//Plugins sense CDN ?>

Com has arribat a la conclusió que hi podria haver un amfiteatre sota de l’Església de Santa Maria del Mar?
Va ser mentre estudiava el tema que realment m’interessa i m’apassiona i que és subjecte de la meva Tesi, les esglésies tardoantigues (aquelles anteriors a l’arribada dels musulmans). Estava treballant en l’església de Santa Eulàlia de Barcelona, una església del S.VI o VII i que és la precedent a Santa Maria del Mar quan vaig començar a trobar indicis d’un possible amfiteatre.
Quins indicis?
En primer lloc el nom. Aquell lloc a l’edat mitjana es deia ‘Santa Maria de les Arenes’, la llegenda diu que el nom s’explica perquè l’eslgésia es trobava a prop del mar i de la sorra de la platja, però això no té gaire sentit, perquè les esglésies es construïen en llocs sòlids.
A més a més, en unes excavacions fetes per Marià Ribas es van trobar tombes tardoantigues amb arenes aportades, un fet gens natural ja que a l’hora d’excavar tombes el més natural és fer-ho en la superfície que ja hi ha.
Amb això ja es pot sustentar una hipòtesi?
Tot anava prenent forma, en realitat em sento com un detectiu que té tot de pistes per resoldre un cas però que no té un cadàver. La realitat és que tot anava prenent sentit, França i a Itàlia estan plenes d’esglésies cristianes dins d’antics amfiteatres amb els noms dels sants corresponents acompanyat de ‘de les arenes’
A més a més, si mirem amb un mapa aeri la forma de la zona de Santa Maria del Mar veiem una circularitat que respon perfectament a l’urbanisme que envoltava els amfiteatres. El carrer de l’argenteria, per exemple, és una via romana documentada des d’època de l’emperador August, que surt d’una de les antigues portes de la ciutat i casualment mor a Santa Maria del Mar; amb la meva hipòtesis la raó de ser d’aquesta via pren sentit., amb la meva hipòtesis la raó de ser d’aquesta via pren sentit.
També s’ha de tenir en compte que Barcelona era una colònia Romana, un centre administratiu molt potent, i que havia d’oferir serveis: muralles, aqüeductes, termes....-tal com ja està documentat- però... què menys que un amfiteatre! A Barcelona també volien pa i circ! .
Com ha rebut la comunitat científica la teva aportació?
En general, aquesta hipòtesi ha despertat passions. Hi ha hagut molt d’interès en el concepte d’un amfiteatre a Barcelona ja que s’havia arribat a la conclusió que no n’hi havia però hi ha hagut dos acadèmics de prestigi que en sentir la paraula ‘amfiteatre’ lligada a Barcelona han dit ‘no, no i no’. Deu ser cosa amb la naturalesa humana que que tendeix a negar allò que no es capaç de veure o imaginar.
I ara quin serà el proper pas?
Doncs jo em seguiré dedicant al que realment m’ocupa, les esglésies tardoantigues, el final del meu article, que sortirà publicat en la revista ‘Arqueologia de Ponent’ explico que jo deixo aquest treball sobre la taula perquè els experts en amfiteatres en facin el que vulguin, que segueixin investigant si volen. Jo m’he trobat dins d’aquesta investigació per una serendípia, m’he trobat amb el tema dels amfiteatres, no ho he pogut evitar, de fet al 1998 quan feia la tesi de final de acarrera ja vaig apuntar aquesta hipòtesi i la vaig deixar descansar fins ara.
D’on et ve el teu interès per l’arqueologia?
Quan tenia 10 anys vam anar d’excursió amb l’escola Mowgli a Castelló d’Empúries i ja vaig descobrir la meva gran passió.
I es pot viure d’aquesta passió?
Jo sóc arqueòloga professional, em dedico a treballar per administracions, per exemple el dia 28 d’aquest mes fem la presentació del Mapa del Patrimoni Cultural de Carme. En paral·lel també faig recerca amb el Grup de Recerques en Antiguitat Tardana de la Universitat de Barcelona. Abans de la crisi també treballava per constructores.
I a l’Anoia hi ha indicis d’esglésies tardoantigues?
Sí, hi ha indicis clars d’esglésies d’aquesta època a Santa Maria d’Igualada, Santa Maria de Prats de Rei i Santa Maria de Veciana.
En què et bases per afirmar-ho?
La de Veciana és l’única que conserva estructures en aquest moment. Les altres dues no, però els indicis són allà. Entre d’altres parlo de la presència de necròpolis tardoantigues just en el mateix lloc de l’església, quan això succeeix és, generalment, perquè allà hi havia una església coetània a la necròpolis.
Sílvia
Igualada
29 de març 2011.20:25h
Felicitats Jordina, ets una gran arqueòloga, sort en vam tenir de l’excursió d’Empúries ;-)