//Plugins sense CDN ?>


Quan va néixer Cultura Ciclista?
L’editorial va engegar el juliol de 2012 i he de confessar que he tingut una grata sorpresa per la rebuda de la gent. Suposo que influeix el fet que sigui la única editorial de tot l’estat especialitzada en ciclisme. De moment l’editorial és petita i va a poc a poc per que estic jo sol, i a més, no és la meva feina principal.
És un hobbie?
Doncs sí. Jo sóc professor de comunicació a la universitat Rovira i Virgili de Tarragona i això de l’editorial ho faig a estones, els vespres, els caps de setmana. Però ho faig a gust per que he unit en un sol projecte les meves dues passions: el ciclisme i els llibres.
Per què vas decidir engegar aquest projecte?
Per que, a més d’apassionar-me el tema, em vaig adonar que no existia cap editorial especialitzada en ciclisme a nivell espanyol. Em refereixo a llibres que parlin de la història del ciclisme, biografies... És un espai buit en el món editorial espanyol, tot i la llarga tradició ciclista que hi ha a l’Estat. Penso que era un buit tant evident, que la gent ja estava acostumada a no trobar llibres en castellà sobre ciclisme.
Tens coneixements en el món editorial?
Quan encara estudiava a la universitat, vaig estar un any treballant en una editorial petita, ‘Llibres de l’índex’, que encara existeix. En aquell moment, l’editorial s’acabava de crear, érem dos, i ho havíem de fer tot. Això em va servir de gran aprenentatge, em va donar un bagatge important que al cap de 25 anys he posat damunt la taula. Amb això he constatat que el coneixement no s’oblida, i que el què aprenem, retorna.
Tot el procés el realitzes tu?
Si, si. M'encarreguen traduir el llibre original (anglès, francès o italià) al castellà, el disseny de les portades a vegades també ho faig jo, i la venta, a través d'internet també. Tot excepte la impressió que la fa l’empresa anoienca Romanyà Valls, de la Torre de Claramunt.
Arriscat sortir només en edicions en paper i no en digital
No per que considero que el llibre digital no és substitutiu, sinó complementari del llibre tradicional, i penso que en un futur coexistiran. és veritat el digital li restarà mercat al paper, però els motius pels quals els lectors encara compren llibres són molts. I és que a part de contingut, quan compres un llibre compres un producte elegant, amb glamur, .. La gent encara vol tenir el llibre entre les mans, el vol fullejar, olorar, tocar...
Ciclisme i dopatge són dos conceptes que malauradament estan massa units. Què en penses?
Doncs conec bé aquest tema per que l'he treballat molt. Part de la meva carrera la vaig dedicar a documentar-me sobre el dopatge, a més de publicar diversos articles acadèmics en revistes britàniques. Durant aquests anys d'estudi he observat que el dopatge sempre ha existit i no és un fenomen nou. Han evolucionat els tipus de substàncies, però segueix sent una conducta natural en l’ésser humà, no només en l’esportista. Per tant, el què s'ha d'estudiar no és el dopatge, sinó l’antidopatge.
Què vols dir?
Que el dopatge, fins fa 30 o 40 anys, era una conducta més que ajudava a millorar el rendiment, al igual que pot ser un bon entrenament, un massatge, una bona preparació psicològica, estades en altitud… Però als anys 60, aquesta normalitat va desaparèixer amb el fenomen de l’antidopatge
Com va ser aquest canvi?
Van venir uns senyors, i això està documentat, una determinada èlit blanca formada per metges, advocats, entre altres; que procedien de països protestants. Ells van implantar en el món de l’esport els valors puritans de les èlits britàniques i anglogermàniques, i a través d’una campanya molt astuta, han aconseguit convèncer a la societat que el dopatge és una aberració i que a més a més s’ha de condemnar al qui la practica.
I no és així?
Per mi això és medieval, això ho feia la santa inquisició amb les bruixes. L’antidopatge és la inquisició del segle XXI que atemptat contra les llibertat essencials de les persones. Jo faig amb el meu cos el que vulgui i ells no són ningú per dir què em puc fer o no. El dopatge es l’única esfera de l’activitat humana que es castiga el què un fa amb el seu cos. No hi ha res més. Tothom pot fer amb el seu cos el que vulgui i no passa res, excepte amb el dopatge.
Però dopar-se no és el mateix que fer-se un massatge.
Les dues són accions artificials que ens apliquem al cos per augmentar el rendiment. Segurament pot ser difícil guanyar el tour sense prendre’s substàncies farmacològiques, tal com diu l’Amstrong, però és impossible guanyar el tour sense fer-se massatges. A tothom li sembla natural que als esportistes se’ls faci massatges, però, això no és una ajuda externa i falseja la competició?.
Però aquí entra en joc la legalitat
Doncs llavors ens hem de preguntar per que una cosa és legal i l’altre no. Abans tot era legal, fins que va sorgir el fenomen de l'antidopatge. Per que acceptem el massatge i no el fet de dopar-se? Les dues coses són conductes artificials. Penso que tots hauríem de fer una reflexió sobre qui són els dolents d’aquesta pel·lícula.
Per acabar i canviant de tema, com a professor de la URV, et sembla bé canviar el nom de la universitat?
A mi m’és igual, ja m’està bé. Ara el meu anàlisi és que tot plegat és una polèmica política. Ho va ser el 1991, quan es va posar el nom Rovira i Virgili a la universitat (en honor a un intel·lectual nacionalista de Tarragona), i ho és ara, en el context actual, quan el PP fa aquesta proposta.
Creus que si es canvia el nom, la universitat podria perdre prestigi?
No sé si perdria prestigi, però segurament la gent no la identificaria tant ràpid com ara. Crec que si una marca gran funciona, i el seu nom està consolidat, el millor és no tocar-la ni canviar-li el nom.
Hola Bernat,
Trobo molt interessant l’article i el teu currículum. No obstant, penso que comparar la Santa Inquisició amb els Comitès Antidopatge és com comparar l’antisemitisme durant... Llegir més l’holocaust nazi amb un Comitè de Competició (de qualsevol esport).
Uns posen lleis i persegueixen als participants d’una competició, mentre els altres assassinen i exterminen a gent del poble sota lleis de dubtosa veracitat.
M’explico: la Santa Inquisició es dedicava, de forma aberrant i absolutista, a literalment assassinar persones innocents, del poble en general, sota l’excusa de que eren seguidors del Diable o profanadors del que ells imposaven com a la religió vertadera.
D’altra banda, un Comité Antidopatge es dedica a perseguir (correcta o incorrectament) aquells qui volen PARTICIPAR en una COMPETICIÓ per tal de (en teoria) competir en les mateixes condicions.
Si jo em vull dedicar a anar amb bicicleta de forma amateur, sense competir enlloc oficialment, i em vull fer transfusions de sang, trasplantar el fetge o beure suc de taronja amb querosè cada matí estic completament segur que cap organisme em pararà per la carretera i em privarà anar amb la meva bicicleta (i ni molt menys em cremaran a la plaça del poble)... com si em vull canviar de sexe o ficar-me un motor a la bici.
No té res a veure assassinar-te emparant-se amb una llei que s’ha inventat hipòcritament un grup de gent, o sigui, carregant-se tots els Drets Humans, amb perseguir als participants d’una competició per tal de que juguin amb condicions el més semblants possibles (sense entrar en si aquestes persecucions son justes o injustes)
Ara, amb el tema del dopatge en concret, estic d’acord: què és dopatge i què no ho és? Un massatge és artificial?... una substància que ingereixes ho és?... no ho sé. Estic d’acord en que deixin de perseguir QUALSEVOL tipus de dopatge, barra lliure, així jugareu en igualtat de condicions. Però compte perquè llavors inhabilitarem qualsevol participant que no tingui recursos econòmics per accedir a substàncies o tractaments d’alta tecnologia.
Finalment, i això ja és una opinió personal totalment discutible: crec que aquest esport té un gran problema si realment penses que és NORMAL necessitar fer una transfusió de sang per superar les condicions que t’imposa la competició. Però amb això no m’hi poso, com tu dius cadascú és lliure de fer el que vulgui amb el seu cos.
Salut,
Pep
Doncs per donar’se-les de documentat el tal Bernat té un desconeixement absoluta de les causes del dopatge.
No es que als 60 aparegues un grup de pressió del no rés com s’inventa aquesta... Llegir més ”eminencia”.
El motiu va ser la mort del ciclista danés Knud Enemark Jensen el 1960 als jocs olimpics de Roma, a causa d’haver consumit anfetamines barrejades y anfetamines, que li van provocar un atac de cor en plena cursa.
el 1961, el ciclista italiá Alessandro Fantini va morir al desmayar-se,després de rebre un cop al cap, la quantitat d’anfetamines no permetien operar-l’ho.
el 1967, el ciclista Tom Simpson va morir degut a haver alcohol y anfetamines. LEs drogues l’havien inibit del dolor y no va notar que estava totalment deshidratat.
El mateix any Roger De Wilde mor com Fantint, d’un cop al cap inoperable degut al consum d’anfetamines.
Aixó son només alguns casos en el camp del cilcisme, n’hi ha mes i en motls esports d’elit. Alguns no acaben amb mort sino amb greus problemes de salud tan fisica com mental per als practicants.
Si el tal Bernat es vol inventar una conspiració ,endavant, peró els controls es van fer per a evitar que la gent avantposes la seva salut personal a raons extraesportives.
Soc ciclista aficionat i reconec que prenc substancies supossadament naturals (batuts, glucoses, barretes, magnesi liquid...) que no se que porten i que m´ajuden a millorar el meu rendiment. Això... Llegir més també és dopatge pero dopatge acceptat. La qüestió és per que una cosa s´accepta i l´altra no.
Respecto molt al sr Bernat Lopez, però no estic en absolut d’acord amb aquesta afirmació: ”Jo faig amb el meu cos el que vulgui i ells no són ningú per dir què em puc fer o no”. Alguns... Llegir més esportistes són sotmesos a susbstàncies dopants que tenen unes conseqüències negatives per l’organisme irreparables. Als esportistes no els hi expliquen aquestes conseqüències i per tant que et pot pasar i quins riscos estas assumint. Per tant, en certa manera els esportistes també són enganyats amb el dopatge. Una cosa és que un mateix trii dopar-se i una cosa ben diferent és saber quins són els riscos i les conseqüències del dopatge. Però això no t’ho expliquen clar. Per tant, molts esportistes prenen aquesta decissió de forma voluntaria si, però enganyats també.
Home, no sé, un massatge sempre tindrà efectes beneficiosos pel cos i la ment, sense efectes secundaris, però en canvi una substància química... No la veig tant clara jo aquesta teoria, tal i... Llegir més com està exposada...
IRON
IGUALADA
10 de febrer 2013.14:45h
Hola a tothom,
Gran tema de conversa i discusió aquest. En la meva opinió gairebé sempre totes les queixes son pataletes per no haver aconseguit un fi, dit això em centraré en ”massatges com... Llegir més ajut extern al cos i presumiblement un altre doping”
Anem a veure, que jo sàpiga no som robots anatòmicament preparats per desenvolupar una tasca sigui la que sigui sense alimentar-nos per generar els recursos minims perque poguem sobreviure, o sigui que fins ara sense ajuda externa no podriem viure ningú!
TU TRIES SI VOLS SEGUIR LES NORMES, COM A TOT ARREU, PQ HA DE SER DIFERENT EN EL CICLISME?