TORNAR

Eudald Carbonell: "Els humans som imbècils"

Parlem amb el conegut arqueòleg, Eudald Carbonell, director de les excavacions al jaciment aqueològic de l’Abric Romaní

societat
Diumenge, 22 agost 2021. 03:00. Marc Soler Riera.

Segon estiu amb la covid com a protagonista, què ha suposat per les excavacions de l’Abric Romaní?

Foto: Marc Soler RieraLa mateixa resposta que vaig donar a Atapuerca la dono aquí, el Romaní no para. Hi ha un criteri de continuïtat de prendre tota mena de protocols perquè la gent no es contagiï i fer bombolles, però jo tinc l'opinió que si es para una cosa costa molt d’engegar-la, per tant, la covid ha sigut un problema greu, però la covid no frenarà la vida. Aquesta és l’actitud.

Una cosa que em crida l’atenció és que tothom està treballant en mitjons, per què ho fan això?

Per no trepitjar el material arqueològic i paleontològic que hi ha, si vas amb unes botes com les meves, jo estic treballant en un altre lloc, i les fots sobre una mandíbula de cérvol o un fòssil i el “matxaques”.

Cada dia trobeu restes arqueològiques?

Sempre hi ha centenars o milers d’objectes. Hi ha la part d’excavació, la part de laboratori per fer el seguiment i el rastreig de tot el que es troba. L’espai està organitzat per metres quadrats alfanumèricament i es va recollint tot el material que es troba i seguim una estratègia, quan s’acaba un nivell i hi ha una capa estèril es continua buscant-ne un altre. Ara estem al nivell R.

Com es decideix que el terreny és estèril?

Quan no es troba res és estèril. Fas una cata i si no trobes res vas baixant fins que trobes el següent nivell.

Atapuerca o Capellades?

Tot, però primer Atapuerca.

Quanta gent sou treballant aquí?

Pocs, 15 o 20. Abans de la pandèmia havíem arribat a ser 40.

Els que treballeu aquí, conviviu junts?

Sí, menys alguns tots estem vacunats i som una bombolla. Estem sempre junts.

Què és el més interessant que trobeu?

Sempre el foc. Els fogars és allà on la gent es socialitza. N’hem trobat més de 300 o 400 i és l’excavació en què s’han trobat més fogars de la història dels neandertals.

Els humans seguim socialitzant al voltant d’algun “foc”?

Ara socialitzem diferent, ho fem amb altres coses, amb els mitjans tecnològics i no ens fa falta estar junts. Ara la interacció és tecnològica. La tecnologia és el que ens fa humans. La presència presencial és el passat. El contacte humà serà menys important que el digital.

Amb les troballes arqueològiques podem saber alguna cosa sobre el futur de l'espècie?

Els humans tenim present perquè hem tingut passat, i el que és important és saber què volem fer en un futur. Quan tinguem clar què volem fer en un futur, quants volem ser al món, com volem distribuir la riquesa, etcètera podrem mirar com ens ha anat el passat i veure què s’ha fet bé i què s’ha fet malament. Amb el clima igual, podem saber que la tendència del clima, en la que hi estem influint nosaltres, és dolenta per l’espècie i també podem trobar què passava abans quan canviava el clima i ens ajuda a conèixer i a pensar sobre nosaltres.

I, els humans, sabem què volem en un futur? 

No.

I això és un problema?

Naturalment.

Quina relació tenien els neandertals amb la natura que els envoltava?

Com que no tenien la tecnologia molt perfeccionada era una relació molt més biològica que social i ecològica. Aquí hi hem trobat, fins i tot, espècies àrtiques, és a dir, hi ha hagut moments que ha fet molt fred i hi ha hagut moments que han estat molt semblants al que tenim ara. Però, abans, el clima evolucionava per ell mateix, ara nosaltres amb el diòxid de carboni, amb el metà estem intervenint en el clima. I, clar, abans érem molt pocs, però ara som milers de milions i aquest és el problema que té l’espècie. O pensem què volem fer i seriosament ens posem a fer-ho, és a dir, o hi ha consciència d’espècie o el futur de la humanitat no el veig gaire clar.

Precisament sobre això, l’any 2017 en una entrevista vas afirmar que estava a punt d’arribar un caos, el caos era la covid i tot el que estem vivint ara?

En el caos ara ja hi som, l’any 2017 hi estàvem entrant i ara ja hi som. I el caos porta a la destrucció. I la destrucció, o hi ha un fort col·lectiu intel·lectual humà de pensament o serà inevitable.

La destrucció és l’extinció?

No, l’extinció és diferent. Un col·lapse no és extinció, jo penso que aquesta situació portarà l’espècie a un coll d’ampolla.

Per tant, ens en sortirem com a espècie?

Sí.

Què hem de fer davant d’aquesta situació?

S’hauria d’augmentar la diversitat del planeta, parar la globalització, que és el pitjor que ha fet l’ésser humà perquè uniformitza i trenca la diversitat i hauríem de tenir una consciència crítica d’espècie diferent de la que tenim.

Arribarà un moment que estiguem convivint amb altres espècies d’humans? 

Sí, molt probablement a finals del segle XXI serem tres o quatre espècies humanes. I, llavors quan anem a altres llocs com Mart serem més. 

Tu creus que hi arribarem, a Mart?

Sí, jo crec que jo ho veuré. Anirà tot molt de pressa. La gent ara diu que anar a Mart són molts mesos i tal, d’aquí a cinquanta anys tardarem un parell de setmanes en arribar-hi. Els motors de propulsió iònica, els ordinadors quàntics i tot això permetrà que puguem passar un cap de setmana a Mart. És com dir que els trens abans anaven a 60 per hora i ara van a 800. El futur ja el tenim aquí, ara s’ha descobert dins d’un ordinador quàntic un cristall del temps que ha trencat les lleis de la termodinàmica i això és un canvi de paradigma humà brutal.

Canvia la concepció de l’univers?

De tot. De tot l’ésser humà, perquè l’ésser humà és qui pensa com és l’univers perquè en realitat no ho sap.

L’extinció dels neandertals com va ser?

Ara sabem que no es van extingir, som nosaltres. L’espècie es va barrejar, es va creuar i ara som nosaltres. Sí que va ser una desaparició del món, però no es van extingir.

Com és que hi ha un jaciment d’aquesta magnitud aquí a Capellades? 

No ho sé. Està aquí, s’ha conservat, està en una zona de pas i s’està treballant i per això és important. És com una mina d’or.

Fins on podeu arribar aquí?

Portem 12 metres i ens en queden 40. D’aquí 100 o 150 anys s’acabarà l’excavació.

Com era la vida dels neandertals?

Podem saber que aquests grups que venien eren de més de 6 i menys de 12, que el foc era l’element fonamental de transformació de la seva vida i de les relacions socials i que eren bàsicament caçadors purs.

Què fem similar als neandertals?

Pràcticament tot. Ells pintaven, feien art, tenien tecnologia, enterraven els morts. Fem bàsicament el mateix. Excepte que ara tenim la capacitat d’intervenir sobre el canvi termodinàmic del mateix planeta.

Ells tenien més consciència d’espècie?

No en tenien.

Creus que nosaltres en tindrem?

Jo penso que això que hi ha ara no es pot arreglar, però quan arribi el daltabaix de la crisi ho arreglarem per pebrots perquè no tindrem més alternativa que arreglar-ho. 

I el daltabaix quan serà?

Falta poc. Ja hi som. El col·lapse jo el veuré. Tu segurament el viuràs i molt temps.

Què implicarà?

Centenars de milions de morts, gana, destrucció i desorganització fins a tornar a aconseguir un equilibri amb el planeta.

No fa bona pinta doncs...

En una alta probabilitat pinten bastos i bastos de veritat. Ara, això no serà el final de l'espècie. És com si en una família de 12 en moren 5. Encara en quedaran 7.

Hi ha hagut un col·lapse similar anteriorment?

Com el que viurem penso que no. La socialització del capitalisme va costar 200 o 300 milions de morts en molt poc temps, la Primera i la Segona Guerra mMundial. Aquest cop seran molts més milions.

Déu n’hi do...

S’ha de parlar clar. Quan fas les coses com el cul, les coses van com el cul. Això és el que passarà.

Quant de temps fa que fem les coses com el cul?

Molt. Bàsicament des que el capitalisme ha estat el sistema que ha organitzat la vida humana.

El comunisme n’és la solució? 

El comunisme és una solució teòrica, però a la pràctica, els humans no tenim capacitat intel·lectual per aplicar-lo.

Som més estúpids que el que la teoria exigeix?

Exacte (riu). Més que estúpids som imbècils. Perquè un estúpid no n’és conscient, un imbècil fa coses que no hauria de fer i que sap que no hauria de fer. Però, hi ha esperança.

Qui sobreviurà?

Els més ben adaptats. No els més forts, de fet, probablement els més forts són els que palmaran.

És una adaptació a nivell físic o mental, la que fa falta?

A tots els nivells. Si tu tens aigua a casa teva perquè hi ha una font i no n’hi ha més és pitjor, perquè vindrà tothom que vulgui aigua a casa i et mataran. Encara que siguis molt fort et pelaran. La gent buscarà la forma de sobreviure. El millor per adaptar-se és no tenir res. Si no tens res, a no ser que arribem al canibalisme, ningú et tocarà els pebrots.

A títol individual què podem fer per intentar evitar això?

Hi ha un concepte que estic treballant en el meu llibre, que l’has de comprar quan surti, que es dirà Humanització o extinció, que parlo que l’individu com a col·lectiu és molt important, però no col·lectivitzar l’individu. Això serà el futur de l’espècie si ho fem bé. Tots els individus pensem, tots tenim maneres d’adaptar-nos i com més formes diferents tinguem, tindrem més capacitat diversa de fer funcionar el món.

Comprar el teu llibre pot ajudar a sobreviure?

N’estic convençut. Si més no ens pot ajudar a saber perquè palmem. Humanització o extinció, sortirà a l’octubre o novembre. Si més no, llegir-lo et farà a pensar i reflexionar.

Ens falten espais per pensar? Estem massa distrets?

Molts. Estem distrets en les coses que ens portaran al desastre. Els romans ja ho feien i van palmar. Si estàs distret és el que passa. Quan els dents de sabre vivien a Atapuerca, si estaves fent la migdiada venia un animal d’aquests que pesava 400 quilos, et fotia una mossegada i ja eres mort. No podien estar distrets, aquella gent vivien sempre estressats, no com ara.

Estar estressat és bo?

És fonamental per adaptar-se. Un individu relaxat té les de palmar.

 


58 Comentaris

E

Emili Perelló Mestres

Barcelona

15 d'agost 2023.21:38h

Respondre

Estic totalmet d’acord amb tu.
Per altres camins he arrivat a conclusions paregudes.
crec que estem devant d’una transició molt important, que canviarà la forma de vida.
Adaptar-se serà... Llegir més imprescindible.
La Globalització es una estafa de gran calibre. Ha concentrat riquesa en poques mans a costa de la majoria.
Quan vaig llegir el teu últim llibre, vaig constatar que molts dels punts del teu catàleg,coincidien amb lo que crec o penso.
Moltes mercès per explicar tot aixó en el teu magnífic llibre.

A

Antonio

Barcelona

29 d'agost 2021.16:07h

Respondre

Tot això, el futbol ho pot arreglar ?

T

Touron

Perpinyà

19 de novembre 2021.02:18h

Si Neandertal s’havia barrejat amb Sàpiens haurien fet una altra espècia i no és el cas ..... tenim una infima part de res de Neandertal no pot representar en cap cas una latra espècia ,... Llegir més m’excusareu !

F

Ferran LLuis

Capellades

29 d'agost 2021.01:18h

Respondre

Lo de que comprem el seu llibre té un toc d’humor, quins ous!
Per cert, al poble no feu gaire soroll, em pensava que no estàveu treballant. Sort i salud.

E

Emili Perello mestres

Barcelona

25 d'agost 2021.18:55h

Respondre

Resum a tenir amb compte:

Els Neandertals no es van extingir, es barrejaren amb els Sapiens

La globalització ha estat el gran error, va contra la diversitat. Jo penso els imperis son... Llegir més globalitzadadors. Estic d’acord el imperi mundial es la destrucció.

Ya hem arribat al CAOS, total acord.

El capitalisme bestial es intolerable. Però el comunisme tampoc ha funcionat mai. Es lo que crec.
Crec que hem de canviar la societat de dominació per una de colaboracio. A la escola s’ha de premiar la colaboracio per damunt de les notes.
Molts canvis s’han de fer amb la educació

Jo tampoc veig solució fàcil al CAOS, creia que amb la destrucció dels vells imperis europeus, vindria una etapa de LLIBERTAT individual, que facilitaria la CREATIVITAT, la FELICITAT i la RIQUESA.
Però estic veient que hem arribat massa lluny. Si no m’ajudeu, no trobo solució. De moment veig destrucció.
Realment Eudald som IMBÈCILS.

La solució que penso, es desfer tots els imperis per intolerables. Tan els capitalistes, com els comunistes, els feixistes, els finançers, les grans empreses globalitzadores i DONAR PRIORITAT I VALOR AL INDIVIDU

El Individu únic, irrepetible, divers i diferent es la esensia de la humanitat.
Salut

F

Forest

Barcelona

24 d'agost 2021.22:36h

Respondre

El entrevistador magnific. El entrevistat, com sempre, un catastrofista amb mala llet amb una visio negativa de les coses. Hem porta al costat obscur de la ciencia.

E

Enric

Mompó

25 d'agost 2021.22:36h

No t agrada lo que diu. A ell tampoc, però sempre diu lo que pensa. Plantejat si a lo pitjor te raó.

M

Maria Espasa Gurí

Tarragona

24 d'agost 2021.22:18h

Respondre

No havia llegit mai una entrevista de l’Eudal. M’ha deixat molt preocupada.
Vec moltes veritats en les seves paraules en quant a la vida que portem, però no em vui creure totes les penalitats... Llegir més que ens esperant.
Hi rumiaré molt sobre les coses que ens pronostica l’Eudal....

C

Cesc Pinyol

Palafolls

24 d'agost 2021.19:53h

Respondre

En veritat us dic germans,que mirem de disfrutar el dia a día sense fotre mal al planeta ni a ningún que no ho mereixi..i guanyem el nostre país,la nostre Republica,i acabem la Sagrada Família i... Llegir més
com a mínim morimem amb la pau interna del deure complert de bon catalanet...i res més, a viure i disfrutar.

J

J Soler

Vic

24 d'agost 2021.19:32h

Respondre

Comparteixo a grans trets la cosmovisió de Carbonell, el repte que ens enfrontem és colossal.
Tanmateix no crec que sigui un “savi”, tot i que és un gran paleontolòleg sembla que està... Llegir més bastant peix en ciències pures.
Queda reflectit quan diu ”ara s’ha descobert dins d’un ordinador quàntic un cristall del temps que ha trencat les lleis de la termodinàmica i això és un canvi de paradigma humà brutal”.
Comparteixo la sorpresa en el comentari de Joan de Gelida més avall, si això no és una absurditat que surti algú i ho expliqui.

P

Pere Balcells

Igualada

24 d'agost 2021.17:50h

Respondre

Des del meu punt de vista, crec que hi ha coses que pot arribar a tenir raó, com per exemple, amb el món que ens espera com espècie, i que realment els més ben adaptats són els que realment... Llegir més poden arribar a viure en millors condicions; això ja ho va dir Victor Frankl, amb el seu llibre ”L’home en la recerca del sentit de la seva vida”, però en canvi n’hi ha d’altres que crec que no pot afirmar coses que no tenen gaire sentit com el de l’home relaxat...

D

David

Cassà de la Selva

24 d'agost 2021.17:05h

Respondre

M ha encantat, però discrepo en una cosa i és que com a espècie estem condemnats a extingir i la única cosa q estem fent és accelerar-ho tot amb aquesta actitud imbècil q pregona l Eudald... Llegir més Carbonell.

A

Albert

Barcelona

24 d'agost 2021.15:01h

Respondre

”Sí, molt probablement a finals del segle XXI serem tres o quatre espècies humanes.”

A

Antoni

Llorà

24 d'agost 2021.10:50h

Respondre

La tecnologia no és el que ens fa humans. És l’ús de la tecnologia, bàsicament les relacions socials. El que ens fa inhumans són les relacions socials capitalistes. Ens fan ser violents,... Llegir més competitius i egoïstes. El capitalisme és barbàrie i autodestrucció, i el que hem de fer és prendre consciència solidària i crear un altre sistema basat en relacions socials humanes i cooperadores. El. catastrofisme no ajuda aveure que lescauses del caos són humanes i només els humans el podem evitar... El prcocés d’humanització està a les baceroles. I no serà internet qui ho propiciï. Sinó la solidaritat.

X

Xavier

Sant Adrià de Besòs

24 d'agost 2021.08:16h

Respondre

Mol encertat,el colapsa ja a començat ,incendis ,Sibèria crema,inundacions,crisis energètica, pobresa extrema,sud Àfrica sensa vencina el igual que el Líban,saquejos y un sensa fi de... Llegir més catàstrofes que se’ns venen el demunt,

J

Jaume

L'escala

24 d'agost 2021.02:42h

Respondre

el bo és que la humanitat, no li fem falta a la terra.
La terra ens fa falta a la humanitat

m

mT

Girona

24 d'agost 2021.02:25h

Respondre

Em sento orgullosa que hagi estat deixeble meu

J

Jordi Marti Altes

Barcelona

23 d'agost 2021.23:41h

Respondre

Llença un pronòstic que te probabilitats. Penso que en poden haver mes pero similars i també amb certes probabilitats. Es un viure gestionant la incertesa pero no comportant-nos estupidament.

P

Pep

Moià

23 d'agost 2021.23:11h

Respondre

”L’extinció dels neandertals com va ser?
Ara sabem que no es van extingir, som nosaltres. L’espècie es va barrejar, es va creuar i ara som nosaltres. Sí que va ser una desaparició del... Llegir més món, però no es van extingir.”

L’espècie que es va barrejar també inclou als africans subsaharians, els aborígens australians, indígenes americans... ? Sembla molt aventurat afirmar-ho.

L

Lluis

Campdevánol

23 d'agost 2021.18:11h

Respondre

Tennis ,raó ent moltes,coses

J

Jordi Cruz

Palafrugell

23 d'agost 2021.17:15h

Respondre

Que gran Eudald. Potser en l’únic que discrepo és en pensar que la tecnologia en un mon tant caòtic serà la salvació de la humanitat, de moment en gran part ha estat bona part del problema. De... Llegir més fet Nick Bostrom (Superintelligence: Paths, Dangers, Strategies) no dubte de que quan la intel·ligència artificial superi a la intel·ligència humana, senzillament, exterminarà a l’humanitat. L’abús i mal us dels combustibles fòssils i de la tecnologia ens ha portat al colapse i enmig de la sexta extinció. No permetem que la mateixa mentalitat i la tecnocràcia remati la feina. https://www.elespanol.com/opinion/tribunas/20180515/tecnocracia-salvacion-amenaza/307589241_12.html

E

Elisabet

Sant quirze safaja

23 d'agost 2021.16:47h

Respondre

Això que diu no ens ha de sorprendre ni venir de nou. Ja es sabia des de fa molt de temps, però amb la societat que tenim, ni se’n parla ni interessa parlar-ne. La societat amb més hipocresia i... Llegir més peruga que hem tingut mai. I quan dic societat em refereixo a periodistes, polítics, i la majoria (no tots per sort) de gent.

R

Raúl Vicente

Mataró

23 d'agost 2021.16:33h

Respondre

Son persones com aquestes les que ens portarán al desatre. Penseu-ho bé. Savi molt equivocat.

J

JOAN PERE GOMEZ SARDA

Valls - República Catalana

23 d'agost 2021.16:05h

Respondre

I jo, que fa uns anys sento vergonya de la espècie humana. Vergonya, decepció, tristesa, alguns moments ira, fàstic, etc. I altres de positiu.

F

Frederic Magrans

Molló

23 d'agost 2021.15:37h

Respondre

No recordo qui ho va dir , pero em referma amb el que diu el Sr. Eudald , la frase ” No hi ha res mes gran que l’univers , tan sols l’estupides humana el supera ”

S

Santi

Bcn

23 d'agost 2021.21:18h

Albert Einstein. I crec que la frase era ”hi ha dues coses infinites, l’univers i l’estupidesa humana, i del primer no n’estic segur” ... Encara que també la podria haver dit Marx, Groucho... Llegir més Marx...

M

M.Dolors

Llançà

29 d'agost 2021.19:06h

Si, crec que va ser A. Einstein, la cobdícia, l’orgull i l’estupidesa humana quant a la utilització del coneixement porten fàcilment a aquesta conclusió. Probablement hauríem de tenir en... Llegir més compte al Sr. Eudald, ser més humils i tenir en compte el passa’t per poder construir un futur millor. Finalment, és a nivell individual que hauríem de decidir què volem fer de la nostra vida i com la volem viure.

J

Joan

Gelida

23 d'agost 2021.15:13h

Respondre

”ara s’ha descobert dins d’un ordinador quàntic un cristall del temps que ha trencat les lleis de la termodinàmica i això és un canvi de paradigma humà brutal”

WHAT?!

P

Pere

Girona

23 d'agost 2021.14:45h

Respondre

Suposo que fer frases ’tremendistes’ ajuda a vendre llibre i a que parlin de tu.

M

MT MOLI FRIGOLA

GIRONA

24 d'agost 2021.02:18h

l’Eudald no ho necessita : migrat

X

Xavier Bella

Montblanc

23 d'agost 2021.14:33h

Respondre

És evident que l’evidència més evident, és evidentment evident. Ho dic pels homo imbècils sapiens!

T

Toni Ramon

Girona

23 d'agost 2021.13:27h

Respondre

Reflexions d’un arqueòleg i humanista sobre el futur de l espècie que vol sacsejar les consciències dels individus per evitar el colapse . Una forta abraçada .

E

Ernest

Millet

23 d'agost 2021.13:17h

Respondre

El final de l’entrevista m’ha fet riure.
” un individu relaxat té les de palmar ”
I jo que intento estar relaxat i no estressat.

M

Montse

Moià

23 d'agost 2021.13:14h

Respondre

M’ha agradat llegir la seva visió de futur !!
I crec que té bastanra raó !! No sé si és perquè el conec una mica o que .......

C

Conxa Comalat

Banyoles

23 d'agost 2021.13:13h

Respondre

Quanta raó Eudald

C

Carme

Barcelona

23 d'agost 2021.13:00h

Respondre

Doncs personalment, opino que aquest home ja fa temps que repapieja,. El vaig tenir de profe ja molts anys i sempre ha tingut una vena histriónica, cosa que no és dolenta... pero sincerament, si... Llegir més això és el que ha dit a l’entrevista....uff... Eudald! no tot és espectacle.

m

mt moli

Girona

24 d'agost 2021.02:20h

Segur que vares anar a poques classes

J

JOSEP

Breda

23 d'agost 2021.13:00h

Respondre

Molt bona entrevista.
En el llibre ”Elogio del futuro” del 2018 ja avisava del col·lapse com espècie i per desgràcia la pandèmia ens ha despistat més.
Ara llibertat és prendre una cervesa... Llegir més o ballar fins les 6 de la matinada.
Mentrestant al mediterrani mort gent i els incendis ens indiquen que el canvi climàtic ja està aquí

J

Jon

Sant Pere de Ribes

23 d'agost 2021.11:30h

Respondre

Sempre ens fan veure que la culpa és nostre i no és així. El planeta està governat per forces o entitats ”fosques” que mitjantsant els seus titelles, fan que passi el que passa.
Només cal... Llegir més mirar el cel; chemtrails, cern, harpp, 5G..etc..
Això del ”Cambio climatico” es una gran estafa com el Covid i les que vindran. No entenc com aquesta gent no ho veu.
En fi....

T

Tomas

Piera

23 d'agost 2021.23:43h

Celebro veurà algú q es dona conta de q tot és una estafa. I tens molta raó, la culpa no és nostra, jo en aquest aspecte visc molt tranquil.
Salut i fins aviat si es q pot ser

J

Joan V

Igda

23 d'agost 2021.11:23h

Respondre

Una mica pitoniso-niño-becerra, però fa pensar.

P

Pere

Santa Coloma Gramenet

23 d'agost 2021.10:36h

Respondre

M ha fotut una bona sacsejada de bon matí.

A

Antoni Borrell Pujol

Baldomar

23 d'agost 2021.10:30h

Respondre

Quanta rao Eudald ....Una abracada.¡¡¡¡¡

P

Pere soberats

Llubi

23 d'agost 2021.10:10h

Respondre

M’ha sorprès el llenguatge clar i directe d’aquest senyor. Esperant el llibre que ha de publicar.

K

Karl

Lleida

23 d'agost 2021.10:01h

Respondre

El que comenta sobre les capacitats i actituts de Homo sapiens és una evidència, però que no tothom pot verbalitzar.
Les reflexions i consells son molt interessants i inteligents O... Llegir més pragmàtics.

Desvincula’s de la Biologia ha estat greu.
Monetitzar el planeta ha estat molt greu.
Pensar que ets inteligent, quan realment primer ets imbècil, és una sentència de mort signada.

Per tot lo demés: demo-cracia.

J

Jordi

Teia

23 d'agost 2021.09:19h

Respondre

No es cap sabi, només pensa per si mateix, fa servir el sentit comu, i coneix les lleis de la natura..
No es cap sabi..

E

Empar

Barcelona

23 d'agost 2021.13:57h

Sabi es qui coneixent les lleis de la natura (i altres coses), fa servir el sentit comú i pensa

m

mt

Girona

24 d'agost 2021.02:22h

I TU QU ETS?

E

E. M

Barcelona

25 d'agost 2021.07:29h

No fa falta ser cap sabi, som molt imbecils¡!¡!.
Follem, follem que el mon s, acabe ¡¡¡

J

JULIO GUILLEN FERNANDEZ

IGUALADA

23 d'agost 2021.07:33h

Respondre

Sabias palabras las de este hombre, que te hacen reflexionar y hacerte ver hasta donde ha llegado la estupidez del ser humano.

M

Mercè Cartanyà

Sant Martí de Tous

22 d'agost 2021.20:39h

Respondre

Les reflexions de l’Edald fan pensar molt, és assenyat el que diu i parla des del coneixement i la saviesa. Gràcies per compartir-les. Espero que a més de publicar-les en llibres, participi de... Llegir més la iniciativa per crear el gran grup de caps pensants que portaran la societat del s XXI cap a la Humanització.

F

Ferran Rodés

Barcelona

22 d'agost 2021.19:44h

Respondre

Excel.lent entrevista al professor Carbonell. L’enhorabona a l’entrevistat, a l’entrevistador, i a anoiadiari.cat.

M

M.Vallvè i Manyé

La Secuita(Tarragones)

22 d'agost 2021.18:54h

Respondre

Recordo l’Audald sentat en un tamburet de un bar nortum en una travessia de la rambla de Tarragona amb l’americana de pana i la bufanda vermella,cada cop que el llegeixo o escolto fent... Llegir més sentencies, que sempre em crec.

J

Josep Martínez i Andrés

Santa Cristina d'Aro

22 d'agost 2021.18:04h

Respondre

Sempre és molt interessant escoltar els raonaments d’aquest científic.
Les seves lliçons i punts de vista, tindrien que ser més exposades i conegudes per fer pensar a la gent.

j

jmj

BCN

28 d'agost 2021.07:58h

Per favor, feu/fem cas d’aquest NO imbècil. Gràcies.
I sobretot, gràcies Eudald!!!!

E

EUDALD PARRAMON

RIPOLL

22 d'agost 2021.14:23h

Respondre

M’ha deixat estorat

J

Jordi

Rubi

22 d'agost 2021.14:13h

Respondre

Gran sabi aquest home

J

Josep de Luca

Tordera

24 d'agost 2021.08:14h

Persona molt documentada amb fonaments per poder opinar,
Quan al canvi climàtic crec què, exactament no segueix una corba. Més sembla que baixa per una escala amb graons de mides... Llegir més imprevisibles.

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic