//Plugins sense CDN ?>




Com va sorgir desFOLCa't!?
El desFOLCa’t! és el nom que ha adoptat el Festival de Música Popular i Tradicional de Calaf en les 3 darreres edicions. El festival va néixer l'any 1992 com una trobada internacional d'acordionistes amb l’objectiu de difondre l’acordió diatònic i amb el pas dels anys ha anat modificant el seu format i la seva oferta musical. Així doncs són 20 anys de trajectòria d’un festival que va néixer de la base associativa de la mà de l’entitat COMTCASE, la Comissió Organitzadora de Música Tradicional de Calaf i l'Alta Segarra, per la qual hi han passat moltes persones.
Què significa?
L’organització actual hem organitzat el 18è, 19è i 20è Festival i des de la 18a edició, quan vam agafar el relleu de l’entitat organitzadora, vam renombrar el festival sota el nom de desFOLCa’t! amb la intenció de fer un gir en el festival i la seva oferta musical, però sense perdre’n l'essència. Així, vam sintentitzar sota el nom de desFOLCa’t! el que era l'essència del festival, el folk, la potenciació dels artistes dels Països Catalansi el seu format desenfadat i proper. Mica en mica, sota aquest nou paraigües, hi afegim propostes musicals i espectacles cada cop més diversos i diferents i actualitzada al context musical actual.
DesFOLCa't! celebra els 20 anys, és un festival diferent a la resta? En què s'ha innovat?
Des dels inicis dels preparatius de la 20a edició del festival desFOLCa’t!, l’associació que l’organitzem, ens vam plantejar un canvi general del format, d’una banda, per obrir el festival al públic familiar, ja que fins a la 20a edició es concentrava tota l’activitat en la franja nocturna amb alguna activitat paral·lela com l’activitat per al públic infantil i la jornada de glosa, a la tarda, i d’altra banda, també vam decidir fer aquest canvi perquè el major nombre possible d’assistents puguin gaudir de les actuacions completes dels grups, sense haver de córrer d’un espai a un altre per no perdre-se’n cap.
També creiem que el nou format del festival contribuirà a fomentar el turisme cultural de la 'subcomarca' en què ens trobem, marcadament rural i amb un oferta d’allotjament rural i turística creixent. A més, òbviament l’actual situació econòmica, ens va fer repensar també com podíem treure el màxim profit del pressupost d’enguany sense haver de reduir el nombre de grups i la qualitat de les propostes, i això passa per reduir alguns espais i aprofitar el màxim les infraestructures.
Quins grups i artistes participen al Festival?
Aquest any passaran pel festival fins a 10 formacions musicals amb propostes ben diferents orientades a tot tipus de públic. Així, dissabte al matí tindrem els ritmes afrobeat amb funk i soul dels Ogun Afrobeat que actuaran dins el Mercat de Calaf; a la tarda, la proposta popfolk dels joves Naia, la proposta d'arrel xilena i world music de l’artista Pascuala Ilabaca y Fauna i per acabar de rematar la tarda, la síntesi catalanocubana dels Habana con Kola. I a la nit, passada la Mostra, on hi actuen tots els grups del festival amb una petita mostra del seu repertori, el públic podrà gaudir de l’actuació de la magnètica artista gallega Mercedes Peón amb el seu impressionant show personal i intimista, del divertit espectacle de jota i cant improvisat del Quico el Célio, el Noi i el Mut de Ferreries que presenten el seu darrer treball 'Voldria tindre el talent', de la rumba elegant dels Micu que acaben de treure nou disc 'la Fusta' i de les versions del repertori popular i tradicional dels PPCC a càrrec del grup Riu.
Passada aquesta franja, en què el públic haurà de resseguir les propostes en els diferents espais previstos, actuaran com a clausura la fanfàrria The Brassville Walkers i tot seguit els Balkatalan Experience, on els DJ i VJ d'aquest col·lectiu acabaran d'animar la nit.
Com a activitats paral·leles hi haurà un espectacle de circ i clown a càrrec de la companyia Tot Circ i una nova edició de la Jornada de Glosa i Cant Improvisat.
El Festival representa un moviment cultural a Calaf... El consideres necessari? O és un valor afegit al municipi?
Sense dubte. El festival és un dels esdeveniments que fa conèixer Calaf fora del municipi. A més, compta amb el suport dels veïns i veïnes de Calaf i dels pobles del voltant, que edició rere edició, omplen els espais i les actuacions del festival. El festival té un suport comarcal i supracomarcal enorme. La majoria de calafins i calafines i gent de la zona ha crescut amb el festival i forma part de les ‘cites imperdibles’ de l’activitat cultural del territori.
La música i, en general, l'art són representatius de la cultura popular de la societat/context en què es viu? Consideres que desFOLCa't transmet aquest fet?
Sí, oi tant. Des de l'organització del desFOLCa’t! creiem que el festival s'adapta molt bé al context musical actual. Només cal fer un cop d'ull a les propostes musicals per veure que inclou propostes ben variades i actuals per a tot tipus de públic.
El Festival és fruit d'una iniciativa privada, o compta amb el suport de l'Ajuntament?
El Festival va néixer de la base associativa, de la mà de l'entitat COMTCASE i actualment aquesta entitat és la principal promotora del festival. S'encarrega de tota l'organització i producció del festival. L'ajuntament de Calaf col·labora econòmicament i també organitzativament en alguns aspectes.