//Plugins sense CDN ?>
El projecte Escola Nova 21, en un “marc d’escola avançada”, proposa una transformació i actualització del sistema educatiu basada en el coneixement existent de com aprenem les persones. Amb aquestes directrius i amb el procés de canvi que ja s’havia iniciat a l’Escola de l’Ateneu Igualadí es va iniciar un procés de revisió dels processos d’ensenyament-aprenentatge, que va generar una nova concepció de l’espai educatiu.
A l’Escola de l’Ateneu es concep l’espai com a font de benestar i com a generador d’aprenentatge, i són curosos amb la funció estètica dels seus espais.
En l’espai escolar els alumnes han de poder observar, experimentar, actuar, construir, imaginar, inventar, compartir, emocionar-se… i establir relacions socials entre els diferents infants que hi interactuen.
Aquest canvi es va iniciar a Educació Infantil i es van definir i dissenyar quatre espais de joc i aprenentatge: La Caseta, l’Atelier, el Jardí i l’Entarimat. Aquests canvis troben la seva continuïtat, als espais de Cicle Inicial que es van modificar el curs passat i enguany al Cicle Mitjà.
Els nous espais d’aprenentatge del Cicle Mitjà
L’espai d’aprenentatge, més enllà d’un racó i/o d’un taller, és un espai monogràfic -que inclou diferents materials i propostes d’aprenentatge estimulants per als alumnes- dissenyat amb la finalitat que sigui educatiu, on es pugui experimentar, investigar, crear, jugar i relacionar-se amb els companys per aprendre activament des de l’interès i el plaer.
El propòsit de l'Escola de l’Ateneu és el desenvolupament de competències per a la vida, per poder donar resposta als reptes individuals i col·lectius, objectiu que integra els quatre pilars de l’aprenentatge proposats per la UNESCO, que han de tenir el mateix pes en l’acció educativa: aprendre a conèixer, aprendre a ser, aprendre a fer i aprendre a conviure.
Aquest any el Cicle Mitjà de l’Escola de l’Ateneu ha estrenat, amb molta il·lusió, nous espais que aporten un ambient molt enriquidor on cada nen i cada nena té la llibertat per escollir allò que realment el motiva, i així encarar l’aprenentatge amb vitalitat i alegria. També és un moment on es treballa l’autonomia i el compromís de ser responsables del seu aprenentatge, d’allò que han escollit. Cal que siguin conscients del que fan i del perquè ho fan. En definitiva, són espais de calma on els alumnes poden decidir segons els seus interessos i necessitats.
Els espais es distribueixen en tres grans branques: Espai literari, experimentació científic i laboratori matemàtic amb l’àgora (lloc de reunió i debat). Cada espai compta amb diverses propostes d’activitats, de manera que hi ha un inici dirigit que després cada infant desenvolupa segons la seva creativitat.
Els nens i les nenes de Puputs i Gavines (8-10 anys, 3r i 4t de primària) estan molt engrescats amb aquesta nova dinàmica de cicle i ja esperen les tardes de dimarts i de divendres per poder experimentar, crear, descobrir, emocionar-se, compartir experiències i sobretot, passar-s’ho bé aprenent!
Els espais són una de les metodologies més innovadores que el claustre de l’Ateneu ha escollit en el seu camí cap a l’escola avançada del segle XXI. Amb ells s’aconsegueix establir connexions entre els aprenentatges escolars i la seva funcionalitat per interpretar el món que ens envolta.