TORNAR

'La comarca de l’Anoia serà industrial o no serà'

Avui parlem amb Marc Castells, president del Consell Comarcal de l'Anoia||

Dimecres, 10 febrer 2010. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
Fa tot just tres mesos que Marc Castells (CIU) és president del Consell Comarcal de l’Anoia. En fa una valoració positiva, i avança que el projecte estrella de la legislatura serà el Campus del Motor de Castellolí. Diu que la comarca ha d’apostar fort per la indústria, que aquest és l’únic camí. I no es mostra preocupat per les repercussions que la llei de vegueries pot tenir sobre la configuració de l’Anoia: encara que hi hagi Penedès, cosa que des del Consell es demana de fa temps, la comarca continuarà tenint els 33 municipis.

Marc Castells

Dels tres mesos de president del Consell Comarcal, quina valoració en fas?

Satisfactòria, progressem adequadament. Ja teníem un pacte molt estable de govern entre CIU i ERC i estem molt satisfets de la col•laboració i la implicació de tots els consellers. Esperem que, a final de legislatura, puguem posar sobre la taula tots els projectes en què s’està treballant des del setembre del 2007.

Com per exemple? En quins àmbits us centreu?

Ens centrem en tres àmbits principals. Primer de tot, el suport als municipis petits de la comarca. I és que tenim una realitat molt clara: els municipis grans, pel seu dimensionament i pressupost, ja tenen una dinàmica molt autònoma. El Consell té molt més sentit en l’àmbit de la col·laboració amb els pobles més petits, que no tenen aquests recursos. Ens posem al costat d’aquests municipis, ajudant-los en les seves reclamacions cap a instàncies superiors, treballant molt directament amb els alcaldes i també a través de la mancomunació de serveis.

Després, estem apostant per les polítiques socials treballant molt amb assistència domiciliària, l’atenció a persones depenents, el transport adaptat, atenció a la infància... Són 1.800.000 euros que el Consell hi destina. I, a nivell d’educació, ens encarreguem del transport obligatori i no obligatori, i dels menjadors escolars: són gairebé 2.000.000 d’euros en ajudes a la gent que més ho necessita. Crec que, en política social, estem fent una bona feina.

I finalment?

L’últim és en el qual estem més esperançats; els dos primers són més de gestió, però en aquest darrer hi abocarem totes les nostres energies polítiques i personals. Es tracta de la promoció econòmica i el desenvolupament, sobretot pel tema estrella de la legislatura: el Campus Motor de Castellolí. Ara s’està acabant de redactar el projecte bàsic, i abans del 2010 esperem que estigui llest el projecte executiu, per començar les obres el 2011. Això ha de ser una realitat, un centre de tecnificació vinculat al món del motor i que donarà un alt valor afegit en una localització privilegiada, al costat del circuit, en un polígon que volem que es destini exclusivament a empreses del món del motor.

Et refereixes al polígon de Can Parera...

Sí, i seria un error i una equivocació si el polígon de Can Parera s’omplís d’empreses que no fossin d’aquest sector. El Consell, juntament amb l’Ajuntament de Castellolí, que cedeix els terrenys, fa una aposta ferma pel Campus Motor. Però això aniria coix si no captem empreses vinculades a aquest món vinguin aquí. Lluitarem fins a l’extenuació fins aconseguir-ho. Estem parlant amb Incasòl perquè des del Consell es puguin captar inversions per ocupar aquest sòl, i estarem radicalment en contra que es venguin aquests terrenys a empreses d’altres sectors, ja que hi ha prou parcel•les lliures en altres polígons. La lluita de la comarca és clara i inequívoca a convertir en clúster del motor la zona que hi ha al costat del Parc Motor.

I per a l’ocupació, què pot fer el Consell?

De manera pal·liativa i paral·lela a la recerca d’inversió estem promovent les polítiques actives d’ocupació que podem desenvolupar dins de la nostra capacitat. Estem liderant amb l’Ajuntament d’Igualada la segona fase de l’Anoia Activa, i estem molt contents amb els seus resultats. Però res d’això té sentit si no aconseguim empreses que vinguin aquí.

D’altra banda, cal tenir present que el futur no rau en donar subsidis, sinó en captar inversions. La comarca de l’Anoia serà industrial o no serà. No hi ha cap més futur, i quin no ho tingui clar s’equivoca de mig a mig. No podem ser una comarca de serveis perquè, a qui els donarem, si no hi ha indústria? Per tant hem de ser conscients que l’Anoia ha de ser industrial.

El turisme també pot ser una oportunitat?

Sí, i en aquest sentit destacaria la feina que està fent en Jordi Mercader. En l’àmbit del turisme, mirarem, conjuntament amb els companys de l’Alta Anoia, d’unificar les polítiques de turisme de la comarca. No té sentit que el Consell vagi en una direcció i el Consorci en una altra. Per tant, al costat de l’Alta Anoia, mirarem de crear el Consorci de Turisme de l’Anoia, que gestioni i unifiqui el turisme a la comarca, que pot ser també una font de riquesa complementaria als usos industrials que li volem donar.

En una comarca tan diversa, el Consell aconsegueix donar servei i arribar a tots els municipis? Com?

Respectant la idiosincràsia de tots els municipis, amb un respecte escrupolós per l’autonomia local. De fet, aquesta diversitat la contemplo com una riquesa del territori, és evident que hi ha zones on per exemple es pot explotar el turisme d’una maner i en altres llocs d’una altra. Per tant, la diversificació ens aporta més riquesa.

Quins són els punts forts de la comarca?

Primer de tot, la ubicació estratègica, al centre del país i ben comunicada. I també una cultura de base industrial molt important. Tenim una classe treballadora molt consistent i conscient, que ha viscut la indústria des de generacions, i això s’ha transmès a les estructures mentals. Hi ha gent molt conscienciada del que és anar a treballar en una fàbrica, fer torns, etc. Hi ha territoris que això no ho tenen i nosaltres sí. A més, ara hi ha mota gent a l’atur i és un actiu important per vendre-ho a les empreses interessades.

També hi deu haver punts febles...

En determinats casos, veig que des de la Generalitat no se’ns fa prou cas. Per exemple, fa tres mesos que tinc demanada una reunió amb el conseller de Medi Ambient, Francesc Baltasar, sobre el tema de la depuradora dels blanquers d’Igualada. I encara estic esperant. Trobo insòlit que un conseller, en els moments que corren i amb les dificultat que passa la indústria i sobretot a l’Anoia, i tenint en compte que la Generalitat diu que som una comarca deprimida, no vulgui escoltar el president del seu Consell Comarcal.

Com a president del Consell, què en penses del projecte de llei de vegueries?

Primer de tot, que no es pot aprovar la llei de vegueries sense consens polític i territorial. A més, no creiem que sigui el moment més encertat al final d’una legislatura. I, d’acord amb el que s’ha aprovat al Consell, pensem que no es pot aprovar un projecte de llei com aquest sense que hi hagi la vegueria del Penedès. És un demanda del Consell i de molts ajuntaments de la comarca, entre ells la capital, i que creiem que és inaudit que ara no es contempli. El president Montilla va dir que tots els àmbits de planificació tindrien una vegueria, i l’àmbit del Penedès està en tràmit. No es pot anar en contra del territori.

Des del Consell, hi direu la vostra?

Quan estigui a tràmit hi ha un període de compareixences públiques, i nosaltres explicarem el nostre posicionament. Per a les compareixences sobre l’àmbit del planificació del Penedès ja s’ha demanat.

Però pertànyer al Penedès no agrada a tota la comarca. Què passarà amb l’Anoia si això tira endavant?

Això de les vegueries no implica per res que la comarca es trenqui. Trobo molt correcte que certs municipis per la lògica geogràfica vulguin estar ubicats a la Catalunya Central, però això no implica que la comarca es desfaci. Ara mateix, per exemple, Masquefa depèn de l’hospital de Martorell, i en canvi els de Santa Coloma de Queralt, de fora de la comarca, vénen a l’hospital d’Igualada. Les vegueries no impliquen que els municipis no puguin anar a buscar i rebre els serveis on més els convingui. La comarca de l’Anoia com és lògic seguirà tenint 33 municipis i essent la que és.


10 Comentaris

E

Emili Castells

FACS Anoia

11 de febrer 2010.00:52h

Respondre

El Sr. Marc Castells ens explica propostes, accions i projectes de futur amb un cert positivisme, que amb la que esta caient s’agraeix. Penso que es el moment d’implicar-nos activament en els... Llegir més projectes comarcals, especialment aquells que siguin participatius i oberts on tothom que tingui quelcom a dir s’hi pugui sentir identificat. Exemple d’això es el Pla Estratègic de l’Anoia, promogut pel CESCA o el projecte de l’Alta Anoia que fa referència el Ricart Espelt i espero que la Taula Oberta de Turisme que proposa el Consell Comarcal de l’Anoia seguirà els mateixos criteris.

E

Ester Vich

Igualada

10 de febrer 2010.23:27h

Respondre

Diuen al Gremi de Blanquers que es van reunir amb el Conseller Baltasar gràcies a la diputada Marina Llansana.

R

Ricard Espelt

Copons

10 de febrer 2010.20:39h

Respondre

Hi ha un element, potser de difícil descripció, però que em sembla clau: l’esperit de comarca. La percepció de què podem fer coses plegats més enllà del nostre territori, amb il·lusió. Cal... Llegir més empoderar a la gent a creure en una realitat comuna. Amb esperit de creixement, de sumar, no de dividir. I com sempre he repetit, amb una capital disposada a liderar això.
Estic d’acord amb tu que a nivell de Turisme hem de treballar conjuntament. Segur que ho podrem fer. A l’Alta Anoia, com saps, estem desenvolupant un projecte innovador de promoció del territori i com vam fer des de l’inici estem disposats a ser l’embrió d’un projecte més ampli, pensant en la comarca.
Com ja hem anunciat des del nostre bloc fem una passa endavant i posem a disposició de la comarca el nostre projecte ( i desenvolupament) per treballar-lo i cercar recursos de forma conjunta.
Som-hi?

http://lateva.altaanoia.info/el-desenvolupament-de-la-teva-alta-anoia-a-labast-de-tota-la-comarca

A

Albert Rossell

Igualada

10 de febrer 2010.18:54h

Respondre

PD/: Vull afegir una cosa en relació amb la indústria. Per desgràcia no confio en què vinguin o es creen moltes grans empreses industrials. La mida de les indústries serà cada vegada més... Llegir més petites, faran cada vegada productes més específics i generaran molts menys llocs de treball que abans. Per què? Perquè sempre hi haurà un lloc al món on la mà d’obra sigui més barata i per tant hi sigui més barat produir.

A

Albert Rossell

Igualada

10 de febrer 2010.18:44h

Respondre

Erik,

En la meva modesta opinió, Igualada ha de ser una ciutat de serveis que els presti a una comarca (l’Anoia) on hi hagi indústria. A qui s’ha de prestar serveis? A les persones, a la resta... Llegir més d’empreses de serveis d’IGD i a les (malauradament) poques indústries que queden a la ciutat i les empreses dels municipis del voltant (majoritariament indústries, perquè són els municipis del voltant els que tenen sòl). I òbviament, les empreses de serveis han d’obrir-se mercat a la resta de Catalunya i a la resta del món. Almenys així ho veig jo. Diga’m utòpic.

j

josep

igualada

10 de febrer 2010.16:02h

Respondre

M’agradaria dir-li al senyor castells que la comarca serà el que la seva gent sigui capaç de fer o de ser. Aquests plantejaments visionaris de que ”la comarca serà industrial o no serà”, o... Llegir més ”serà logística o no serà” com va dir algun altre visionari o serà el que el polític de torn vulgui enfatitzar en un moment concret o no serà, són desequilibrats, poc rigorosos i en part mentiders. Si la següent generació d’anoiencs resulta destacar en cinematogràfia i moda, la comarca podrà tenyir-se d’aquest color. I si els metges de l’hospital aconsegueixen les unitats més innovadores en cirurgia potser podrem ser un pol mèdic rellevant. O és que hem de conformar-nos en reduir el nostre univers de futur a l’interès del polític de torn de magnificar les seves idees amb frases de manual per vendre. La manca de fonament de l’argument del senyor castells és que espera que la industria, i la del motor que diu que ara és prioritària, ha de venir de fora. Cert, que no s’ha d’oblidar el que pot venir de fora i ser receptius però una aposta de futur tan radical com explicita el senyor castells ha de tenir la component major en els habitants de la zona i les seves capacitats i no en el seu desig o la seva il·lusió econòmica projectada des d’un despatx. Fins que no ens parlin de futuribles que depenguin principalment del que podem fer i desenvolupar la gent d’aquí pensaré que no toquen de peus a terra i que no són els polítics i les solucions que necessitem. Si som on som és perquè tenim el que tenim, entre altres coses polítics amb un discurs tant poc trabat com el avui dibuixa el senyor castell.

e

eRIC

igualada

10 de febrer 2010.12:40h

Respondre

Albert, serveis a qui ? A una població d’un 20 % d’atur i d’aquí no molt d’un 25% (o més) ? Volem una ciutat dormitori ? Visca la visió de futur.

J

Jordi Ferrer

10 de febrer 2010.12:18h

Respondre

Estic d’acord amb el Marc. La industria es la base que permet fer créixer tots els serveis auxiliars.

En canvi, no em queda gaire clar que passarà amb les comarques si al final les vegueries... Llegir més s’arriben a crear algun dia. Pel que he llegit els Consells Comarcals perdran competències que es passaran als consells de vegueries.

L

Lidia Martinez

Igualada

10 de febrer 2010.10:37h

Respondre

El tèxtil ha mort i ara l’Entesa i PP tancaran les adoberies que queden.

A

Albert Rossell

Igualada

10 de febrer 2010.10:32h

Respondre

Igualada serà una ciutat que doni serveis, o no serà.

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic