TORNAR

"Em preocupa que la Festa Major no sigui la festa de tothom"

Avui parlem amb Joan Valentí, actor||

Dimecres, 27 agost 2014. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
L’actor Joan Valentí és l’aventurer de la família del Club Super 3. Interpreta el Pau, un explorador que des del 2006 té la cara de l’actor igualadí. En paral·lel al Super 3, Valentí ha tirat endavant produccions teatrals pròpies, com La Butaca. De fet, ell aquests dies és el mosso d’esquadra del Teatre de l’Aurora amb la comèdia sobre el 1714 que s’ha estrenat en el marc de la Festa Major. Amb el Joan parlem de teatre, cultura i de la Festa Major de la capital de l’Anoia.

Joan Valentí en l'obra que representa al Teatre de l'Aurora

Joan Valentí

Què és La Butaca?

A La Butaca expliquem els fets del 1714 amb tocs d’humor. És una obra molt documentada, de fet, no hi ha res inventat. Però a l’obra hi afegim la nostra imaginació i busquem el joc amb les paraules i els equívocs del canvi d’època.

L’espectador es trobarà un mosso d’esquadra que viatja al 1700, coneix la Barcelona d’aquells anys i parla amb Rafael Casanova. El que ens ha dit el públic és que és una comèdia divertida i, alhora, una lliçó d’història.

El Tricentenari dóna per molt...

Crec que sí, em sembla interessant recuperar la història. De fet, són uns fets que desconeixíem i que, a partir de novel•les com Victus o l’espai del Born, hem anat recuperant. Em sembla interessant reflexionar al voltant del fet que el món del 1700 té moltes semblances amb l’actual: una Barcelona oberta al món, amb moltes cultures, menjars, músiques...

Fins ara, s’havien fet exposicions o musicals, però pel que fa als espectacles en clau d’humor no se n’han fet, sobretot amb la idea de la humanització dels personatges i de fer-los entrar en les contradiccions de qualsevol humà. S’havia fet un espectacle dramàtic, com l’Auca del Born, i el que s’hi aproparia més és l’acció teatral del Xavier Boada i l’Òscar Intente.

És una obra per a tots els públics?

Sí, de fet ho hem comprovat i està agradant. Són prop de 65 minuts i l’obra té un punt divulgador interessant, perquè parlem de la història de Catalunya d’una manera divertida, i crec que pot enganxar.

Treballes en altres projectes teatrals?

Per ara em concentro en aquest. La idea és rodar La Butaca per Catalunya i anar en actes vinculats a l’11 setembre, en festes majors, etc. Les properes funcions que tenim són a Montblanc, Capellades, Girona...

I al Super 3? T’hi seguirem veient?

Sí, tornem a engegar amb energia perquè estem preparant una Festa dels Súpers encara més gran que les passades. Serà el 25 i 26 d’octubre i crec que ens esperen uns mesos intensos amb la família del Super 3!

Com hem de reaccionar davant del 21% IVA en les manifestacions culturals?

Aquest 21% és un desastre perquè la gent té al cap que el teatre és car. És una bestiesa perquè tu pots comprar el text de Hamlet i tindrà un iva reduït i, en canvi, si te’l representen serà amb un 21%. En tots els sectors em sembla que és un drama, però en el món del teatre hi ha molt d’atur, i aquest 21% encara l’augmenta més. Molts actors intentem autoproduir espectacles, però també està fent molt de mal perquè s’encareix tot i és complicat poder viure així.

Sens dubte, t’adones que la cultura no els interessa per res.

Vas ser un dels precursors del Teatre de l’Aurora. Com està el teatre avui malgrat aquest 21%?

Vaig estar 11 anys a l’Aurora treballant per amor a l’art i vaig haver-me de desenganxar perquè havia de fer altres coses a nivell professional. Però ara m’hi he tornat a enganxar amb Olor de gas i ara amb La Butaca. L’Aurora és un teatre que s’ha professionalitzat, que no té res a envejar amb teatres de Barcelona. compta amb un equip de professionals fantàstic, i s’ha convertit en un teatre referent com pot ser-ho la Sala Planeta, de Girona. De fet, l’Aurora i la Sala Planeta són els dos teatres de petit format de Catalunya on, segons opinen molts actors, et sents més ben tractat a nivell professional.

L’Aurora és un teatre amb una calidesa bestial, és una sala petita però té màgia.

Anem del teatre a la festa. Fa uns anys l’Ajuntament va apostar per una gestió privada de la Festa Major i des d’Eclipsi, la vau organitzar. Però ara, des de fa uns anys, s’aposta per una Festa Major de gestió pública. Com valores les festes d’Igualada dels últims anys?

No l’he seguida prou per poder-ho valorar però tinc la sensació que cadascú tiba per una banda. Qui més plora és qui té més protagonisme i qui decideix què es fa amb la festa. No hi ha una idea clara de quin model ha de seguir la Festa Major, falta marcar una estructura. Hi ha persones que es fan seva la festa i dicten com han de ser i s’han de fer les coses, i em preocupa que això faci que no sigui la Festa Major de tots.

Et refereixes als models de la Coll@nada i l’Ajuntament?

Jo separo els actes divertits i enginyosos de la Coll@nada amb el que és el “botellón” encobert de les barraques. S’organitzen uns “botellons” encoberts perquè els joves puguin beure durant uns dies sota l’auspici de l’Ajuntament d’Igualada. A més, no només és trist el tema de la beguda sinó també com queda l’espai on s’ha produït la festa nocturna. Crec que són cicles i espero que vagi a menys en els propers anys, perquè a Igualada les barraques van arribar perquè era el que estava funcionant en altres ciutats catalanes.

Des d’Eclipsi sempre vam mirar de cuidar molt els seguicis i el protocol de les sortides a les cercaviles. Fèiem l’homenatge al Sant, però mai preteníem treure un Sant de plata de no sé quants milers d’euros i fer-ne veneració. El que vull dir amb això és que en ple segle XXI, em preocupa que una gent jove promogui treure al carrer una imatge d’un Sant. Jo quan era jove em disfressava de Sant Bartomeu a la plaça i en fèiem un musical. Amb Eclipsi la voluntat era que la gent participés a la Festa Major. Això s’ha aconseguit, és cert, però s’ha de reflexionar al voltant del criteri que s’utilitzi, perquè sigui la festa de tothom, no només d’aquells que aconsegueixen imposar el seu criteri pel lluïment propi.

I què en fem, del Sant?

Em sembla molt reaccionari que en un país laic la gent vegi passar el Sant i no digui res, i no entenc com uns determinats joves s’hagin atrevit a fer el que ni l’església es va atrevir a fer: treure el Sant al carrer.

Puc entendre que a Santa Tecla o a Sant Fèlix, que són ciutats amb la tradició del Sant arrelada, ho facin, però muntar la veneració en ple segle XXI no em sembla que tingui cap sentit.

Cora Muntané Morera


19 Comentaris

R

Rosa

Igualada

2 de setembre 2014.16:32h

Respondre

Va sortir molt cara la Festa Major en temps d’Eclipsi. Ara hi ha molt voluntariat i això és bo.

C

Carles

Igualada

29 d'agost 2014.15:17h

Respondre

Això de recuperar una festa com proposen alguns és com voler recuperar un estat, però en el cas de l’estat, aquest no ha existit mai com a tal.

p

pro

Igualada

29 d'agost 2014.13:09h

Respondre

Alberto estic d´acord amb tu, la festa major es una autentic fastic, esta politizada, jo que sóc d´aqui de sempre ja ha arribat el moment que no hi vaig , no m´agrada, no ser que pinta una... Llegir més estelada presidint la plaça del ajuntament, es una bandera que no representa a tothom, pero esclar ara es la moda, fa fastic, no s´hauria de permetre, tothom no sóm separatistas i no pensem igual, i no entenc que hi hagi d´haver cartells representant a la festa major amb estel.lades, que no que aixó n està be.
En resum prefereixo anar a la festa major de Montbui que no hi han aquestes històries simplement la gent balla, s´ho pasa be i prou la política es deixa aparcada.
Fa fastic i al igual que jo hi ha molta gent que ho pensa.

R

Raphanus brassica

Igualada

29 d'agost 2014.11:44h

Respondre

Crec que amb tots els encerts que hi ha hagut els últims anys (sobretot amb l’arribada de la coll@nada) seria el moment de pensar amb un model propi i no voler imitar o recrear... Llegir més processons/cercaviles que s’han mantingut a altres llocs o que es feien a Igualada el 1873 (com que és un nombre primer ningú no el podrà dividir). És una oportunitat per a la imaginació, la integració i potser crear una nova tradició (sí, sembla mentida però les tradicions apareixen i desapareixen -o es transformen). En concret, per què no aprofitem més la diversitat que hi ha a igualada i també incloem més els barris?

f

francisqueta

igualada

28 d'agost 2014.22:06h

Respondre

Crec que l’opinió del Joan Valentí sobre el tema del sant és molt encertada, així com el problema de les barraques, on menors compren i venen alcohol sense cap tipus de control. Això ho trobo... Llegir més incomprensible. Com que és festa major, nois i noies de quinze anys poden beure tant com vulguin? No ho entenc!

S

Sant Pancraç

EL vaticà

27 d'agost 2014.21:49h

Respondre

Jo crec que manca equilibri. M’agrada la festa major, m’agraden els actes de la collonada, i també estic d’acord a recuperar algunes tradicions, res a dir.

No m’agrada pero que tot el que... Llegir més NO sigui tradicional del segle XIV o l’any que li vingui de gust a algú en concret, no hi tingui cabuda a la festa o en certs actes. Ja no nomès això, sinó que si no compleixes uns estàndards bàsics que s’ajustin a certa cercavila i/o acte, reps crítiques i fins i tot se t’acusi de ”banalitzar” certes tradicions.

Per la resta com ja dic, es d’agrair a la collonada el seu esforç per intentar fer una festa major popular i a qui no li agradi nomès cal que proposi algun acte a la comissió de festa major.

A títol personal, trobo que aquesta festa major ha estat bastant fluixa en alguns sentits.

i

igualadí

27 d'agost 2014.21:39h

Respondre

Fa 10 anys la majoria de jovent (i no tan joves: en molts actes de la Coll@nada hi participa gent de moltes edats) marxaven a fora per la Festa Major, ara no.
Fa 10 anys els igualadins havíem de... Llegir més pagar un despeses (a vegades no explicades) a l’empresa privada que gestionava la festa, ara no.

Visca la Festa Major !

l

leningrado

27 d'agost 2014.20:13h

Respondre

Personalment crec què el tema barraques es preocupant. Si això es alternatiu o popular que no em demanin col·laboració.

J

JSC

Igualada DF

27 d'agost 2014.18:24h

Respondre

Felicitats a tots pel to del debat: polèmica i diverses opinions, però amb arguments, educació i fins i tot sentit de l’humor. Així dona gust!

a

albert

27 d'agost 2014.17:33h

Respondre

un 10 al comentari de Sant Bartomeu!!

S

Sant Bartomeu

Igualada

27 d'agost 2014.17:04h

Respondre

Estimats igualadins! Us estimo a tots, sigueu tècnics de l’Ajuntament, sigueu de l’Eclipsi, de la FESTHI, de sota les faldilles o sigueu amants del beure i la festa de barraques.

Dit això,... Llegir més crec que no n’hi ha per tant que em veieu un dia l’any, total, ves que algun dia aquests trabucaires tan joiosos no se’ls torci el trabuc i m’esberlin el cap! A més, de tota aquella jovenalla que m’acompanya només un parell vénen a missa... Crec que són més ateus que les somiadores del casal!!

I una altra cosa: no us esbatusseu, que la festa és bonica i no només la decideixen els tècnics de l’Ajuntament, també hi ha gent que hi entén que proposa noves i antigues tradicions (que són d’una bellesa incontestable), també hi ha les nombrosos colles i assemblees de la Coll@nada i les entitats que organitzen els seus actes.
Participeu i féu participar: la Festa Major serà de tots si així ho voleu, només cal que uns i altres no sigueu tancats de mires i accepteu que fa 10-12 anys aquesta festa era una mica pobre i que ara comença ha fer goig de veritat.

Visca Igualada! Visca la Festa Major! I Visca jo!!


(...Clara font mai estroncada lo lo lo lo lo lo...)


pd: m’he informat amb companys Sants meus de viles i pobles del país i m’han dit que durant anys ells també van ser oblidats però que els van tornar a treure a passejar ja fa unes poques dècades, igual que molts balls folklòrics! O sigui que igualadins, no volgueu ser diferents per no recuperar el que havíem perdut, sigueu diferents per tenir una festa pròpia, decent i participativa!

a

albert

27 d'agost 2014.16:56h

Respondre

Estic en desacord amb el Joan, jo em sento la Festa Major molt més propera -més popular, més ”de tots”- ara que 10 anys enrere. I no formo part de La Collonada o la Festhi, pero veig que... Llegir més aquestes i altres entitats han aconseguit implicar moltíssimes més persones en l’organització de la festa major que no una empresa privada.

Respecte el tema del Sant al carrer, i sense ser catòlic practicant, els recordo que les festes es fan el dia 24 d’agost en honor a st Bartomeu, si no fos per això les podríem celebrar qualsevol altre dia de l’any. Per tant, el sant senzillament recorda que es fan les festes per alguna cosa, i això no em sembla malament.

Tinguem la festa en pau :)

J

Jordi

Baltimore

27 d'agost 2014.16:46h

Respondre

Personalment em sento incòmode amb tot el que faci tuf de sants i de religió, tot i així respecto que passegin el què vulguin els que vulguin fer-ho, sempre i quan no em demanin que ho senti com... Llegir més a meu.

Al meu entendre el què NO cal es recuperar tradicions(?) perquè sí. O no estariem la majoria d’acord que els toros són tradicionals però arcaics i fóra de lloc al segle 21?

Potser el què caldria és entendre (o saber -jo no en tinc ni idea) per què la tradició del sant es va trencar o perdre. Va ser per voluntat o per desídia? Va ser un fet puntual o una evolució? I a partir d’aquí veure què cal per posar-les al dia, sense dogmes ni imposicions.

m

membre duna colla

27 d'agost 2014.14:00h

Respondre

Totalment d’acord amb el Joan, enguany vaig participar a la processó i no em va agradar gens la passejada del sant, les autoritats i el penó. Els balls dels elements festius si. Tant la imatgeria... Llegir més com els balls de les diferents colles cada any posen el llistó més alt i crec que la població en gaudeix molt.
Potser cal replantejar seriosament si els igualadins volen una processó o podem fer el model igualadi. Ara mateix dona la sensació que imitem aquelles poblacions en les que la tradició del sant no s’ha trencat.

J

Joan

Igualada

27 d'agost 2014.13:47h

Respondre

La festa abans sí que era la de tots: estava en mans privades i bona part del jovent la sentia aliena. Per no parlar del respecte al seguici amb la incorporació d’un cavall articulat que tant... Llegir més d’arrelament ha tingut. Tot molt ben resumit en: ’Amb Eclipsi la voluntat era que la gent participés de la Festa Major’

C

Cesar

08700

27 d'agost 2014.12:09h

Respondre

Estic totalment d’acord amb tu Cesc,es mes ja podem proposar una consulta i unes votacions a veure si guanya la majoria i l’any vinent ja es pot dur a terme.
Salut

C

Cesc

Igualada

27 d'agost 2014.11:49h

Respondre

Jo proposo fer un circ romà per la pròxima Festa Major i posar-hi tota la gent que encenen i mantenen la flama de la polèmica any rere any (pesats). I que s’hi esbatussin o molt millor que... Llegir més s’aniquilin mútuament. Serà divertit (no apte per a cors febles) i bo per la ciutat.

Ara bé, quedarem quatre gats a la ciutat.

i

igualadí/igualadina

27 d'agost 2014.10:52h

Respondre

Molt bona entrevista Cora. I molt d’acord amb tu Joan Valentí.

Em decepciona profundament que uns quants joves (uns quants menors d’edat i uns altres ja bastant crescudets) capitanejats per un... Llegir més senyor X (aquest és dels crescudets) vulguin fer de la festa major d’Igualada un manat d’actes ”tradicionals”. És molt bonic conservar les tradicions, però si un dia es van perdre potser va ser per alguna cosa i intentar recuperar-les em sembla molt bé, però amb una mica de sentit comú, si us plau. I sempre pensant en quina ciutat ens trobem i en quin moment vivim. Que permetin passejar el sant en ple 2014... et deixa sense paraules.
Només espero que l’Ajuntament i les persones que decideixen les actes de cada festa major tinguin els ”pebrots” de dir-li a aquest que plora, que no.

Per cert, firmo anònimament perquè intueixo que el seguici del senyor X sortirà en defensa del senyor X i atacant a la meva persona/anonimat.

A

Alberto

Igualada

27 d'agost 2014.07:40h

Respondre

Sóc Igualadí i aquesta festa major no és la meva. Estic fart d’actes polititzats i amb banderes que no ens representen a tots. Des del pregó fins el final de la festa, la majoria d’actes... Llegir més estan polititzats i s’aprofiten per difondre els ideals d’una part dels catalans.

És la festa d’alguns. Potser dels que són més, però no és la festa de tots.

I no parlem del tema de les barraques ... Uf !!

Per altra part, he quedat atònit amb la permisivitat que des de l’ajuntament, la policia municipal i una part dels igualadins es té amb els tot manta. Jo tinc negoci i aquestes persones venen productes que fan la competència ( desleial ? ) als que venc jo. Han pagat els seus impostos com jo per poder vendre ?? Estem segurs que els seus productes no són falsificacions ?? Paguen els seus autònoms per poder treballar com faig jo ?? Tenen fulls de reclamació com els que m’obliguen a tenir a mi ?? L’únic que és ven cert és que han estat tots els dies de la festa major, com a mínim a la zona de les atraccions, i ningú ha fet res. Ara, això si, deixa el cotxe mal aparcat 5 minuts i veuràs què passa.

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic