TORNAR

"Catalunya és el país que amb menys llicències de motociclisme té més campions del món"

Avui parlem amb Àngel Viladoms, president de la Federació Catalana de Motociclisme||

Dimecres, 25 març 2009. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
Igualadí d'adopció, l'Àngel Viladoms es va interessar pel món del motor de menut , anant a veure la pujada en costa a Montserrat i al pont de Vilomara, i a través del Motoclub Manresa, on va començar de voluntari, s'hi va introduir del tot acabant-ne president. Actualment és el president de la Federació Catalana de Motociclisme i la passió que sent per les motos no és tant de córrer sinó organitzar, construir, innovar per seguir demostrant per què Catalunya és capdavantera en campions del món i en joves pilots. Veu en el Parcmotor un somni fet realitat i assegura, després de fer-ho analitzar, que les motos per la muntanya no són tan enemigues com li sembla a la majoria, sinó que poden ser-ne una solució.

La pista està reservada cada dia fins al juny

El Parcmotor ja acull l'escola de pilotatge de cotxes i motos

L'Àngel Viladoms se sent especialment orgullós del Parcmotor

De què et sents especialment orgullós?

De l'aposta de començar a introduir els nens al motociclisme. L'Enduro per nens es va crear a Igualada, de fet, i Catalunya ha estat el país pioner en tenir trial per infants, els primers en apostar per aquestes disciplines, i el recolzament dels clubs ha estat essencial per veure que ha donat bons resultats. Costa tant organitzar una cursa per nens com per adults, i el fet d'haver anat creant una base, a la llarga s'ha demostrat que els millors pilots els tenim nosaltres (somriu)

Els catalans hi tenim tirada a les motos, perquè tanta afició?

Aquesta aposta per la base, que es va fer fa més de 20 anys enrere, hi té molt a veure. Ens va costar sortir a fora, anar a competicions internacionals. Va ser l'època de Sito Pons i després amb Emili Alzamora que es van començar a fer un lloc. Però el planter el teníem i de seguida s'ha vist que amb tanta gent ficada dins aquest món, encara que sigui amb infants i amb clubs locals, té el seu resultat. De fet, sense els clubs no seria possible. Ara hi ha 166 clubs federats (a Catalunya) i quasi tots treballen amb base.

Molta gent implicada, doncs?

Moltíssima. Des que vaig entrar a la Federació el 1990, hem passat de 700 a gairebé 8.000 llicències, i d'haver-hi una seixantena de curses a l'any a 315 que es van fer el 2008, en cap de setmana. El moviment de gent, pilots, voluntaris, pares de joves promeses, sense tots i cadascun dels aficionats, des dels entrenadors als que donen bales de palla per protegir els trams, de tots és el mèrit. I sinó mireu l'organització de la prova del Mundial d'aquest cap de setmana, no són professionals, són entusiastes del motociclisme i el munt d'hores que hi dediquen, no els les paga ningú.

Com a president de la Federació, com veus aquesta prova del Mundial?

En sortiran amb nota alta. No sé si la gent d'Igualada i de la comarca se n'adona, però és una importantíssima aportació pel sector terciari. Els hotels de la ora estan plens, fins i tot s'han cobert moltes places hoteleres a Manresa. I no només el cap de setmana, sinó que des de dilluns ja hi ha gent entrenant al Parcmotor.

Trobo curiós que dins la federació tingueu una comissió de medi ambient

L'Off Road és un capítol complicat. De fet, estava tip de sentir que les motos eren perjudicials pel medi ambient i vaig voler saber fins a quin punt. Li vaig demanar al professor Martí Boada que investigués l'impacte real, a ell que era un anti-motos ferm. L'estudi ma demostrar que no ens sabem vendre, fins i tt el mateix Boada en va quedar sorprès.

Quant és poc?

En una escala del 0 al 10 un 3 mentre que la percepció social era de 10, i una moto-serra, per exemple, es trobaria al 5. Si es fa ben fet, tenim menys impacte que la pròpia activitat agrària. Això vol dir també que alguna cosa s'està fent malament, que segur que hi ha algú que pujat sobre una moto fa més soroll del necessari i destrosses que no són ni ocasionals. La comissió de medi ambient serveix per controlar que no es faci cap competició en espais protegits, per exemple, cosa que en altres països.... A Austràlia, Suècia, Finlàndia...ho fan en parcs naturals! Qual ho vam comentar amb els organitzadors de les proves australianes van respondre que l'impacte de les motos no era res en comparació amb l'època de pluges.

Teniu alguna mesura prevista de control d'aquests que es passen?

Ara estem treballant per posar en marxa una targeta verda. Serà per la gent que vagi a la muntanya amb la moto, però per obtenir-la haurà de passar un exhaustiu examen sobre què, com i quan es pot fer. Així es podrà controlar si algú es passa. D'altra banda estem elaborant una xarxa de camins, que sigui coneguda pels de trial o de cros, perquè s'hi pugui passar. En part són una solució pels boscos.

Una solució?

Pel pas dels circuits es neteja el sotabosc, es desbrossen camins, molt importants pel pas de vehicles d'emergència... A més a més, en cas de dificultats dels bombers per arribar als incendis, alguns motoristes, que es coneixen bé la zona han arribat a portar bombers fins a llocs on els camions no poden arribar. De fet, si hem de parlar de destrosses, les ventades del mes passat van arrencar molt més arbres que els que vam treure per construir el Parcmotor.

Parlem del Parcmotor. Per fi inaugurat.

Hi ha hagut un retard força important, però ara ja tira endavant i això és el que compta. Ara funciona i de cara al futur tindrà moltes possibilitats.

Què hi ha exactament ara en funcionament?

Ara està funcionant l'escola de cotxes de conducció i pilotatge de motos, en les pistes fast i DC Racing. La pista gran està reservada cada dia, fins al juny, i si parlem de caps de setmana, el complet l'hem d'allargar fins al març del 2010. De fet avui em deien que l'Albert Cabestany està per aquí al voltant del Parcmotor, entrenant-se. El Parcmotor ja comença a ser un punt de referència, aquest cap de setmana passat estava ple. Però acabarà acollint tot tipus de disciplines.

Ja hi ha un Centre d'Alt Rendiment projectat

Sí, els pilots mundialistes ja estan adoptant el Parcmotor com a centre d'entrenament, però quan l'edifici estigui construït, hi haurà un centre amb monitors, professors, entrenadors, i es donarà sortida a les 4 especialitats de moto i a les principals pel que fa a cotxes. generarà molta riquesa. de fet està previst que sigui el centre d'entrenament dels equips de la Federació Catalana, la federació Espanyola i també la Internacional (de motociclisme). A banda dels que vinguin a entrenar-se hi haurà una vuitantena d'esportistes vivint aquí.

Fórmula 1 també?

El circuit està construït amb les mesures de seguretat internacionals, i s'ha creat perquè pugui acollir des de motos petites a una moto GP i cotxes fins als de Fórmula 1. En principi al maig la pista ha d'estar en perfectes condicions. Ara ja hem fet campionats de Catalunya i inferiors, i estem preparats pel que convingui. De fet hem arribat a un acord amb les nois de l'equip de Red Bull d'alta velocitat, uns 50 joves de la categoria pre-mundial, perquè el Parcmotor sigui també el seu Centre d'Alt Rendiment.

Ja hi cabreu?

Serà qüestió de quadrar els calendaris, però no hem d'oblidar que Catalunya és el país del món amb més campions, tenim unes 8.000 llicències i 7 campions del món són catalans. A Anglaterra o Alemanya, que sobrepassen les 100.000 llicències no en tenen cap. Algun cop que n'hem parlat amb el president de la federació de motociclisme de França, que tenen un campió i 70.000 llicències, i no se n'acaba de fer el càrrec, li dic que és cosa del clima.


2 Comentaris

C

Cristina

Vilanova del camí

25 de març 2009.09:10h

Respondre

M’ha servit per conèixer una mica més el món del motor. Gràcies! I sobre el tema de l’impacte, crec que la targeta verda serà una bona cosa. per altra banda, no són una pala... Llegir més excavadora,tenen dues rodes...ara, el que trobo una mica massa fort és que a Australia les competicions per espais naturals es facin en parcs naturals...tot i que tinguin poc impacte, potser no caldria no?
gràcies àngel per acostar-nos una mica més aquest món

t

toni lloret

25 de març 2009.08:08h

Respondre

I la ’gran minoria’ impacta el que no impacten els altres !.

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic