TORNAR

Darrere la màgia de la Cavalcada

Avui parlem amb la Comissió de Reis d'Igualada||

Dimarts, 30 desembre 2008. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
La Cavalcada dels Reis d'Igualada és la segona cavalcada més antiga del país, després de la d'Alcoi, va començar a celebrar-se com a tal el 1895 i tot i les interrupcions durant la II República i la guerra del 1936-39, l'esperit de tradició s'ha mantingut. Des de fa gairebé 5 anys, les noies tenen cada vegada més presència a la festa i les patgesses arriben aquest any al 20%. La Comissió, que s'encarrega de la festa des dels seus inicis, ha funcionat sempre al marge de l'ajuntament, comptant això sí amb el seu suport i el dels centenars de voluntaris que hi participen, i va ser l'any 1999 quan es van constituir com a Fundació Privada.

Els paquets

Patges als camions - foto AM.Zenón

Carrossa del rei Baltasar - Foto A.Moreno

Imatges antigues

La Comissió, sempre ha semblat un secret

No és cap secret, és una fundació, privada però sense ànim de lucre, però sí que l'acompanya un cert misteri. Som una cinquantena, i cadascú té una tasca assignada. Des de revisar les carrosses, contactar amb la policia pel tall de carrers, el control de les inscripcions, els obsequis pels que van a donar la carta, l'auca, l'organització dels patges dels dies 28 i els del dia 1, aquest dia és el més complicat perquè tothom surt, la majoria, vénen sense dormir... Ens comencem a reunir a l'octubre, i ens anem trobant fins el 15 de gener, que fem una valoració de com ha anat.

I els reis?

Això sí que és un secret, fins i tot per la mateixa comissió. Des que hi ha carrosses, que no es pot repetir, es pot ser rei una sola vegada, i no ho tries, t'escullen. El president de la comissió i un altre membre, escullen cada anys els tres reis, i la resta de la Comissió no ho sabem fins el matex dia 5. De fet, el secret es manté per tota la ciutat, als escollits se'ls avisa dos o tres dies abans, i mantenen el secreta, els demanen que no ho expliquin ni a la família. És la tradició. I són ells els que paguen els caramels de les carrosses...

Caramels sense gluten, va dir el Patge Faruk

Sí, i les monedes de xocolata també son aptes per a celíacs.

Quants patges surten aquest any?

580, dels anys que tenim més gent. D'aquests, més d'un centenar són noies, i és que cada any són més les que s'animen. A més a més aquest any comptem amb més de 100 patges petits pels jeeps. Són de les millors xifres que hem tingut mai. A més a més arribem als 27 camions, i hi haurà més de 40 jeeps. Pel que fa a voluntaris la veritat és que estem molt contents.

Aquest diumenge s'han vist alguns vestits nous....

Sí, des de la comissió n'hem fet més, 80 més. En total ara en tenim 175. S'havien de renovar, alguns eren molt vells, no tant perquè estiguessin massa fets malbé sinó per renovar també la imatge.

Ja s'han acceptat les noies?

Totalment, al principi, al primer any va venir de nou, més aviat les formes amb què es va donar a conèixer el tema, que no pas l'entrada en sí, potser tal i com es va fer no va ser la millor manera. De fet, les noies normalment ho fan millor que els nois, tenen una relació més àgil, més afable i més didàctica, dels veterans. Sovint els nois joves no saben què dir, en canvi les noies ho fan molt bé, i ho sabem.

Corre la veu que no hi ha massa acord amb el vestuari...

Per nois i noies? La veritat és que no se n'ha parlat, el que sí que es demana és que portin passamuntanyes, per les cabelleres rosses o llargues, per conservar a imatge, la silueta de patge.

Però no deixen de ser noies, quan parlen bé que es coneix.

Si.

També hi ha hagut polèmica amb les carrosses, no van agradar a tothom...

Es que les que teníem fins l'any 2004 eren maques, sobretot la del rei negre. Però sempre s'han fet canvis, és una festa centenària. Des de l'origen l'any 1898 i fins al 1961, els Reis arribaven muntats en cavalls. Va ser el 1962, en què els Reis van arribar a Igualada en carrosses costejades majoritàriament per aportacions particulars, el disseny era d'Antoni Moncunill, i van durar fins a finals dels anys 70. Entre el 1979 i el 1984 es van renovar i el darrer canvi ha estat el 2004, amb el concurs organitzat per la comissió i on va guanyar el disseny de Joaquim Budesca. Representen el sol (rei blanc), planetes (rei ros) i la lluna (rei negre), però hem de tenir en compte que els Tres Reis eren astròlegs.

I si plou el dia 5?

No ha plogut mai, una vegada va nevar, però ploure... de fet, no està previst, com que en el centenar d'anys que s'ha fet, no s'ha suspès mai.... De fet aquest diumenge, amb l'arribada del Patge Faruk, el temps ens va donar una treva. No, no plourà.


16 Comentaris

S

Susana

Igualada

7 de gener 2009.10:54h

Respondre

Aina, estic d’acord amb tu que potser no caldria anar a veure els nens que tens a l’esplai, dir-los pel nom i amb el mateix tracte i to que normalment et dirigeixes a ells. Però crec que sí que... Llegir més ajudaria que, entre d’altres coses, s’amaguéssin el cabell... si a més miréssin de parlar amb més autoritat i amb un ritme més pausat, com més magestuós... no sé si m’explico. La mirada és inevitable, però amagar la melena no costa gaire!

A

Aina

Igualada

7 de gener 2009.10:36h

Respondre

Enhorabona a tothom, comissió i voluntaris per la feina feta. D’altra banda no estic d’acord amb la Susana. Els nens reconeixen a la gent per la veu i la mirada més que pels cabells, trobo que... Llegir més és tenir poca vista anar a veure nanos que tens a l’esplai...s’ha d’anar amb compte!

S

Susana

Igualada

7 de gener 2009.10:20h

Respondre

Felicitats a la comissió per la feina ben feta!! L’únic comentari que tinc va dirigit al les patgeses i patges que porten el cabell sense recollir... tinc fills i aquest any han reconegut a dues... Llegir més patgesses que molt amables van venir a dir-los coses, una el dia 28 i l’altre el dia 5, ja que els coneixien dels esplais. Les dues portaven el cabell sense recollir... crec que només que s’amaguéssin els cabells es podria evitar, ja que és un tret molt característic de cadascú i pista fàcil pels nens.

A

Aina

Igualada

4 de gener 2009.21:13h

Respondre

Estic d’acord amb l’Antoni, la polèmic queda ja al marge, ara totes i tots hi som benvinguts. És la millor festa que tenim i ens n’hem de sentir orgullosos. Quan a vegades ho explico a algú... Llegir més de fora, que no ho coneix, primer que em costa que ho entenguin, i segon, que només parlar-ne m’emociono. Espero que demà els carrers estiguin tan o més pllens com de costum.
Bona cavalcada a tothom!

A

Antoni M.

Igualada

4 de gener 2009.20:22h

Respondre

No tornem a les polèmiques innecessàries. La nostra festa dels Reis és molt bonica i entranyable. Jo que, ja soc bastant gran, no deixo mai d’anar a veure-la. Si no ho fes em semblaria que... Llegir més m’ha faltat alguna cosa per a celebrar les Festes de Nadal com cal. Es una festa de la qua la nostra ciutat se’n pot sentir ben orgullosa. I els igualadins n’hem de ser els primers a fer-ne l’elogi on sigui.
Antoni M.
Igualada

R

Roser

Igualada

1 de gener 2009.12:18h

Respondre

M’agraden les carrosses i que representin el sol, els planetes i la lluna. no en tenia ni idea.

R

Ramon M.B.

Igualada

1 de gener 2009.09:54h

Respondre

M’ha agradat llegir aquesta entrevista. Molt pedagògica i m’ha agradat saber el punt de vista de la Comissió, que fins avui jo tenia equivocada. Endavant Comissió que feu molt bona feina!

j

joel

IGUALADA

31 de desembre 2008.20:36h

Respondre

m.c.a., no caiguis en aquesta provocació d’algú que sembla molt desinformat i resentit.
Jo estic encantat amb la participació de noies i crec que el procès, que vaig seguir molt d’aprop amb... Llegir més la meva companya, es va fer molt bé, sinó s’hagues fet d’aquesta manera penso que encara no hi haurien noies.
Pere, no desacreditis a algú que va fer que la nostra festa mes estimada, fos molt mes justia i partitipativa.
Igualada de vegades oblida certes coses, però jo crec que aquells fets
van fer història.

m

m.c.a.

IGUALADA

31 de desembre 2008.19:13h

Respondre

Continua estant mal informat.
I si més no aquesta dona, va fer possible que nosaltres en fecim moltes de cases.
I pel que fa a que el que col.labora, col.labora sempre, potser que no hi cabrien.

p

pere

igualada

31 de desembre 2008.17:42h

Respondre

La DONA VALENTA, ella sí, em sembla que no va anar per gaires ”CASES”. D’altres, demano perdó, n’estava lleugerament mal informat.
Però el que queda clar és que qui col.labora... Llegir més desinteressadament ho fa sempre, i es veu any rera any: qui no val o no vol es caça molt ràpid.

m

m.c.a.

igualada

31 de desembre 2008.11:18h

Respondre

Estic totalment d’acord amb el comentari d’en Josep P. jo també felicito el canvi de discurs, que per experiència pròpia ser que fa uns anys no era així. Enhorabona i endavant amb la nostra... Llegir més millors festa.
En canvi no puc deixar passar per alt el comentari d’en Pere. Les opinions són totes respectables, però les mentides són intolerables.
Vaig sumar-me al Col.lectiu pro-patgesses quan és va formar i puc assegurar que al igual que els nois, hi han noies que nomes van surtir un any o dos, però tant jo com d’altres companyes/amigues meves hem surtit cada any, hem anat a carregar camions, hem portat paquets i alguna fins i tot ha pujat alguna escala de la Rambla. Per tant Pere, de protagonisme res de res hem treballat i ens hem sumat a la Festa con qualsevol altre, o inclús més.
Trobo que és un comentari lamentable, en un moment en que ja semblava tot normalitzat.
I també penso que malgrat les coses han canviat molt, i me’n alegro, sense aquell primer pas d’una DONA VALENTA i unes quantes que la varem seguir, no estic tan convençuda que avui hi haguessin noies a la Cavalcada.
Bon dia de Reis per a tothom!

G

Gaspar

Odena

30 de desembre 2008.19:30h

Respondre

Es la festa mes important i multitudinaria de la conca. I es fa a base de voluntaris i s´autofinancía. La subvenció del Ajuntament es sencillament ridícula per no dir un altre paraula. Es... Llegir més maravellós veure com tot-hom hi col.labora de manera desinteresada i any rera any es fa el miracle ecónomic. Felicitats i endevant! Comissió.

j

josep m.

igualada

30 de desembre 2008.17:21h

Respondre

Es una interessant entrevista i un bon servei periodístic. Ajuda a coneixer una mica més, des de dins, la millor festa de la ciutat. Ka trasnparència és bona per tothom.

p

pere

igualada

30 de desembre 2008.10:41h

Respondre

El tema de les patgesses (o noies patge) segurament no es va fer de la millor manera. Tot i així, calia aquell desagradable espectacle d’una gent que un cop se’ls hi permeté no han sortit mai... Llegir més per la cavalcada ni a repartir els regals ? Tantes ganes en tenien ? A vegades és millor no buscar tan protagonisme i, alhora de la veritat, treballar com ho fa gairebé tothom: on queda demostrat que quasi tothom és vàlid.
Bon article i seguiu informant.

p

pere

igualada

30 de desembre 2008.10:32h

Respondre

El fucionament al marge de l’ajuntament és clau, ja hi van haver intents (oi Jordi), però per sort és així (més val no pensar com hauríem acabat). Felicitats i endavant.

J

Josep P.

30 de desembre 2008.09:21h

Respondre

Ueeeeeeeei! Felicitats comissió! M’agrada molt aquest canvi de discurs! Les noies tenen tot el dret a fer de patge! Tenim la millor festa de Reis de Catalunya!

(ah, i benvinguts, patgets q... Llegir més acompanyeu en Faruk!)

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic