TORNAR

'Cal una revolució en el concepte de salut pública'

Peter Ramsden afirma que el pacient ha de ser el màxim responsable de la seva salut||Expert en Innovació Social del projecte URBACT

Dimecres, 3 abril 2013. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
De quina manera podem aplicar les noves tecnologies en benefici de la societat? Com millorar uns serveis públics que utilitzen procediments del segle XIX? Són preguntes que poden tenir resposta en la innovació social, un nou concepte cada cop més conegut a Europa. Però que és exactament? En aquesta entrevista n'hem parlat amb el britànic Peter Ramsden, expert en innovació social dins del projecte URBACT, programa europeu d'intercanvi d'experiències entre ciutats europees i difusió de coneixements sobre desenvolupament urbà.

Peter Ramsden durant l'entrevista a la seu d'Ignova

Peter Ramsden

M'agradaria començar preguntant-li sobre el concepte d''innovació social'. Ens pot explicar què és exactament?

És una nova expressió per referir-nos a una idea que existeix des de fa molt de temps. És l'assoliment de fins socials amb mitjans socials. La innovació social és una manera s'aconseguir que sistemes establerts com el sanitari o l'educatiu funcionin millor. Es tracta d'establir nous processos, noves pràctiques, mètodes o sistemes per renovar sistemes tradicionals que afecten el conjunt de la comunitat, com el sanitari o l'educatiu...

Per exemple, en el sector de la tecnologia hi ha una innovació pràctica constant, però no en el camp dels serveis públics. Les empreses de telefonia mòbil estan permanentment innovant els seus aparells, cada molt poc temps surt una nova versió d'Iphone que substitueix l'anterior, i que ràpidament arriba a tots els països... però en les polítiques públiques, no hi ha cap mecanisme per a que la idea nova substitueixi l'antiga. Per altra banda quan una nova idea, una nova pràctica que es posa en funcionament a un lloc, funciona, tampoc hi ha manera de difondre aquesta novetat a altres indrets o països... La innovació social també tracta de trobar nous mecanismes per compartir aquestes noves idees i exportar-les a altres llocs.

Si ens fixem en els reptes socials que existeixen actualment: el canvi climàtic, l'envelliment de la societat, la crisi... veiem que no hi ha polítiques implantades que funcionin i necessitem que la innovació social ens ajudi amb això.

El concepte d'Innovació Social' és aplicable a tots els sectors, empreses, institucions i organisms, ja siguin públics o privats. El compromís amb la innovació social ha de ser essencial pel desenvolupament dels països o societats que busquen per sobre de tot el benestar de la seva gent

Aquest és un concepte conegut a la majoria de països d'Europa però no a l'Estat Espanyol, on en general 'innovació social' és una expressió desconeguda...

A Europa continua sent un concepte en creixement. La Comissió Europea va tenir el primer congrés sobre el tema el 2009, així que pel que fa a la Unió Europea és un concepte força nou també, que només té tres anys de vida. Ara està arribant a Espanya. S'està tractant d'informar sobre com els diferents enfocs que té la innovació social poden ser usats.

No hi ha un mètode standard per impiulsar la innovació social, però està clar que els ciutadans han d'estar al centre del procés innovador. El ciutadà és l'orígen de la innovació social. Si una ciutat vol fer alguna cosa nova, ha d'escoltar a la ciutadania per esbrinar com fer-ho, no com han fet fins ara els nostres governs, que decidien què s'havia de fer i després ho comunicaven a la gent.

Els beneficiaris de les accions aconseguides amb la innovació social són al mateix temps actors del seu propi desenvolupament i així s'enforteix el sentiment de ciudadanía.

Quins beneficis pot aportar la innovació social a les empreses o institucions públiques?

Per exemple, tenim per una banda, la nostra societat, que és víctima d'un procés d'envelliment i això té un important impacte en el nostre sistema sanitari, i per l'altra la tecnologia que ens ofereix sofisticats models de telefonia mòbil i altres dispositius que ens permetrien monitoritzar persones a casa que estan malaltes i soles. Aquesta tecnologia podria utilitzar-se per garantir el benestar d'aquestes persones, per saber si han patit una caiguda o si fa més d'una hora que no es mouen de lloc... I això no es fa. La tecnologia existeix però no s'usa. Hi ha un gran mercat potencial pel sector privat per fer que tecnologia existent pugui usar-se,ser útil i a ajudar a solucionar problemes de la societat. La innovació social és fer servir la tecnologia existent per fer que les persones visquin millor del que han viscut fins ara.

Les empreses s'han de preguntar què poden fer per la societat, no només s'han de preguntar com poden treure benefici. La innovació social pot ser una situació 'win-win, on abdues parts hi guanyen.

Quina és la relació entre Innovació Social i Responsabilitat social corporativa?

La responsabilitat social corporativa és el que fa a les empreses conscients del que poden fer en benefici de la societat. Actualment, hi ha moltes activitats empresarials que estan en contra de la societat i una empresa que fos responsable en aquest sentit, hauria d'aturar aquest tipus d'activitats. Els negocis s'han de tornar més ètics, i ser ètics en el seu ADN. La Responsabilitat social corporativa no és fer accions puntuals per blanquejar la imatge d'una empresa, sinó que aquesta responsabilitat ha de ser un concepte transversal a tota la seva actuació. D'acord que l'objectiu de les empreses és fer diners, però a la vegada això s'ha d'aconseguir fent les coses ben fetes, sense perjudicar la societat. Coca-Cola hauria de posar menys sucre dins de la seva fórmula, per exemple, perquè el consum excessiu de sucre pot comportar greus problemes de salut...

Pot ser la Innovació Social una bona estratègia per a que les empreses, institucions... siguin més exitoses i fins i tot més competitives?

El que és clar és que és l'única manera sostenible...

Una societat amb més innovació social seria una societat més exitosa, més feliç, i això acabaria repercutint sobre el mercat. A les empreses no els hauria d'interessar perjudicar la societat. Com el sector privat es pot beneficiar de la Innovació Social? aconseguint situacions 'win-win' on tothom hi guanya.

Parlant d'innovació social, què pot fer el 4DHealth en aquest sentit?

Primer de tot, fer el que fa, unir a la gent correcta, gent del sector públic i privat i els ciutadans. Primer s'ha de començar escoltant què estan dient, què reclamen els ciutadans, que és el que segons ells no està funcionant en el sector de la salut. Cal escoltar-los perquè ells l'experimenten cada dia com a usuaris. Potser no saben com portar-ho a la pràctica perquè no són experts en salut, però sí que saben amb quins problemes s'han trobat i com els agradaria que els tractessin.

De quina manera es pot aplicar la innovació social en l'àmbit de la salut?

La innovació social en aquest àmbit és aconseguir girar el concepte de salut pública. Hem d'aconseguir que sigui el mateix pacient qui vetlli per la seva salut, que comenci a actuar per evitar la seva malaltia. Si tenim diabetis de tipus 2, l'antigament anomenada diabetis de l'adult, o tenim colesterol a la sang... podem ser nosaltres els responsables d'haver arribat a aquesta situació, i a les nostres mans estava haver-ho evitat. Totes les decisions que prenem afectaran la nostra vida, per això caldria millorar la nostra consciència i el nostre coneixement sobre salut i actuar en conseqüència per evitar estar malalts. Com a persona jove i sana, per exemple, has de ser conscient que totes les decisions que prens (fumar o no, consumir sucre o alcohol o no, portar a terme determinades activitats sexuals o no...) tindran una conseqüència sobre la teva salut.

El canvi està en què la gent controli la seva pròpia salut en la mesura del possible. Mentre que en el passat, anàvem al metge quan estàvem malalts i el metge ens deia què havíem de fer, ara sóm nosaltres els que hem de ser proactius en la nostra salut, estem més informats, hem mirat probablement per internet, i preguntem al doctor sobre les nostres opcions. És una transformació redical en el sistema de salut.

La innovació social en aquest sentit consisteix en donar poder al pacient (fent-lo conscient i responsable) i fent que les relacions siguin més d'igual a igual entre metge i pacient.

La clau és ser conscients que controlem la nostra vida i no som només subjectes passius dins el sistema sanitari.

Això pot tenir conseqüencies positives sobre les arques públiques? Si hi ha menys malalts, el cost de mantenir el sistema s'abarateix...

Imagines quants diners podem estalviar amb això? Quantes coses es podrien fer amb aquests diners per avançar en investigació, per exemple? Actualment un 5% o un 10% dels diners de la sanitat pública estan destinats a tractar dolències cròniques que es podrien haver evitat com ara el colesterol o la diabetis d'adult...

El sistema de salut antic gairebé promocionava la mala salut, el nou sistema ha de promoure la bona salut. Estem canviant la naturalesa del problema. Amb el nou sistema els individus creixeran sent conscients de la responsabilitat que tenen en la seva salut. Fins ara estar sa o no semblava que no depengués de tu, a partir d'ara la gent ha de ser conscient que estar o no sa és una questió que moltes vegades depèn de les decisions que prens.

Ara bé, la innovació social en aquest sentit comporta diferents actuacions en diferents àmbits. Per exemple: Com podem ser sans en una societat on cada anunci proposa una estil de vida gens saludable, amb aliments farcits de sucre i greixos? Aquí és on ha d'intervenir la responsabilitat social corporativa, que hauria de frenar a les empreses a l'hora de fer aquest tipus de de productes. Una revolució, en definitiva...


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic