligono de Montbui

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.