TORNAR

Ivan Sánchez: "No només pensarem en els sectors que ja estan posicionats, sinó que treballarem amb els sectors que tinguin ganes de fer coses"

economia
Dimarts, 19 setembre 2023. 12:27. Clàudia Giménez Sanz.
D'un cop d'ull

Després de dos mesos d'haver agafat el relleu de la presidència de Fira Igualada, Ivan Sánchez, inaugura la temporada amb una de les cites més importants a la ciutat, la fira multisectorial FirAnoia. Parlem amb l'actual president sobre els seus inicis, els nous reptes i el futur del sector de les fires.

Com vas esdevenir president de Fira d'Igualada?
Jo havia viscut a Igualada fins als 18 anys i després me'n vaig anar a Barcelona. Vaig estudiar International Business Economics a la Pompeu Fabra. En acabat vaig estar vivint durant 8 anys a l'estranger, a Helsinki, Madrid, Estocolm i Amsterdam. Va ser fa aproximadament dos anys quan el meu germà, el Bernat, em va tornar cap aquí per emprendre un negoci junts a Igualada. Enmig d'aquest projecte el nostre avi, Jesús Enrique de Pedro, que havia estat involucrat a la Junta de Fira Igualada, va morir. Al cap d'unes setmanes, el president sortint de Fira d'Igualada, Magí Senserrich, em va proposar prendre el relleu de la presidència, cosa que no m'esperava. Tenint en compte la part emocional que suposa el fet de poder seguir el llegat familiar que el meu avi va deixar enrere, i també la necessitat de poder participar de forma activa amb alguna organització o entitat de la ciutat, vaig prendre la decisió d'intentar-ho.

Avui dia ho estàs combinant amb el negoci que tens amb el teu germà?
Totalment. El Bernat i jo vam crear BSE ESTUDI LEGAL, un nou concepte d'assessoria a Igualada amb la qual estem redefinint la forma de fer d'un sector tan tradicional. El gestor més jove de la comarca tenia cinquanta-cinc anys, mentre que el Bernat i jo de mitjana en fem vint-i-vuit. Combinar-ho és difícil, ho faig treballant moltes hores i amb molt bona gestió del temps. Tot i això, un negoci i un projecte propi és una il·lusió, per tant, no és treballar. Però sí que és veritat que és difícil compaginar l'agenda professional amb la responsabilitat que suposa la gestió de Fira d'Igualada i, a part, intentar tenir una mica de temps per la meva vida personal.

Aquest cap de setmana és la FirAnoia, una de les fires multisectorials més reconegudes. És un pol d'atracció per la ciutat d'Igualada?
Aquest any és la setantena edició de FirAnoia. S'ha convertit, des del meu punt de vista, en alguna cosa més que una fira a Igualada. Ja forma part, en certa manera, de la identitat de la ciutat. La major part de les famílies, empresaris i persones que coneixen o viuen a Igualada saben que el mes de setembre comença el curs escolar, però també saben, que es realitza la fira multisectorial FirAnoia. No només és un pol d'atracció, sinó que és una part identitària que conforma la nostra ciutat. Pels expositors sens dubte és una oportunitat única per exposar els seus productes i serveis a tots els usuaris i, sobretot, per rebre inputs. Crec que avui en dia, amb tant de canvi constant i amb l'evolució que està tenint l'enfocament de l'usuari o del consumidor, el fet de poder estar al màxim de prop possible dels clients és importantíssim. I quina millor ocasió que poder-ho fer a una fira, un espai obert?

Anys enrere era molt clara la funció que feien les fires. Amb l'actual creixement d'internet i de la digitalització, com un espai per donar-se a conèixer, quin paper tenen actualment les fires?
M'encanta aquesta pregunta. Jo soc de la generació digital i estic completament d'acord en aquesta revolució tecnològica que estan vivint molts sectors avui en dia. Però hi ha una cosa que és important i és que, al cap i a la fi, en les relacions comercials no es pot perdre el factor humà. Probablement, s'estan fent molts esforços per tal d'intentar humanitzar aquesta part digital, a través de la interacció amb l'usuari, però la gràcia d'aquestes fires i mercats de forma presencial és que et permeten connectar de forma humana i emocional amb el teu usuari final. I això aporta valor, sens dubte.

Creus que realment els expositors i els clients finals ho veuen així i ho valoren?
A mi, com a empresari, m'interessa moltíssim tenir molt clar quina és la necessitat, quina és l'expectativa que té el meu client sobre el meu producte o servei. Considero que una fira, per la qual passen tants milers de persones en tres dies, és un bon espai per prendre el pols. Com a empresari, la meva presència a aquesta fira no estaria tan enfocada a vendre els productes, que també, sinó a intentar entendre com la ciutat pot entendre, percebre i comprendre el meu producte.

Per tant, el futur de les fires va per llarg?
Sí, en el cas del concepte fira com a interacció entre usuari i empresari o professional. Tot i això, és important no tancar-nos portes a innovar, a identificar oportunitats que les puguin fer més transformadores...

A part d'aquesta fira multisectorial, treballeu en altres fires enfocades a sectors concrets: la Tasta'm, la Fira d'artesania, el Mercat d'Antiguitats... Per què és rellevant fer fires centrades en un sol sector?
M'agrada que m'ho preguntis. Fira d'Igualada, com a entitat, gestiona tres blocs de fires diferents. D'una banda, les fires multisectorials, on múltiples sectors són representats. La meva intenció amb aquestes fires és convertir-les en festivals, és a dir, mantenir el concepte fira, però poder convertir-lo en un esdeveniment que realment atregui la població i fer que hi pugui participar. Tots els expositors valoren que hi hagi molta presència i molts visitants, per això és crucial incentivar la participació. D'altra banda, hi ha les fires tradicionals, com el mercat d'antiguitats, d'artesania o la fira de Reis, que ja formen part de l'essència de Fira d'Igualada i aporten valor a un col·lectiu molt específic d'apassionats d'aquests mons a la comarca i més enllà. Algunes d'elles, concretament el mercat d'antiguitats, és un referent a nivell català. El nostre objectiu és continuar treballant-les, continuar explotant-les, amb l'objectiu de poder-les anar fent més grans. I finalment, hi ha tota el vessant més professional, on tenim l'Automercat per exemple. En aquest cas la missió i l'ambició de Fira és poder identificar quines són les necessitats que els diferents empresaris tenen a la comarca i nosaltres, a partir de la gestió de fires i de mercats, poder-les cobrir.

En resum, estem treballant a convertir les fires multisectorials en festivals, en mantenir la part més tradicional, ja que forma part de l'essència de Fira Igualada, i en la relació amb totes aquelles entitats, com la Unió Empresarial de l'Anoia, la Cambra de Comerç o el Consell Comarcal, juntament amb professionals del sector per identificar necessitats i cobrir-les, mitjançant les fires.

En aquest nou mandat preveus algun projecte o una fira nova que ens puguis avançar?
Encara no puc avançar res perquè aquests tipus de decisions necessiten l'aprovació d'altres parts, ja que sols no arribem enlloc. Això sí, parts identificades ja n'hi ha i estem treballant en formalitzar-les. Estem planejant treballar en altres sectors i entitats amb l'objectiu de poder seguir explotant les fires que s'estan fent avui dia a Igualada i identificar noves oportunitats i poder-les implementar pròximament. De fet, la intenció és arribar al 2024 amb una agenda encara més completa.

Quins són els sectors econòmics actuals de la comarca?
Aquesta pregunta és difícil de contestar perquè una de les coses en què hem de treballar és en teixir molts bons ponts tant amb la Regidoria de Dinamització Econòmica de l'Ajuntament d'Igualada com amb la Unió Empresarial de l'Anoia. I en això estem. Des de la meva incorporació m'he esforçat principalment a entendre d'on venim per tal de poder enfocar cap on anem. Una de les coses que he identificat és aquell tercer bloc que he comentat abans i que té a veure amb la part més professional. Si més no, tot i que ho tenim al nostre full de ruta, encara no he començat a tenir un contacte directe amb qui té els pols econòmics de la ciutat i de la comarca. Hi ha sectors que tenen una rellevància molt clara a Igualada i a la comarca, com la metal·lúrgia la química o el tèxtil. El més important és que no només pensarem en els sectors que ja estiguin posicionats, sinó que treballarem amb els sectors que tinguin ganes de fer coses. Això serà possible si ens aliem i treballem amb entitats que ens permetin atreure expositors i visitants. Sols no arribarem enlloc.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic