TORNAR

Marina Iglesias: "Volem un barri del Rec viu els 365 dies de l'any i, si és així, el Rec.0 desapareixerà"

Parlem amb la Marina Iglesias, cofundadora del Rec.0, sobre les novetats d’aquesta edició i sobre el futur del barri del Rec.

cultura
Dimecres, 10 maig 2023. 15:27. Clàudia Giménez Sanz.
D'un cop d'ull

La Marina Iglesias és cofundadora de Recstores, empresa que organitza el Rec.0. Enguany parlem amb ella per descobrir totes les novetats en moda, en gastronomia i en l'oferta cultural d'aquesta edició. Una conversa on també coneixem les perspectives de futur del festival i del conjunt del barri del Rec.

Quines novetats trobarem en aquesta nova edició del REC.0?

Des que vam començar en cada edició intentem reobrir adoberies i recuperar espais i que el visitant pugui descobrir trossets nous del barri del Rec. Aquesta edició obrim l'adoberia Baliu i Badia, que ha estat tancada des de 1950. És cert que el REC dura vuit dies l'any i, per tant, només es dona visibilitat als espais aquests pocs dies, però a poc a poc es van transformant.

A més, com ja se sap, el REC combina grans marques que aposten per fer les vendes del seu estoc, petites marques nacionals, com Sita Murt o Beatriz Furest, i després dissenyadors i marques emergents que comencen. Ja vam començar l'any passat també a dedicar tota una planta del museu a moda sostenible, marques Km 0 i dissenyadors emergents. Aquest any l'aposta per moda sostenible continua creixent i, a part de les marques del museu, al llarg de tot el recorregut s'inclouran marques que aposten per la sostenibilitat i la producció de proximitat. Moltes d'aquestes marques són en línia i aquí el dissenyador pot tenir contacte amb el consumidor final i és molt bona oportunitat perquè, a part de vendre i promocionar-se, poden veure què opina el consumidor.

També, en aquesta edició incrementem els dies del mercat d'intercanvi, un espai on pots intercanviar peces de roba pròpies per altres d'altres persones. És una proposta que no sabíem com aniria i va funcionar molt bé, aquest any en lloc de fer-ho només un dia ho farem dos.

A més, aquest any incorporem el Rec Premiere, un espai exclusivament de presentació on convidem una marca emergent perquè es presenti, que enguany serà una marca jove i igualadina anomenada Buen Dia 022.

Dins de l'oferta cultural que sempre oferiu, aquest any què destacaries?

S'incorpora el col·lectiu Slowfood Catalunya dins de l'oferta gastronòmica. De vegades es creu que la cuina de carrer no pot ser de qualitat. Hi ha una xerrada relacionada amb ponents del col·lectiu i de FoodTracks que promouen aquest tipus de cuina.

Aquesta és una de les diferents xerrades que oferim, juntament amb una de moda circular i una darrera sobre el futur del barri del Rec. A més, farem portes obertes i quatre visites guiades per ensenyar al ciutadà com podria ser el futur barri del Rec. Ensenyem diferents espais del barri en el passat i la seva història, espais en funcionament en el present i altres reformats que se li estan donant, o se li donaran en un futur, diversos usos, com espais de coworking, estudis...

Com sempre es faran diferents concerts, de grups locals i de fora, i altres espectacles com el monòleg d'Oye Polo, sessions de diferents DJ i altres programes, com la connexió en directe del "Vostè Primer" de RAC1.

Com es troba la relació entre les marques grans que venen al Rec i les marques locals d'Igualada?

Des d'abans de la pandèmia vam incorporar un espai pels botiguers d'Igualada on poden instal·lar el seu Pop-Up i fer les seves vendes. Són aproximadament una vintena de marques que s'inclouen dins el circuit i ells estan molt contents. Ells ja durant tota la setmana ofereixen descomptes i juntament amb això els ajuda a vendre.

Aquest any el lema del Rec és "Vota Rec" i té un caràcter més reivindicatiu que mai. En què consisteix la campanya?

Quan vam crear el Rec.0 precisament va ser per donar a conèixer el barri i el patrimoni industrial perquè en aquell moment hi havia un pla urbanístic que es carregava gran part dels edificis i vam voler crear alguna cosa que fes arribar a molta gent. Vam veure que la moda i el vincle que té Igualada amb el tèxtil era un reclam molt important perquè abans ja venien molts autocars de Barcelona a les botigues de fàbrica. El Rec.0, doncs, no deixava de ser una actualització d'aquestes visites de fàbriques antigues. Vam començar d'aquesta manera, però, arran de la crisi tèxtil, les marques tenien molt estoc i van trobar que el Rec.0 era una oportunitat per vendre-ho i per vincular-se amb un festival amb molta creativitat. Hi ha marques que hi són des del primer dia, des de fa quinze anys, perquè els ha anat bé, és un format que els agrada i per ells és com unes colònies d'empresa. Molts treballadors ja ho esperen i s'ha convertit en una cita de sortida d'empresa.

Per què aquest any el Rec té aquest caràcter tan reivindicatiu?

Perquè encara que durant tots aquests anys han anat apareixent nous espais dins del barri del Rec, com el Somiatruites, algun espai de coworking, etc., tot plegat no és suficient. Fins que no canviïn els usos en l'àmbit urbanístic d'aquests espais del barri del Rec no podrà canviar al 100%. Jo sé de propietaris que han tingut gent interessada a instal·lar-se a les seves adoberies, però no ho han pogut fer perquè només es permet un cert tipus d'activitat.

Tot el barri són uns 200.000 metres quadrats de sòl industrial i nosaltres durant el Rec.0 en fem servir només uns 10.000. Fem servir una petita part i només durant aquests dies, en canvi, tota la resta de sòl està aquí preparat i pendent que algun dia hi hagi un canvi i es pugui transformar.

Hi ha un col·lectiu en contra del Rec.0 que diuen que en realitat és un interès econòmic i una especulació...

En realitat el que diu aquest col·lectiu en contra i el que diu el Rec.0 és el mateix; "volem un barri viu els 365 dies de l'any". Nosaltres això també ho diem. Realment al barri hi ha molts metres quadrats i nosaltres només utilitzem una petita part. Ells diuen que, si fem el Rec, els propietaris no els lloguen els locals. Nosaltres només parlem amb vint propietaris i n'hi ha molts més.

Llavors, com diu el Jordi Ribaudí en un article d’opinió, per tal que el barri torni a néixer el rec.0 ha de morir?

Sí, nosaltres sempre ho hem dit. El dia que el barri estigui reconvertit el Rec.0 desapareixerà. A nosaltres mateixos ens ha passat durant aquests anys. Nosaltres llogàvem certes adoberies i espais que s'han anat reconvertint i ara ja no podem fer servir. El Somiatruites, per exemple, era un espai que utilitzàvem pels Pop-Ups. Més endavant es va reconvertir i vam marxar sense problema.

Com de beneficiós seria per Igualada que arribés aquest moment?

Ho seria molt. És una manera de vincular el centre amb el barri del Rec i faria que es creessin moltes sinergies. És un barri que està enganxat a la ciutat i, per tant, té molt sentit fer tota aquesta modificació. També és l'únic lloc per on pot créixer Igualada. S'hauria de començar per un pla parcial i en zones concretes. S'ha de pensar que és un barri on conviuen encara indústries en funcionament amb espais que no ho són. No és gens fàcil.

Seria significatiu per la ciutat perdre el Rec.0?

El 99% dels proveïdors del Rec.0 són locals, totes les marques que venen consumeixen aquí i s'allotgen aquí... es perdria tot això. Però què és més important? El Rec.0 són vuit dies a l'any, en canvi, estem parlant d'una transformació per tot l'any, de tota la ciutat i per un futur. Tot comença i tot acaba i segurament el barri del Rec transformat no el veurem. Són coses que no es poden comparar, el Rec.0 és un esdeveniment efímer. De la mateixa manera que l'esdeveniment és efímer perquè dura quatre dies, tot el projecte també ho és. El que passa és que ja fa 15 anys que estem en funcionament però acabarà desapareixent. Això és normal, ho tenim completament assumit i no hi ha cap problema.

A la gent que està en contra, dir-los que el que sí que hem fet durant aquests quinze anys és reobrir moltes naus que estaven buides i destruïdes i les hem arreglat. Gràcies a la reobertura molta gent les ha pogut conèixer i s'han pogut llogar per fer-hi qualsevol cosa.

Ara mateix, aquest és un dels temes més candents dins de la política local. Fins a quin punt el Rec.0 ha reobert el debat del futur del barri del Rec dins dels partits polítics de la ciutat?

Precisament aquest divendres es farà una xerrada sobre el futur del barri del Rec i hem convidat a gent molt jove perquè ells són el futur. Volem que ells expliquin com els agradaria que fos el barri. La solució és que el govern posi sobre la taula una proposta ben estructurada, jo crec que l'ideal és començar per un pla parcial d'una zona concreta. L'objectiu és que es comenci a fer alguna cosa perquè en deu anys no s'ha presentat res.

Quan és possible que això passi?

Ni idea. Abans de la pandèmia es parlava de la idea d'un pla parcial, però no es va tirar endavant. La resposta la tenen els polítics. Tot i això, ja han passat coses. Molts espais s'han reconvertit i hi ha hagut molts canvis en aquests quinze anys.

 


2 Comentaris

J

Josep

11 de maig 2023.18:04h

Respondre

El rec, es la gran enganyifa, un negoci per cuatra tenedors de fábricas en ruinas, í empreses, que aprofitant per colocar els seus excedents, a preus de lloguer, que també van als mateixos... Llegir més tenedors.
En fi, Un presa de pèl....
Tenim rec per temps....

S

Santi S.

Igualada

11 de maig 2023.15:40h

Respondre

Sorprès, perquè els impulsors del Rec.0 s’han impregnat dels (seus) cartells de ”Farem”, que parodien les promeses dels polítics en campanya electoral; ells prometen ”el Rec.0... Llegir més despareixerà”

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic