TORNAR

L'INS Joan Mercader, pioner a treballar la nanotecnologia a la comarca

Tot va arrencar a partir d’una beca per a l’alumne Jordi Rubio a fi d’investigar l’Alzheimer

ensenyament
Divendres, 29 abril 2016. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

L'INS Joan Mercader ha estat un dels 20 instituts seleccionats de tot Catalunya per participar en el programa Nanoeduca. Un programa per a transmetre als alumnes què és la nanotecnologia, en quins camps es treballa i les aplicacions que té avui dia. La 'Nano' és el futur.

Jordi Rubio, alumne de batxillerat de l'INS Joan Mercader, va sol·licitar una beca per fer la part pràctica del seu treball de recerca, al Parc Científic de la Universitat de Barcelona. Va plantejar un treball de recerca per aprofundir 'Com s'investiga una malaltia'. L'objecte d'estudi era l'Alzheimer i se li va adjudicar com a tutor Jordi Díaz Marcos, promotor del Projecte Nanodivulga UB i que treballa al CCiT (Centre Científic i Tecnologic). En cinc sessions intensives, l'alumne va experimentar amb els microscopis electrònics (TEM i SEM), el de forces atòmiques (AFM), va visitar l'equip d'investigació d'Alzheimer del Parc Científic i va rebre formació d'iniciació a la nanotecnologia. El resultat va ser un treball de recerca excel·lent.

Els alumnes que han pres part en el projecte, amb el pòsterPer a seguir el treball de Jordi Rubio, la professora Mercè Cartañà, que va fer la tutoria es va inscriure en un curs de formació per a professors sobre nanotecnologia, el passat mes de juliol, que forma part del Programa Nanoeduca, organitzat per la UB, la UAB i el centre de recursos de la Generalitat CESIRE-CEDEC. Per a poder fer el projecte amb les màximes garanties, l'INS Mercader va tenir el préstec d'una maleta de pràctiques (nanopartícules de ferrofluid, de plata, d'or... circuits amb dispositius piezoelèctrics, esprais superhidrofòbics i superhidrofílics...) que es van treballar, durant dues setmanes, amb els alumnes de quart d'ESO (optatives de ciències) i els de física de primer de batxillerat.

Els alumnes també van conèixer d'altres perspectives de la 'Nano' i van visitar l'exposició "+Humans" que va organitzar el CCCB. Van quedar impactats dels nous avenços de la tecnologia i alguns van ser motiu de debat, ja que poden condicionar la llibertat de les persones. Finalment tot plegat va culminar en una sessió de cloenda que es va celebrar al CCCB,  en  què cada INS va presentar un pòster i els seus alumnes van fer una defensa oral davant d’un jurat qualificat. El grup d'alumnes guanyador (Biologia i Geologia de 4t ESO) va fer un treball basat en les nanopartícules de plata, que tenen efectes bactericides i que comportava dissenyar un producte de futur. 

 


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.