//Plugins sense CDN ?>
MARIA SAYAVERA
El pilot igualadí Jordi Viladoms ha estat notícia en les darreres setmanes, i no pas per haver-se proclamat campió d’alguna prova motorística, sinó per haver canviat la seva faceta professional i convertir-se en el nou director esportiu de l’equip KTM.
Així, després de la seva desena participació en el Dakar com a pilot oficial de Red Bull KTM, Viladoms ha decidit acabar la seva carrera esportiva professional, acceptant el càrrec de director esportiu del seu mateix equip. I és amb aquest nou càrrec amb el qual ens rep al seu nou centre d’entrenament, situat a Igualada i des d’on exercirà les seves funcions de director esportiu.
Aquest nou rol doncs, motiva en escreix Viladoms, ell mateix assegura que “m’agrada molt, els pilots em valoren i em respecten, i cal tenir en compte que tinc gent que són campions d’Enduro o Motocròs, però quan veus com d’agraïts estan quan els aconselles, és una gran satisfacció”.
Amb en Jordi mantenim una conversa distesa, en què ens explica quina és la seva nova tasca i conversem amb ell sobre el canvi professional que està vivint, passant d’haver d’estar una gran part del temps entrenant-se pels camins i les pistes naturals que ens brinda l’Anoia, a treballar en una taula i un ordinador en un despatx -amb bones vistes a la Conca- i com ell diu, “fent-me’l, amb algu- na planta i sobretot, una cafetera” (riu).
Però, com fa el pas en Jordi Viladoms, de pilot a director esportiu de KTM? Aquesta és la primera pregunta que fem a l’igualadí sobre la seva nova feina. Tot això arrenca des del moment que en Marc Coma deixa de córrer. L’equip KTM havia pensat en el pilot d’Avià per a aquesta figura, però el del Berguedà plega abans del previst, amb una oferta d’ASO sobre la taula per a dirigir el Dakar; així, tota la relació amb KTM queda tallada per culpa d’aquest nou càrrec, i canvien els plans. És en aquest moment que, tal i com ens explica Viladoms, “l’equip em diu que jo haig d’agafar aquest rol, un rol de capità de l’equip, com a veterà, i prendre el relleu del Marc”.
Una figura innovadora
I abans del Dakar 2016, ja compgina les dues tasques, decidint els entrenaments de tots els pilots de l’equip i portant la programació, a més de preparar-se ell mateix per al que seria el seu darrer Dakar. En aquell moment, tant KTM com en Jordi s’adonen que la seva figura funciona molt bé; l’igualadí ens comenta que “tothom va que- dar molt content. Compartíem qualsevol detall referent a la cursa, ja que jo sempre he cregut en el concepte d’equip i he estat involucrat en ell, pel que KTM em va veure com la figura ideal”.
En aquell instant, l’equip de motos diu al pilot anoienc que pensi en el seu futur i decideixi què vol fer després del Dakar 2016. D’aquesta manera, un cop finalitza el ral·li i veient com de fort pressionaven els joves de l’equip, Viladoms veu que no pot fer les dues tasques, de pilot i d’ “entrenador”, i va anar tot rodat per a fer el pas i prendre la decisió. Així, l’igualadí ens explica que “un cop posat tot a la balança, vaig creure que després de deu anys, era el moment de fer el canvi. Guanyar el Dakar sempre ha estat un objectiu, però els resultats han estat bons, així que estava satisfet de l’etapa com a pilot i era el moment d’acabar-la”.
Aquest nou rol doncs, motiva en escreix Viladoms, ell mateix assegura que “m’agrada molt, els pilots em valoren i em respecten, i cal tenir en compte que tinc gent que són campions d’Enduro o Motocròs, però quan veus com d’agraïts estan quan els aconselles, és una gran satisfacció”.
Viladoms ens explica que aquesta figura no hi era tal i com en Jordi la representa actualment dins l’equip KTM. En aquest conjunt, hi ha un director general, a més d’un mànager d’equip, però com que fins ara, el nombre de pilots era reduït, els entrenaments se’ls preparava cadascú a la seva manera; a més, fins el moment en què Marc Coma formava part de KTM, l’equip estava molt encarat cap al pilot d’Avià, sent la seva millor vàlua; però ara, en els darrers anys, la marca de motociclestes ha crescut, amb la incorporació de nous pilots joves, sense un bagat- ge professional com el del Marc o el Jordi, i per tant, s’ha cregut que cal aquesta figura.
Pilots d’arreu del món
Aquest creixement dels joves pilots de KTM, ha permès que l’escuderia austríaca formi un equip de vuit pilots, tots ells sota les mans de Viladoms pel que fa a la preparció esportiva de les curses. Així, repassant l’organigrama, trobem, a més del mànager d’equip, el director tècnic, encarat al manteniment de les motos, i el director esportiu, encarregat de la faceta de preparació dels pilots i les mateixes curses, que en aquest cas és un càrrec que ostenta en Jordi Viladoms.
L’igualadí ens explica en què consisteix la seva nova tasca, afirmant que “a les curses, cal intentar aprofitar la meva experiència per a preparar-les bé i poder donar informació prèvia sobre els aspectes que els pilots han de tenir més en compte; a més d’analitzar els roadbooks i explicar les etapes, detallant en quins llocs han d’anar més en compte o com cal enfocar cada tram...”, detalla Viladoms.
D’aquesta manera, el seu repte consisteix a intentar aportar el màxim possible a nivell d’estratègia, mentre que, entre cursa i cursa, hi ha la part d’entrenaments, en què juga un paper important el centre d’entrenament, on els pilots tindran disponibles les motos i dos mecànics de fàbrica; també, detalla Viladoms, “els esportistes podran estar-se aquí a la comarca, mentre jo els prepararé els roadbooks i les rutes a fer durant els entrenaments que tindran lloc aquí, una cosa que fins ara no s’havia fet en cap equip, ja que el pilot arribarà i s’ho trobarà tot preparat, sobretot en el cas dels roadbooks, que sempre necessites que algú t’ho faci i ho faci bé”.
Des de l’equip KTM es destaca que aquest nou enfocament també és un punt d’unió, perquè els pilots que el conformen viuen en diferent punts del món, des d’Austràlia, passant per Dubai, Xile, dos pilots francesos, la cata- lana Laia Sanz, un altre, a Portugal...
D’aquesta manera, es crea un centre físic d’unió, on es poden reunir per a fer tests, entrenaments, proves... i tot això centralitzat a la comarca de l’Anoia. Els entrenaments, doncs, es faran aquí a la comarca, però Viladoms també explica que en realitzaran als Monegros i al Marroc, en funció del tipus de curses, però tot sempre gestionat des del centre ubicat a Igualada.
Un plus per a la comarca
Quan demanem a en Jordi a què es deu aquest creixement de l’equip, ens explica que el ral·li com a modalitat ha crescut molt en els darrers anys i noves marques del sector han entrat amb força i fent una bona aposta; per aquest motiu, KTM ha reaccionat i ha vist que els cal fer-se forts per assegurar la continuïtat. Així, a nivell de pilots, és la marca que té un equip més nombrós. Un equip de què per a Viladoms, “és un luxe poder fer d’entrenador d’aquest grup de pilots, amb un gran palmarès; tots ells van estar vivint, almenys un mes, a Igualada abans del Dakar, per a fer els entrenaments i van quedar molt contents, aconseguint una bona progressió”. Cal dir doncs, que en els últims anys hi ha hagut un bon creixement a la comarca i al país de bons pilots de motos i s’està coneixent la zona cada vegada més a nivell internacional, no només en ral·lis, sinó també en motocròs. A través de pilots com l’Armand Monleón i en Jordi Viladoms, arriben grups de motocròs que vénen a entrenar aquí des de països com Holanda, Polònia, Anglaterra... allà no po- den entrenar per culpa del temps i vénen a fer la pretemporada.
D’aquesta manera, aquests pi- lots i els seus equips ocupen pla- ces hoteleres i de restauració, a més de fer créixer l’ambient de motos... fent aficionar la gent d’aquí. Viladoms, també destaca en aquesta línia, la influència del circuit del Parcmotor, a més de tenir, a partir d’ara i amb la seva nova figura a KTM, la seu del mi- llor equip de ral·lis dels últims 15 anys, un fet que cal destacar per a l’economia de la comarca.
Entrevista publicada al monogràfic en paper dedicat al món del motor a l'Anoia #ADMOTOR