TORNAR

Ivan Sánchez: "Som fidels a qui som i al que fem, però adaptant-nos als nous contextos i necessitats del moment"

societat
Dijous, 18 setembre 2025. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

La FirAnoia celebra la 72a edició el cap de setmana del 19, 20 i 21 de setembre. Enguany, sota l’eslògan ‘Terra i futur’, l’oferta va més enllà de la fira multisectorial i inclou activitats per a tots els públics, nous espais i propostes renovades. En parlem amb el president de Fira Igualada, Ivan Sánchez, i el director de la FirAnoia, Pau Codina.

Enguany se celebra la 72a edició d’una fira ja consolidada a Igualada i a la comarca. Com us ho feu per tenir aquesta fira constant i exitosa?

Ivan Sánchez a la presentació de la FirAnoia. Marc Soler.

Ivan: Sí, exacte. 75 anys de Fira Igualada i 72 anys de FirAnoia, la coneguda com la Fira de Setembre: Tornes a Igualada després de les vacances d'estiu, es reprèn l'activitat escolar i tothom sap que és moment de Fira de Setembre. I ho aconseguim sent molt conscients de qui som com a entitat. Fira Igualada és una entitat que dinamitza econòmicament la ciutat mitjançant la producció de fires i mercats i som fidels a qui som i al que fem, però adaptant-nos als nous contextos i a les noves necessitats del moment. I aquests 72 anys, en certa manera, avalen el valor que aportem a la ciutat mitjançant la producció de FirAnoia. 

Aquesta edició neix sota el lema de “Terra i futur”, què voleu transmetre amb aquest lema?

Ivan: Nosaltres vam iniciar aquesta trajectòria com a nova junta de Fira Igualada fa ara aproximadament dos anys. L'objectiu que tenim, i que jo també intento representar com a president de l'entitat, és mantenir sempre l'essència, però estant molt oberts a com ens relacionem, a com innovem, amb com produïm per aproximar-nos una mica més a les necessitats i al context actual.

Què hem fet fins a dia d'avui? Hem produït noves fires, com pot ser la Fira del Verd Urbà, l’octubre del 2024, la Fira del Wellness, que es va celebrar el mes de maig del 2025. Estem intentant innovar constantment amb les fires que produïm i ara ens tocava concentrar-nos en FirAnoia. I hem pensat, si som el que som i estem enfocats cap on estem enfocats, què millor que “Terra i futur” com a eslògan d'aquesta edició, perquè és la realitat i la veritat del que estem intentant transmetre durant aquests propers anys: ser molt conscients de l'essència de l'entitat i de les necessitats que té la ciutat i, al mateix temps, posar sempre una mirada cap al futur per tal de poder volar, explorar, innovar i provar coses noves, també.

Parles de reinventar-vos, Pau, podem indagar una mica en les novetats que tindrem aquest any?

Pau: Estem parlant d’una fira que té 72 anys d'història i, per tant, és una Fira que també s'ha d'actualitzar als temps que vivim. I això vol dir que FirAnoia ha de ser, per exemple, una Fira més verda en la mesura que sigui possible. En aquest sentit, aquest any, FirAnoia ha apostat per treure els generadors de gasoil, que sempre comportaven queixes per la contaminació mediambiental i acústica, a l’estar situat al mig del passeig, i hem fet l'esforç, conjuntament amb l’Ajuntament, per apostar, com he dit, per una fira més verda i obtindrem l'energia que necessiten tots els expositors de la xarxa elèctrica de la ciutat. Aquesta és una novetat important a nivell d'infraestructura.

Equip de FirAnoia a la presentació. Marc Soler.

Una altra novetat és el format més digital d’enguany, tot el catàleg es pot trobar de forma digital i, amb això, hem reduït paper. Sí que hi ha un mapa físic, que arribarà a casa de la gent, però hem reduït, també, banderoles, pancartes. I això és una novetat important per la fira i, també, per l’entitat, com a mirada al futur.

Aquesta aposta per la innovació també inclou els nous prototips d’estands que incorporeu?

Ivan: També. Ara fa un any, aproximadament, a Fira Igualada visualitzàvem unes fires més sostenibles. En aquest sentit, vam decidir apostar per dissenyar uns estands, per part del mateix equip de Fira Igualada, que han estat produïts per una empresa igualadina. En aquesta edició en presentarem dos. Són uns prototips que s'hauran d'anar perfeccionant, però que els visitants ja podran veure i els expositors podran tastar i donar-los una primera ullada i, així, veure cap on va FirAnoia en els propers anys.

Prototip dels nous estands. FirAnoia.

També incorporeu l'espai pop-up amb l'objectiu de donar veu i visibilitat als emprenedors locals de la comarca...

Ivan: Correcte. Com comentàvem, l'eslògan de FirAnoia és ‘Terra i futur’. Això ha implicat que produïm una fira multisectorial on hi ha visibilitat i presència de molts sectors diferents, de sectors en auge i de sectors més tradicionals, però sota el paraigua de ‘Terra i futur’ hem volgut fer molt incís en artesania i en productors locals, pel que fa a terra, i intentar també posar la mirada en els nous joves emprenedors de la ciutat i de la comarca que durant els últims mesos, en el marc de la incubadora del Departament de Promoció Econòmica de la Ciutat de l'Ajuntament d'Igualada, han tirat els seus projectes endavant. Per tant, el que hem fet ha sigut produir una zona específica dins de FirAnoia adreçada a la presència i a dotar de visibilitat a aquests emprenedors durant els tres dies d'aquest cap de setmana. Per tant, serà una bona oportunitat per tal que aquests potencials empresaris puguin donar a conèixer a la ciutat i a la comarca els seus projectes i les seves propostes.

I això dins del mateix sector, no? No només es donaran a conèixer a la ciutadania sinó que també a companys de professió. Serà una manera de fer xarxa...

Ivan: Exacte. FirAnoia no és només un espai per tal que tu, com a visitant, puguis conèixer el producte que un potencial expositor pugui presentar, sinó també és una plataforma mitjançant la qual tots els expositors poden teixir aliances de cara al futur. Per tant, serà, sens dubte, una bona oportunitat per incrementar i ampliar la xarxa de networking també per a aquests emprenedors presents en aquesta edició de FirAnoia.

Una edició que va carregada de novetats. També s’incorpora el mercat d'antiguitats dins de la Fira. Com s'ha gestat i què pot aportar aquesta novetat?

Pau: Tal com diu l'Ivan, aquest any ‘terra’ representa tot el que és Fira Igualada com a entitat i tot el recull d’aquest bagatge d'anys que porta existint. La Fira d'Antiguitats és un pilar fonamental de Fira Igualada. Cada diumenge de final de mes hi ha la Fira d'Antiguitats, brocanters i col·leccionistes, i si coincideix amb FirAnoia és ideal. Aquest any, però, l’hem fet coincidir nosaltres i, per això, durant tot el dissabte, sortint del que és l’habitual, hem recopilat una mostra de tots els antiquaris que volien formar part d’aquesta cita. I és important perquè tot visitant, que no freqüenta el passeig els diumenges, pugui veure què són les antiguitats d'Igualada.

També obriu la mirada a tota mena de públic. Per exemple, pel més familiar i infantil, hi haurà la Minifira.

Pau: Sí, aquest any també hem apostat per fer un espai pels més menuts, que és l'espai Minifira que estrenem. És un espai on hi haurà diverses manualitats, diversos horaris, on podran passar les famílies, un espai per deixar cotxets...

Pensem que a FirAnoia, si hi ha famílies, si hi ha cultura i si hi ha espais per a tots és ideal, també, pels expositors, perquè tot aquest trànsit de gent beneficia a tothom: A l'expositor, a les famílies perquè tenen oci, a la cultura, perquè també hi haurà una forta oferta cultural i aquests són tots els pilars que formulen FirAnoia, al final.

L'eslògan d'enguany és Terra i futur. Marc Soler.

Entrem a parlar, doncs, d’aquesta oferta cultural. Com es compagina l'oferta empresarial amb la més cultural?

Pau: FirAnoia va més enllà dels expositors i pensem que hi hem d’incloure tota la ciutat, d'alguna manera, i on hi ha cultura hi ha famílies i si hi ha famílies els expositors també estan contents. I per això aquest any, a part de les entitats que habitualment participen a FirAnoia fent les seves exhibicions, hem convidat companyies que faran espectacles itinerants pel Passeig, altres espectacles, concerts... Es pot trobar tot al programa de FirAnoia. 

A banda d’aquestes novetats i oferta cultural, hi trobarem diversos sectors empresarials. Quins seran?

Ivan: Com comentàvem, FirAnoia té diferents pilars, un d'ells és la part multisectorial, amb presència d'empreses de diferents sectors: salut, benestar, tecnologia, energies renovables... Aquests expositors de la vessant multisectorial estaran tots ubicats al llarg del passeig Verdaguer. A banda d’això, FirAnoia també és automoció, la totalitat dels concessionaris i marques presents a la ciutat es trobaran ubicades a la plaça de Cal Font, omplint tots els metres disponibles de plaça, per tant, no hi ha capacitat per a cap expositor més, fet que valorem positivament. I a part de la multisectorialitat i de la part d’automoció, hi ha diversos artesans de múltiples disciplines presentant els seus productes des de divendres a la tarda fins diumenge al vespre. En resum, hi haurà gairebé 130 expositors al llarg d'un cap de setmana, que com molt bé comentàvem, estarà ple d'oportunitats i ple d’ofertes d'art i de cultura. 

Una fira que, podríem dir, serveix d’altaveu per a aquests expositors i també serà un altaveu pels pòdcasts en directe d’enguany, com serà això?

Pau: Aquesta també és una iniciativa nova. El pòdcast és un sector en auge i, des de FirAnoia, volíem recollir o agrupar pòdcasts de la comarca perquè hi fossin presents en directe. Juntament amb Ràdio Igualada hem creat un espai pel qual hi passaran diferents pòdcasts i on també hi podrà haver públic per gaudir-los com a oients.

Parlem molt de futur en aquesta entrevista. No sé com us imagineu la fira d'aquí cinc, deu anys.

Ivan Sánchez i Jordi Marcé, regidor de Dinamització Econòmica. Marc Soler.

Ivan: Tenim una visió. La digitalització no és una tendència, és un fet. Les empreses cada vegada comercialitzen i es posicionen més en l’e-commerce, en les vendes en línia i demés. Aquesta és una realitat en múltiples sectors. D’altra banda, nosaltres produïm fires i mercats i fa uns mesos enrere, quan definíem conjuntament el futur de l'entitat, ens preguntàvem si cada vegada hi ha més comerç digital, quin futur té la producció de fires i mercats en aquest entorn? El que hem identificat i hem vist és que tot i que hi hagi moltíssimes estratègies digitals, el que marca la diferència realment és la part humana, la part personal, la història darrere del producte i també la història darrere de la necessitat. Hem identificat que, tot i el context, tot i la revolució tecnològica, tot i la digitalització, plataformes com FirAnoia o plataformes com fires i mercats en múltiples sectors són útils per aproximar el producte a l'usuari, no només per vendre, que també, sinó principalment també per escoltar què pot dir-te el teu potencial client. Per tant, són una bona oportunitat i una bona plataforma per connectar i per construir el futur. 

Per què no ens podem perdre l'edició d’enguany?

Ivan: La Fira de Setembre és la fira per excel·lència d'Igualada. Des de l'entitat l'estem intentant transformar i fer evolucionar i oferim, en aquesta edició, un programa molt ple d'opcions. No només a nivell d'art, cultura i tradició, hereus i pubilles per exemple, sinó la totalitat dels expositors, la intervenció d'emprenedors, artesans, col·leccionistes, brocanters, antiquaris... Un bon cap de setmana per poder gaudir d'Igualada i per poder-nos sentir orgullosos no només de la nostra ciutat sinó també de la nostra comarca. I què millor que anar a comprar un cotxe, per exemple, i després fer un beure amb el DJ que tindrem a la plaça de Cal Font? Hem produït, una edició de FirAnoia molt oberta a ser gaudida amb família, amb amics i amb moltes ganes que tots la pugueu gaudir.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic