TORNAR

'No deixa de sorprendre’m com n'és de participativa i alegre la gent a Mèxic'

Martí Riba, il·lustrador. Responsable creatiu i de comunicació social de l'Ajuntament de Querétaro:||

Dimarts, 15 abril 2014. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
Té la seva família i els amics de tota la vida a Igualada, però viu a Querétaro (Mèxic) des de fa poc més de dos anys. Dissenyador gràfic de professió, s'ha dedicat, i encara es dedica a la il·lustració i ha aconseguit imposar un estil nou, fresc i molt personal d’entendre el retrat que a poc a poc li ha anat atorgant reconeixement a nivell internacional. Actualment treballa com  a responsable creatiu i de comunicació social de l'Ajuntament de Querétaro, i és la primera vegada que un no mexicà ocupa aquest càrrec.

Martí Riba, en una de les seves exposicions

Quina vinculació mantens amb Igualada?

Cap vinculació especial. Fa ja més de tres anys que no viatjo a Igualada. Bàsicament segueixo en contacte amb la família i els amics de tota la vida. Em poso al corrent a través del vostre diari. Es tot.

Quans anys fa que vius a Querétaro?

Fa poc més de dos anys i mig que vaig arribar aquí a Querétaro. Abans vaig viure dos anys a Mèxic DF, una experiència de vida impressionant.

Què és el que et va portar a afincar-te a Mèxic?

En primer lloc, l’amor per aquesta terra extraordinària. Ja havia viscut fa temps a Guadalajara (del 2003 al 2005) i en tenia un record fantàstic. Tot i que no puc amagar que em va acabar d’empènyer la visió d’un futur extremadament complex a Catalunya i sobretot unes molt limitades expectatives professionals. No en tenia cap dubte, era el moment de marxar.

Vius a la capital de l'estat més pròsper de Mèxic, el que té el PIB més alt. Com definiries la ciutat, com és la vida aquí?

Querétaro es una ciutat d’un milió i mig d’habitants immersa en un moment històric. Recentment s’ha publicat que Querétaro figura entre les 100 ciutats més competitives del món. En aquests moments es un referent dintre del país i també en el context de Llatinoamèrica tant en el marc de les inversions, com en seguretat i sobretot en qualitat de vida. Queda molt per fer, però tot el que s’ha fet fins ara resulta realment engrescador.

Ets el responsable creatiu i de comunicació social de l'Ajuntament de Querétaro, i em sembla que és la primera vegada que un no mexicà ha ocupat aquest càrrec. A què es deu?

Va ser una aposta molt valenta per part dels meus superiors, amb l’alcalde Roberto Loyola al capdavant. Com tu molt be dius, era la primera vegada que un estranger ocupava un càrrec directiu dintre d’aquest ajuntament i em sento un privilegiat. No era gens fácil afrontar el repte. Burocràticament, ha estat també molt complicat. Em va sorprendre moltíssim la proposta -et sóc sincer- però em va entusiasmar des de el primer moment, aquest és un projecte molt il·lusionant i de llarg recorregut, amb unes expectatives realment impressionants i amb un equip de gent honesta i molt preparada al capdavant. Un luxe. Vaig acceptar d’immediat i vaig tenir clar des de l’inici que la meva responsabilitat era retornar aquesta valentia i aquesta confiança dels meus superiors a base d’esforç, de molta feina i sobretot de bons resultats, crec que el meu equip i jo ho estem aconseguint.

Quina és la feina que desenvolupes en aquest càrrec? Quina és la feina que desenvolupa el teu departament?

El departament de Comunicació Social es l’encarregat de comunicar als ciutadans tot el que aquesta institució fa o té previst fer en el futur. Per dir-ho ràpid: som l’altaveu de l’Ajuntament. Des d'aquí es gestionen, entre d’altres, les aparicions en premsa dels principals programes i responsables de l’administració. A més, nosaltres també som els responsables de tota la imatge institucional del Municipi (és a dir, de la publicitat i la imatge gràfica) Jo, concretament, sóc el màxim responsable del departament creatiu i de disseny (campanyes de publicitat, logotips, disseny d’elements gràfics, flota de vehicles, etc…)

Has desenvolupat un projecte innovador i experimental de comunicació a Querétaro... Que són les Activacions? En què consisteixen exactament?

En el seu moment, va ser una proposta arriscada, però s’ha convertit ja en una nova i efectiva forma de comunicació social que ha esdevingut pionera a Mèxic. Bàsicament consisteix en posar l’Ajuntament a peu de carrer en forma d’activitats (generalment lúdiques) amb l’únic objectiu de transmetre proximitat, interacció i “bon rotllo” entre el ciutadà i els seus governants. Un projecte valent , molt ambiciós, i amb uns resultats extraordinaris fins ara. Tot es canalitza a través de les xarxes socials i això ens permet obtenir les reaccions de la gent a temps real. Es l'aposta més forta d’aquesta administració -en matèria de comunicació- i em sento orgullós d’haver contribuït a fer-la realitat.

Quines heu fet fins al moment?

Portem ja 5 activacions, la mès important va ser omplir 4.000 metres quadrats d’exposició en el primer Informe de Govern del nostre president municipal. L’informe de Govern es l’esdeveniment més important del President al llarg de l’any. Consisteix en presentar balanços i metes assolides -en tots els àmbits- en el període vigent de la legislatura. Amb aquesta exposició vàrem poder obrir l’acte a tota la ciutat i fer partícips de manera física a tots els ciutadans dels reptes assolits i dels diners invertits. Era la primera vegada que un Informe de Govern es complementava amb una exposició que mostrava físicament totes le metes assolides. Va ser un èxit de crítica i de participació ciudadana. El més fascinant és que s’ha convertit en un exercici de transparència exportable i aplicable a d’altres informes de Govern de la resta del país. Aquest ha estat el projecte més seriós que hem dut a terme , els altres han estat una mica més lúdics. Un dels més entranyables és el que vàrem dur a terme aquest passat Nadal: recollida de desitjos per a la ciutat de cara a l’any vinent. Vàrem recollir mès de 6.000 missatges -en tres caps de setmana- que el President va llegir de manera íntegra. En aquests moments estem recollint somriures per tot el Centre Històric de la ciutat en una acció que hem anomenat “Querétaro, la sonrisa de México” amb la idea de confeccionar un mosaic gegant amb totes les fotografies.

Des d'un punt de vista creatiu... (ocupar-te de tot des de la idea inicial, fins a la creació de l'esdeveniment, guions, música, càstings, disseny gràfic...) Què significa aquest projecte?

La majoria d’activacions acaben amb un espectacle final, això requereix tocar un milió de tecles diferents en l’aspecte creatiu, com tu molt bé dius, des de guions, càstings, música (sempre en directe) etc... però al mateix temps també hi ha una part tècnica que requereix d’una gran eficàcia i coordinació entre tot l’equip. Resulta apassionant. M’enganxes just a pocs dies d’haver iniciat l'activació dels somriures i sempre és un moment especial, màgic. El millor de tot és sempre la bona resposta dels ciutadans, no deixa de sorprendre’m com n'és de participativa i alegre la gent aquí.

De quina manera contribueix la teva tasca a donar coneixement a una de les ciutats més dinàmiques des d'un punt de vista econòmic, i en altres àmbits... de Mèxic?

Considero que és un autèntic privilegi ser el responsable creatiu de la imatge d’una ciutat tant important com aquesta, i més encara poder-ho fer en un moment tant transcendental com aquest. Resulta una motivació especial saber que la teva feina arriba diàriament a mès d’un milió d’habitants i que no deixa indiferent a d’altres estats de la República per als que estem servint de referència. Em sembla encara més il·lusionant poder estar vivint tot això sent una persona que va arribar un dia de fora.

Tot i aquesta responsabilitat a l'Ajuntament de Querétaro, continues amb la teva tasca d'Il·lustrador. Quin és el projecte amb el que estàs treballant?

No deixo mai de dibuixar, em serveix de teràpia. Dibuixar em relaxa i es la faceta professional en la que em sento mès còmode. M’encanta. Vaig fer una exposició l’any passat i va anar molt be, espero poder fer-ne una altre abans d’acabar l’any. Aquesta vegada seria simultàniament a Mèxic DF, Los Ángeles i Madrid. Fa ja dos anys que gestionen la part comercial de la meva obra des de una empresa de Madrid i la veritat es que estem molt contents per com estàn anant les coses. En aquests moments estic treballant en l’encarrec d’una col·lecció de dotze retrats de futbolistes internacionals que American Express (Mèxic) regalarà en format pòster als seus clients amb motiu del Mundial de Fútbol Brasil 2014.

Com definiries el teu estil? Tothom diu que és un estil fresc i molt personal, i alguns l'han qualificat de Cubisme-Pop...

En la darrera exposició que vàrem fer a Madrid, ens va sorprendre llegir a La Vanguardia que qualificaven els meus dibuixos com a “CUBISMO-POP” Ens va agradar el terme i l’hem estat utilitzant des de aleshores. Crec que defineix perfectament l’estil en el que em sento còmode, una barreja de Pop-Art americà i extremes composicions geomètriques.

Quina és la teva manera de treballar, la teva tècnica?

Treballo de manera digital, i només faig retrat. Aquesta es la base essencial de la meva feina.

Has estat director d'art en diverses agències de publicitat a Barcelona, has fet dissenys amb el FC Barcelona i pel Festival de Sitges, entre d'altres...i has dit en alguna ocasió que et vas cansar del món de la publicitat... per què?

Crec que a la vida tot són etapes. Les agències em van permetre aprendre molt, però crec que he estat molt més feliç com a freelance. Portava ja quatre anys treballant pel meu compte, mentalment ha estat molt positiu. Ara toca gaudir d’aquest nou projecte i aquesta terra fantàstica.


2 Comentaris

M

Marian

Igualada

16 d'abril 2014.11:07h

Respondre

Martí, ets collonut. T’estimo molt. Endavant i...Visca Catalunya!!!

L

Lariza

15 d'abril 2014.19:22h

Respondre

Que bona nota! Enhorabona Martí!
Tot esforç té la seva recompensa! A continuar collint molts èxits, t’estimo molt, una forta abraçada!

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic