TORNAR

"Quan més hem de parlar, més se'ns impedeix la llibertat per fer-ho"

Entrevista a Manel Fontdevila, exdibuixant de El Jueves||

Dimecres, 18 juny 2014. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
El ninotaire Manel Fontdevila (Manresa, 1965) ha treballat a la revista satírica El Jueves del 1993 fins fa poques setmanes, quan va decidir plegar després de la censura d'una portada del rei. Fontdevila té un discurs crític i punyent, en favor de la llibertat d'expressió. Arran de la seva decisió d'abandonar El Jueves, i junt amb altres dibuixants, publica aquest dimecres el còmic Orgullo y satisfacción, una revista satírica online de 75 pàgines sobre la coronació del rei i altres temàtiques.

El ninotaire Manel Fontdevila. Font: Editorial Orsai

Autoretrat de Manel Fontdevila

Fa unes setmanes, vas abandonar el setmanari satíric El Jueves després que l’editor censurés la portada on apareixia el rei d'Espanya Joan Carles I. Com va ser aquest fet? De quina manera hi vas estar implicat?

Nosaltres vam sortir de El Jueves perquè l’editor es va posar amb els continguts de la revista deixant de banda el compromís que havia adquirit amb nosaltres. A més, va prendre aquesta decisió públicament, va ser una decisió molt pensada i va fer que ens distanciéssim molt.

No era coherent quedar-se perquè, per nosaltres, la seva decisió va en contra de la llibertat de premsa.

Si no hagués fet pública la seva decisió, haguéssiu reaccionat de la mateixa manera?

Sí, perquè a més no hagués tingut sentit amagar-ho. Els de la revista havíem de reaccionar sí o sí, perquè no havíem de permetre això, no podíem seguir havent deixat de confiar en la persona que la coordina.

El 2007 vam tenir un altre problema amb el mateix editor arran d’una portada i, en aquell moment, ell es va posar de la nostra banda, però des de llavors han passat moltes coses que els que hi treballàvem desconeixem. El que no podem permetre és que una revista de contestació deixi de ser-ho, i l’editor això no ho ha entès mai.

Al final quantes persones han abandonat la revista?

Finalment, 17 signatures de El Jueves hem plegat. Hem decidit no treballar-hi més perquè no estem d’acord amb la decisió de l’editor, encara que ell té la potestat de prendre-la.

I què passarà amb El Jueves ara? Els que s’han quedat quin paper hi juguen?

El problema és que un cop els que vam plegar sortim de la redacció no hem sabut en cap moment què passarà. Però em sembla terrible que no hagi sortit el rei en portada cap dia. Penso que l’editor està anant en contra de la revista censurant aquesta informació.

Desconec què està passant a dins, però suposo que els que hi són estan lluitant des de d’allà, però jo crec que ara des de dins no es pot canviar res, perquè l’editor ho ha fet massa malament.

I ara, com a protesta, publiqueu Orgullo y satisfacción. Amb quin objectiu?

Aquesta revista no surt com a protesta, perquè no parlem de El Jueves, però ho fem perquè vam plegar amb orgull i se’ns va acudir preparar aquesta publicació arran del ressò que ha tingut la nostra decisió.

Esperem que serveixi perquè hi hagi com a mínim algun producte satíric que parli sobre la coronació i també ho fem perquè tothom qui ens ha donat suport pugui fer-ho també a través d’aquest còmic, que el trobareu online i val 1’50€.

Són unes 75 pàgines d’historietes i textos, i realment hem treballat a contracorrent perquè ho vam decidir el dilluns 9 de juny i avui publiquem, però creiem que té sentit que surti avui.

Orgullo y satisfacción pot ser un producte que tingui continuïtat?

Ho hem parlat, però no ho sé, primer hem de pair aquest canvi i, de cara al setembre, plantejar-nos què fem.

Per ganes ho faríem però necessitem una inversió. Per això, mirem per ara l’avui i del que surti traurem les conclusions per seguir endavant.

Avui en dia, com veus la llibertat d’expressió? Ha anat a més, o al contrari?

Vaig entrar a El Jueves el 1993 i veig que quan més necessitat tens de dir coses, de parlar, menys es poden dir o més costa, perquè més s’intenta impedir la llibertat per fer-ho.

Amb el nou rei canviarà la relació de la casa reial amb els periodistes?

Ho dubto molt perquè es digui com es digui és un rei, una figura que no ha escollit ningú i que, per tant, no forma part del sistema democràtic, del poble.

Manel Fontdevila parlarà sobre la llibertat d'expressió aquest dimecres al Col·legi de Periodistes de Catalunya, en l'acte "Manel i les reials conviccions". L'acte té lloc aquest dimecres a les 20:30h a la demarcació de la Catalunya central del Col·legi de Periodistes, a la Plana de l'Om 6, 1r de Manresa.


1 Comentaris

J

Joan Vilanova

Igualada

18 de juny 2014.09:00h

Respondre

Vaig córrer a comprar l’exemplar de ”El Jueves” de la portada segrestada i fer-ne difusió.

Vaig reservar l’exemplar de ”El Jueves” quan es va anunciar l’abdicació, ja que la cosa... Llegir més prometia.

”El Papus” va rebre una bomba en forma d’explosiu; El Jueves ha rebut una bomba per part de l’editorial (pregunta tonta, no estan per guanyar diners???), i per tant ara seguiré aquestes persones que han demostrat honestedat i compromís amb el que feien i espero segueixin fent.

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic